-

Przewodnik po publikowaniu cyfrowym. Co to jest i jakie są przykłady?

Coraz więcej firm i osób prywatnych decyduje się tworzyć i umieszczać treści w sieci, zamiast drukować je na papierze. Czy publikowanie cyfrowe to rzeczywiście lepsze rozwiązanie dla tych, którzy mają coś do przekazania większemu gronu odbiorców? Przeczytaj nasz artykuł, aby poznać odpowiedź na to pytanie.

Co to jest publikowanie cyfrowe? Definicja

Publikowanie cyfrowe polega na umieszczaniu i dystrybuowaniu treści w internecie. Publikacja może występować w formie pliku cyfrowego do pobrania lub dostępnego online do odczytu za pomocą komputera, e-czytnika, tabletu czy smartfona. Taka forma rozpowszechniania treści jest wykorzystywana przez blogerów, czasopisma, redakcje i inne firmy.

Zgodnie z szacunkami z portalu Statista, dochód z publikacji cyfrowych powinien osiągnąć ponad 26 miliardów dolarów w 2023 roku. Zakłada się, że zarówno liczba czytelników treści cyfrowych, jak i dochód z tej branży będzie rosnąć. Specjaliści wskazują tworzenie i rozpowszechnianie e-booków jako największy segment tego rynku. 

Wykres przedstawiający światowe przychody z publikacji cyfrowych w podziale na e-booki i e-magazyny

Zalety publikowania cyfrowego

Publikowanie cyfrowe ma wiele zalet. Jedną z nich jest szybsze i tańsze docieranie do klienta. Wydatki związane z przygotowaniem artykułu (lub innej treści) w formie cyfrowej są niższe niż te niezbędne przy wytworzeniu fizycznych książek lub czasopism. Pozwala to na obniżenie ceny końcowego produktu, jednocześnie umożliwiając osiągnięcie zysku na odpowiednim poziomie. Brak fizycznej formy przekłada się też na szybszą publikację, ponieważ umieszczenie tekstu w sieci trwa nieporównywalnie krócej, niż drukowanie i dystrybuowanie go w sklepach.

Na zwiększenie zysków wpływa także uzyskanie dostępu do szerokiego grona odbiorców. Niższe ceny publikacji cyfrowych (wynikające z ograniczenia kosztów produkcji i dystrybucji) sprawiają, że czytelnicy chętniej po nie sięgają. Występowanie treści online lub w postaci pliku do pobrania sprawia, że szybko może ją zakupić nawet czytelnik, który mieszka w zupełnie innej części świata niż twórca lub firma sprzedająca publikację. 

Łatwość dystrybucji jest też ważna dla odbiorców. Treści dostępne są zawsze i wszędzie. Publikację cyfrową można kupić i odczytać tam, gdzie jest dostęp do internetu (lub dysku z pobranym plikiem). Tekst jest zawsze pod ręką, kiedy tylko jest potrzebny. 

Czytelnicy doceniają nie tylko dostępność publikacji cyfrowych, ale też ich aktualność. Można ją osiągnąć dzięki możliwości edycji i poprawy treści. Nie da się poprawić błędu w wydrukowanej już książce. Można jednak bez problemu modyfikować różne typy publikacji cyfrowych (np. poprzez zmianę treści artykułów na stronie internetowej gazety). Autorzy są również w stanie aktualizować pliki do pobrania, ograniczając w ten sposób rozpowszechnianie publikacji z błędami lub starymi danymi. 

Łatwość modyfikowania i ulepszania plików wpływa na większe zaangażowanie czytelników. Publikacje w tradycyjnej formie mogą być uatrakcyjnione tylko grafikami. Treści cyfrowe mogą zawierać interaktywne elementy takie jak przyciski, wideo, dynamiczne tabele i wykresy. 

Rozwój technologii ułatwia także śledzenie wyników danego projektu. Udostępniając czytelnikom treść w formie cyfrowej, można dowiedzieć się o nich więcej. Dzięki integracji narzędzi do publikowania z rozwiązaniami analitycznym, można otrzymać dostęp do dokładniejszych danych, które następnie pomogą w dopracowaniu strategii biznesowej.

Przykłady publikacji cyfrowych

Publikacje cyfrowe mogą występować w postaci plików do pobrania lub treści dostępnych online (np. w aplikacji lub na stronie internetowej). 

Blogi

Blogi prowadzą eksperci z różnych branż lub całe firmy, aby dzielić się z czytelnikami specyficzną wiedzą. Treści na blogu można podzielić na płatne (do pobrania lub dostępne w modelu subskrypcji) i darmowe.

Podobnie do blogów działają magazyny internetowe (gazety). Zawierają one różne treści - ogólnodostępne i z ograniczonym dostępem (czytelnik może wykupić płatną subskrypcję). Do zarabiania na blogu lub magazynie internetowym wystarczy odpowiedni system CMS z funkcjami e-commerce.

Newslettery

Newsletter to cyfrowy biuletyn informacyjny organizacji. Stanowi ważne narzędzie marketingowe, które firmy wykorzystują do przekazywania informacji o marce i budowania relacji z odbiorcą (rzadziej służy także do wspierania sprzedaży).

Aby otrzymywać newsletter, czytelnik musi wypełnić formularz przygotowany przez firmę tworzącą takie treści i wyrazić zgodę na jego otrzymywanie. Wiadomości są przesyłane cyklicznie (raz w tygodniu, miesiącu lub kwartale) bezpośrednio na adres mailowy podany przez internautę w formularzu. Istnieją specjalne narzędzia do e-mail marketingu (np. Mautic), które umożliwiają tworzenie i dystrybucję newslettera.

Inne przykłady

Publikacje cyfrowe mogą też przyjmować formę plików do pobrania na prywatne urządzenie. Część z nich to pewnego rodzaju przedstawienie oferty np. ulotki online lub katalogi. Ciekawą formą wyjaśnienia oferty jest też prezentacja, która pozwala na szersze omówienie potencjalnych zalet skorzystania z usługi albo produktu firmy. 

Za pomocą takich form można również przedstawiać raporty. Wyniki różnych badań mogą także być przedstawiane w e-booku. Jest to nic innego jak cyfrowa książka (lub magazyn). Tego typu publikacje tworzą zarówno firmy, jak i osoby prywatne, które mają wiedzę z pewnej dziedziny. Do popularnych przykładów e-booków można zaliczyć: dowolny typ książki, magazyny branżowe, czasopisma kulturalne itp. W postaci krótkiego poradnika mogą też występować instrukcje do urządzeń lub oprogramowania. Istnieją liczne przydatne narzędzia ułatwiające opracowywanie publikacji cyfrowych, których wykorzystanie powinna rozważyć firma tworząca takie treści. 

Z jakich narzędzi do publikowania cyfrowego warto korzystać?

Narzędzia do publikowania cyfrowego różnią się liczbą funkcjonalności. Na rynku znaleźć można rozbudowane oprogramowania i proste aplikacje. Dostarczają ciekawe rozwiązania dla firm (tworzenie i zarządzanie treściami, optymalizacja SEO, dystrybucja, sprzedaż, raportowanie itp.), które chcą wykorzystać publikowanie cyfrowe w swojej działalności . 

Tworzenie treści i zarządzanie publikacjami

Platformy wydawnicze to gotowe do użytku systemy (najczęściej dostępne w modelu SaaS) , które zawierają różne przydatne narzędzia do przygotowywania publikacji cyfrowych. Często oferują twórcy także gotowe sposoby dystrybucji opracowanych treści - np. możliwość umieszczenia pliku w sklepie internetowym.

Firmy, które wolą rozwiązania lepiej dopasowane do specyfiki ich pracy, mogą postawić na CMS-y z ciekawymi funkcjonalnościami. System do zarządzania treścią można dostosować do potrzeb redaktora. Może to polegać na zintegrowaniu dodatkowych systemów albo zainstalowaniu odpowiednich wtyczek lub modułów. Te zawierać może odpowiednio dostosowany CMS, którego twórcy opracowali specjalne funkcjonalności dla wydawców i redaktorów. Jednym z takich rozwiązań jest system do zarządzania treścią Drupal. Pozwala na swobodne zarządzanie pracą redakcji (dostępami do poszczególnych plików i procesów) i artykułami, a ponadto daje użytkownikowi możliwość wykorzystania funkcjonalności e-commerce.

Innym rozwiązaniem jest Thunder, czyli dystrybucja Drupala stworzona specjalnie z myślą o redaktorach. Ułatwia planowanie publikacji, a także wykorzystanie mediów społecznościowych w rozpowszechnianiu treści. 

Dobrym podejściem może być też zastosowanie CKEditora lub Gutenberga, znanych także jako edytory WYSIWYG. Pokazują one użytkownikowi treść dokładnie tak, jak będzie wyglądać na stronie po sformatowaniu. CKEditor jest wyposażony w możliwości formatowania tekstu niezbędne dla osoby tworzącej publikacje cyfrowe. Redaktor może zmienić czcionkę, wielkość tekstu, wstawić wyliczenie (listę), obrazek itp. Dodatkowe moduły wprowadzają bardziej zaawansowane funkcjonalności do CKEditora np. definiowanie atrybutów linków. W Drupalu jest to rozwiązanie domyślne. 

Natomiast inny edytor - Gutenberg jest narzędziem dostarczającym elementy, które można umieścić w treści. Moduł ten udostępnia użytkownikowi około 60 gotowych do zastosowania bloków. Wśród nich są te, które pozwalają na dodawanie treści z mediów społecznościowych (np. z YouTube).

Funkcje e-commerce

Drupala można również rozszerzyć o funkcjonalności e-commerce, dzięki modułowi Drupal Commerce. Do najważniejszych z nich należą:

  • możliwość prezentowania różnych typów produktów (e-booków, audiobooków),
  • wyszukiwarka i możliwość filtrowania, tworzenie kategorii i tagów - ułatwiają użytkownikom znajdowanie materiałów dostępnych na Twoim portalu,
  • płatności (karta, przelew, e-portfele) i możliwość wykorzystania modelu subskrypcyjnego - czytelnicy publikacji cyfrowych muszą nabyć je lub uzyskać do nich czasowy dostęp, więc trzeba zapewnić im możliwość szybkiego opłacenia produktu lub usługi.

Dodatkowe narzędzia

Redakcje i firmy potrzebują dodatkowych rozwiązań, żeby zwiększać widoczność swoich treści w sieci oraz monitorować aktywność czytelników. Firmom przydadzą się także narzędzia do raportowania. Umożliwiają sprawdzanie, jak duże jest zainteresowanie publikacjami cyfrowymi i z jakich kanałów docierają do nich czytelnicy. To pozwala na lepsze dostosowanie treści do potrzeb klientów.

Można się zastanawiać, dlaczego ruch na danej witrynie jest niewielki. Czasami wynika to z jej niskiej widoczności. Narzędzia SEO służą do wypozycjonowania witryny, czyli zwiększenia jej widoczności w sieci. Można skorzystać z rozbudowanych programów lub zdecydować się na tańszą opcję - zainstalowanie odpowiedniej wtyczki do CMS-a.

Nie mniej ważne są narzędzia do automatyzacji marketingu (zarządzanie treścią w mediach społecznościowych, mailingiem). Pomagają w tworzeniu, promowaniu i dystrybuowaniu publikacji cyfrowych za pośrednictwem różnych kanałów komunikacji.

Publikowanie cyfrowe na przykładzie wydawnictwa WAM

Przykładem wykorzystania narzędzi do publikowania cyfrowego jest strona księgarni internetowej Wydawnictwa WAM. Firma ta miała już istniejący system na Drupalu Commerce. Nasz zespół wspierał ją w rozwijaniu witryny. 

WAM wykorzystuje narzędzia do publikowania cyfrowego do dodawania książek do swojego sklepu

Wdrożyliśmy kilka ciekawych rozwiązań, które miały na celu poprawienie doświadczeń czytelników:

  • moduł pozwalający klientom na wysyłanie zakupionych produktów jako prezent dla innej osoby, 
  • moduł integrujący Drupal Commerce z Freshmailem, który pozwolił na lepsze targetowanie wiadomości,
  • integrację sklepu z nową metodą dostawy.

Co to jest publikowanie cyfrowe? Podsumowanie

Treści w tradycyjnej formie ustępują powoli miejsca publikacjom cyfrowym. Te drugie są często bardziej atrakcyjne dla czytelnika, a ich tworzenie i rozpowszechnianie wiąże się z mniejszym nakładem środków i pracy wydawcy. Wiele typów treści można udostępniać w formie cyfrowej. Kluczem do sukcesu jest posiadanie odpowiednich narzędzi do tworzenia publikacji i ich dystrybucji. Jednym z najlepszych sposobów na opracowywanie i zarządzanie publikacjami cyfrowymi jest dostosowanie odpowiedniego systemu CMS do indywidualnych potrzeb firmy poprzez zainstalowanie odpowiednich wtyczek i modułów oraz zintegrowanie dodatkowych narzędzi. Dowiedz się więcej o tworzeniu CMS-a do zarządzania publikacjami cyfrowymi.

 

.