Jak progresywne aplikacje webowe mogą wesprzeć Twój biznes?

Jak progresywne aplikacje webowe mogą wesprzeć Twój biznes?

Zastanawiasz się nad zainwestowaniem w aplikację, która będzie dobrze działać na urządzeniach mobilnych? Zbudowanie aplikacji natywnej ma swoje zalety, ale Ty wciąż się wahasz? Dobrą alternatywą będzie progresywna aplikacja webowa (PWA). O tym, jak może usprawnić działanie Twojej firmy, dowiesz się z tego artykułu.

Czym są progresywne aplikacje webowe?

PWA jest aplikacją webową uruchamianą tak jak zwykła strona internetowa. Posiada jednak pewne funkcjonalności typowe dla aplikacji mobilnych. Można ją uruchomić z ekranu startowego smartfona lub tabletu z wykorzystaniem skrótu umieszczonego na ekranie, mimo że nie wymaga instalowania, a także użytkować w trybie offline. Taka aplikacja umożliwia korzystanie z witryny na dowolnym urządzeniu (komputerze, tablecie, smartfonie), podniesienie liczby wyświetleń strony, zmniejszenie współczynnika odrzuceń, zwiększenie konwersji dzięki zagwarantowaniu wysokiej jakości doświadczeń podczas wykorzystywania aplikacji na sprzęcie przenośnym. Interface i nawigacja w takiej aplikacji są typowe dla aplikacji mobilnych. Do najważniejszych cech progresywnych aplikacji webowych należą:

  • Responsywność - w przeciwieństwie do aplikacji natywnych PWA nie jest pisana z myślą o konkretnym systemie operacyjnym (iOS, Android), lecz tworzy się ją tak, aby dostosowywała się do dowolnej rozdzielczości ekranu wykorzystywanego urządzenia.
  • Kompatybilność z różnymi przeglądarkami - aplikacja PWA działa poprawnie na najczęściej wykorzystywanych przeglądarkach.
  • Używanie funkcji urządzeń mobilnych - warto nadmienić też, że chociaż istnieją pewne ograniczenia, tego typu aplikacje mogą również wykorzystywać różne funkcje urządzeń mobilnych podobnie jak aplikacje natywne (np. dostęp do geolokalizacji, aparatu).
  • Możliwość wykorzystania w trybie offline - z funkcji aplikacji progresywnej możesz korzystać zarówno w trybie online jak i offline.
  • Automatyczne aktualizacje - użytkownik nie musi martwić się koniecznością sprawdzania, czy zostały opublikowane nowe aktualizacje ani ich pobierać, ponieważ przeprowadzane są one automatycznie.
  • Brak konieczności instalacji - aplikacja PWA nie wymaga ani pobierania, ani instalacji na urządzeniu. Oznacza to więc, że zużycie zasobów urządzenia jest niskie. Co prawda na wyświetlaczu pojawi się ikona kierująca do aplikacji, jednak jest to zaledwie skrót do aplikacji webowej.

Aplikacje PWA gwarantują bezpieczeństwo danych użytkownika, gdyż połączenie przebiega za pośrednictwem szyfrowanego protokołu HTTPS. Tego typu narzędzia mogą mieć wiele ciekawych funkcjonalności, np. możliwość wysyłania powiadomienia push. Zobacz technologie, które można wykorzystać do stworzenia PWA.

Najważniejsze zalety PWA dla biznesu

Aplikacja progresywna sprawdzi się w firmach, dla których tworzenie aplikacji mobilnej nie jest konieczne lub które nie mogą pozwolić sobie na duże inwestycje. Pamiętaj, że natywne aplikacje mobilne na iOS i Androida są tworzone w innych technologiach, co oznacza, że jeżeli zdecydujesz się na to rozwiązanie, będziesz musiał sfinansować zbudowanie dwóch wersji aplikacji lub stworzyć rozwiązanie dla ograniczonej grupy odbiorców. PWA jest zaś aplikacją, która będzie dostępna dla wszystkich odbiorców, niezależnie od wykorzystywanego urządzenia.

Pozycjonowanie aplikacji w przeglądarce

Stworzenie aplikacji to jedno, a jej wypromowanie to druga sprawa. Progresywne aplikacje webowe są pozycjonowane w wyszukiwarkach tak samo jak zwykłe strony internetowe. Co ważne, strony dostosowujące się do różnych typów urządzeń są wysoko oceniane przez roboty Google. To ułatwi prowadzenie skutecznej kampanii marketingowej dla Twojego nowego produktu. Dzięki możliwości pobrania aplikacji przez link URL możesz z łatwością prowadzić kampanie reklamowe z wykorzystaniem różnych kanałów komunikacji, np. własnej witryny internetowej czy mediów społecznościowych.

Nie musisz umieszczać aplikacji w iStore ani Google Play

Potencjalni użytkownicy Twojej progresywnej aplikacji webowej będą mogli ją znaleźć w przeglądarce, co oznacza, że nie będziesz musiał jej rejestrować w iStore czy Google Play, przejmować się jej weryfikacją czy oceną i komentarzami do Twojego produktu. Jeżeli Ci na tym zależy, istnieje technologia, która stanowi w pewnym sensie rozwinięcie PWA. Jest to TWA (Trusted Web Activity), która pozwala na umieszczenie PWA w sklepie z aplikacjami.

Funkcje przydatne dla e-commerce

PWA będzie dobrym wyborem takżę dla firm działających w branży e-commerce. Tego typu aplikacje posiadają wiele funkcji użytecznych jako wsparcie sprzedaży online. Do takich funkcji należy choćby możliwość wysyłania powiadomień push. Dzięki nim możesz szybko poinformować użytkownika aplikacji, kiedy produkt, którym był zainteresowany, pojawi się w magazynie. Przydatna jest także funkcja pozwalająca na zapamiętywanie zawartości koszyka, z którą robienie zakupów stanie się znacznie bardziej komfortowe. Kupujący będzie mógł przygotować sobie zakupy i powrócić do nich w dowolnym momencie, aby doprowadzić transakcję do końca. Możesz także wykorzystać funkcję odczytywania kodów QR za pośrednictwem Twojej aplikacji PWA.

Przykłady progresywnych aplikacji webowych

Wiele znanych firm zdecydowało się na zbudowanie aplikacji progresywnej, zamiast inwestować w wiele wersji natywnej aplikacji mobilnej. Praktyka pokazuje, że aplikacje PWA są równie ciepło przyjmowane przez użytkowników, jak aplikacje natywne.

Dobrym przykładem może być aplikacja e-commerce firmy AliExpress. Strona internetowa tej marki pozwala na zakupienie niemal dowolnego produktu z Chin i jest popularna zarówno na świecie jak i w Polsce. Marka chciała zagwarantować równie dużą satysfakcję z korzystania z ich platformy użytkownikom aplikacji w wersji mobilnej i tym, którzy wolą robić zakupy na większych monitorach.

Progresywna aplikacja webowa firmy AliExpress

Źródło: Google Developers

Progresywna aplikacja webowa była najlepszym rozwiązaniem, które pozwoliło na dotarcie do internautów chętniej robiących zakupy na komputerach. Po implementacji aplikacji progresywnej AliExpress zanotowało wzrost konwersji nowych użytkowników o 104%. Wydłużył się także czas sesji (wśród użytkowników korzystających ze wszystkich wyszukiwarek) i ilość stron przeglądanych podczas sesji.

Twitter także korzysta z aplikacji progresywnej. Celem Twittera było stworzenie szybkiego, niezawodnego i angażującego użytkowników produktu. Twitter Lite Progressive Web App łączy cechy nowoczesnej aplikacji webowej oraz mobilnej aplikacji natywnej. Wypuszczenie tej aplikacji PWA poskutkowało zwiększeniem ilości opublikowanych Tweetów o 75% i zmniejszeniem współczynnika odrzuceń o całe 20%. Twitter zaimplementował także powiadomienia push, które działają dokładnie tak samo, jak te w aplikacjach mobilnych, niezależnie od tego czy wyszukiwarka urządzenia jest zamknięta, czy użytkownik aktualnie z niej korzysta.

MakeMyTrip jest przykładem podróżniczej progresywnej aplikacji webowej. Jej stworzenie pozwoliło na poprawienie szybkości ładowania strony o aż 38%. Trzykrotnie zwiększyła się także liczba konwersji. Podobnie jak w przypadku Twittera, współczynnik odrzuceń obniżył się aż o 20% w porównaniu z wynikami ich poprzedniej aplikacji mobilnej. MakeMyTrip doceniło fakt, że aplikację można wykorzystać na dowolnym urządzeniu i systemie operacyjnym. Treść jest także generowana w tych wyszukiwarkach, które nie wspierają wszystkich funkcji aplikacji PWA (np. Safari czy Firefox).

Training Realm to progresywna aplikacja webowa stworzona z myślą o tych, którzy chcą mierzyć postępy swoich wyników treningowych. Aż 70% użytkowników dociera do stron treningowych Training Realm na telefonie, w związku z czym niezbędne było stworzenie rozwiązania, dzięki któremu internauci będą mogli korzystać z funkcji tej aplikacji zarówno na komputerze jak i na urządzeniach mobilnych. PWA jest dostosowana do takiego użytkowania, a ciekawy, dobry design gwarantuje pozytywne doświadczenia użytkownika.

Progresywna aplikacja webowa Training Realm, stworzona przez Droptica

 

Testowanie rozwiązań, może wpłynąć pozytywnie na wyniki sprzedażowe firmy. Redesign i wprowadzenie dodatkowych elementów do aplikacji Training Realm, takich jak opinie użytkowników z fotografiami ich twarzy, poskutkowały zwiększeniem konwersji o 11%. Natomiast dzięki możliwości integracji różnych metod płatności w produkcie, mogliśmy zapewnić końcowym użytkownikom większą swobodę w opłacaniu usługi.

Podsumowanie

Wiele firm decyduje się na stworzenie progresywnych aplikacji webowych. Takie rozwiązanie daje możliwość dotarcia do użytkowników za pośrednictwem dowolnego urządzenia, bez inwestowania w tworzenie wielu wersji aplikacji.

Śledzimy trendy i wdrażamy najnowsze rozwiązania do naszych produktów. Dowiedz się, jakie technologie wykorzystujemy do frontend developmentu.