Czy wiesz, jak sprawić, żeby strona była atrakcyjna?

Strona, która przyciągnie nowych klientów

Obecnie ludzie spędzają więcej czasu niż kiedykolwiek w historii przyklejeni do ekranów telefonów i komputerów, oglądając setki różnych stron internetowych każdego miesiąca. Należy jednak zadać sobie pytanie, czy ci wszyscy ludzie są w ogóle zaangażowani w treści, które czytają – zwłaszcza, gdy większość stron internetowych wygląda niemal identycznie? Czy Twoja strona wyróżnia się na tle konkurencji i jest prawdziwą maszyną do przyciągania uwagi?

Przeciętny amerykański internauta spędza dwadzieścia cztery godziny w tygodniu przeglądając zasoby globalnej sieci. Jest to ważny znak dla właścicieli firm internetowych, aby wdrożyć nowe podejście do projektowania stron, jeśli chcą przyciągać nowych klientów i pokonać konkurencję. Większość stron internetowych jest tworzona w ten sam sposób, ponieważ właściciele firm chcą, aby wyglądały profesjonalnie. Oczywiście, strona powinna być zaprojektowana w sposób spełniający określone cele biznesowe i tak, by klienci nie czuli się na niej zagubieni, ale istnieją pewne sprawdzone strategie tworzenia oryginalnych i wyjątkowych projektów stron internetowych, które nie wyglądają z tego powodu mniej profesjonalnie.

Rodzaje firm z najbardziej kreatywnymi stronami internetowymi

Bądźmy szczerzy, poziom kreatywności zazwyczaj zależy od rodzaju prowadzonej firmy. Jeśli pracujesz w branży finansowej, prawdopodobnie eksperymentowanie z interesującymi projektami stron internetowych nie jest najlepszym pomysłem. Jednak im bardziej kreatywna jest twoja branża, tym większe oferuje możliwości stworzenia strony, która będzie się wyróżniać. Jeśli jesteś artystą lub projektantem, przeciętna strona internetowa, która wygląda jak wiele innych, nie wystarczy. Twoi potencjalni klienci mogą rzucić na nią okiem i uznać, że jesteś „po prostu jednym z tych nudnych artystów, z którymi nie chcę pracować”. A chyba nie taki cel ma publikowanie strony, prawda?

To do ciebie należy decyzja, jak będzie wyglądać twoja strona, ale pamiętaj, że łatwo jest przesadzić. Kluczem jest znalezienie równowagi. Zacznij od solidnych badań rynku, dzięki którym sprawdzisz, jak twoi konkurenci pozycjonują się w Internecie. Możesz również porozmawiać ze swoimi klientami na temat ich oczekiwań. Uwierz mi, szczypta oryginalności nie zaszkodzi twojej firmie, za to jej skutkiem może być znaczny wzrost widoczności.

Cokolwiek robisz, bądź konsekwentny

Jednym z najczęstszych błędów popełnianych przez projektantów stron internetowych jest brak spójności w zakresie funkcjonalności strony. Słaby UX może prowadzić do dezorientacji odwiedzających. Nawet jeśli strona wygląda idealnie na pierwszy rzut oka, problemy z funkcjonalnością i nawigacją mogą prowadzić do wysokiego współczynnika odrzuceń. Z tego powodu spójność powinna być kluczem w procesie projektowania stron internetowych – warto przede wszystkim tworzyć interfejsy, które odpowiadają oczekiwaniom i potrzebom użytkowników.

Spójność polega na powtarzaniu stylów układu z czcionkami, schematami kolorów i innych elementów, zarówno na stronach zbudowanych z wielu podstron, jak i na stronach startowych. Częścią spójnego UX jest również dobrze zaprojektowana nawigacja, wysokiej jakości teksty, odpowiedni rozmiar czcionki i struktura linków, które ułatwiają użytkownikom przeglądanie treści. Warto rozważyć ponowne wykorzystanie podobnych elementów na całej stronie. Zrób wszystko, aby zamienić swoje decyzje projektowe w doskonałą stronę internetową.

Podwójnie sprawdź spójność układu. Zastanów się, czy dany element powinien być umieszczony na stronie internetowej, czy nie. W tym celu warto zadać sobie jedno bardzo ważne pytanie: Czy dany element upraszcza nawigację i sprawia, że korzystanie z niej jest wygodniejsze dla użytkownika? Stworzenie doskonałej, strony internetowej wysokiej jakości będzie wymagało sporego wysiłku i czasu, ale ten wysiłek zawsze w końcu przynosi korzyści.

Stworzenie spójnego wizerunku marki

Identyfikacja wizualna definiuje twoją markę, zatem warto dokładnie przemyśleć kolory, których zamierzasz użyć na stronie internetowej. Innymi obszarami, które wymagają szczególnej uwagi są zestawy ikon, kroje czcionek, odstępy i inne elementy. Pamiętaj o tym, że użyte kolory mogą mieć duże znaczenie dla postrzegania firmy przez potencjalnych klientów. To samo dotyczy profili twojej firmy w mediach społecznościowych – awatary i obrazy tła powinny tworzyć synergię z projektem strony internetowej. Wizerunek marki powinien być podobny we wszystkich platformach cyfrowych, z których zamierzasz korzystać, ta sama zasada dotyczy także drukowanych materiałów marketingowych. Konsekwentność jest kluczem.

Nawigacja jest najważniejszym elementem projektu strony internetowej

Niektórych rzeczy nie trzeba zmieniać – jedną z nich jest podstawowa koncepcja struktury strony internetowej. Strona główna z menu obejmującym różne kategorie to podstawa, ale trzeba uważać, żeby nie przesadzić. Nawigację należy umieścić tam, gdzie użytkownicy się jej spodziewają – na górze strony internetowej. Dlaczego? Ponieważ elementy nawigacyjne muszą być widoczne od razu, gdy odwiedzający wejdą na stronę. Pamiętaj o tym, że jeśli nawigacja strony jest niezrozumiała, użytkownicy będą mieli trudności z dotarciem do treści i uzyskaniem istotnych informacji. Zaprojektuj swoją nawigację z myślą o UX i trzymaj się sprawdzonych pomysłów – są miejsca, w których kreatywność nie popłaca.

Opracuj ciekawe rozwiązania wizualne, ale nie skupiaj się na tym, by wynajdywać koło na nowo. Wielu projektantów poniosło porażkę, ponieważ starają się być zbyt kreatywni w projektach, które powinny przede wszystkim być funkcjonalne. Nie zrobisz na nikim wrażenia umieszczając zbyt wiele elementów – najważniejsze jest znalezienie równowagi. Minimalizm jest w cenie – nie warto dawać użytkownikom zbyt wielu możliwości wyboru.

Co najważniejsze, to wszystko nie oznacza, że nie należy eksperymentować z układem strony internetowej. Wystarczy mieć świadomość, że wprowadzenie fundamentalnych zmian w funkcjonalności strony zazwyczaj kończy się koniecznością powrotu do wersji podstawowej. Dobry projekt powinien być dopasowany do prostej i sprawnej nawigacji.

Jak można się domyślić, wszystkie informacje prezentowane na stronie powinny być pogrupowane i umieszczone tak, by dotarcie do nich było łatwe i intuicyjne. W szczególności w tym miejscu warto zadbać o UX i odpuścić sobie krzykliwe reklamy lub nieistotne treści. Warto także mądrze wykorzystać puste przestrzenie – na dobrej stronie internetowej nie powinny być tylko miejscami niewypełnionymi treścią, ponieważ negatywna przestrzeń to potężne narzędzie, dzięki któremu możesz zadbać o odpowiedni przepływ treści.

Zdjęcia i obrazy pozwalają na zaakcentowanie miejsca, w którym znajduje się użytkownik, sprawiając, że strona staje się bardzo intuicyjna. Upewnij się, że znalezienie pewnych informacji nie wiąże się z nadmiernym nakładem czasu na przeszukiwanie menu i kategorii, którymi użytkownicy mogą być zainteresowani. Im więcej czasu użytkownicy spędzają próbując ustalić, gdzie powinni szukać potrzebnych informacji, tym bardziej prawdopodobne jest, że wyjdą z twojej strony i nigdy więcej na nią nie wrócą.

Na koniec warto wspomnieć o jednej z najważniejszych rzeczy – zawsze przeprowadzaj wszystkie testy przed publikacją strony internetowej. Wszyscy wiemy, że lepsze jest wrogiem dobrego, jednak przede wszystkim musisz upewnić się, że twoja strona działa poprawnie i nie wprowadza w błąd użytkowników. Jedną z podstawowych zasad, które rządzą tą branżą jest prawo znajomych – jeśli twoja strona internetowa nudzi nawet najbliższych znajomych, musisz dokonać pewnych zmian.

Znaczenie estetyki w projektowaniu stron internetowych

Mamy już strukturę strony internetowej, a także jej funkcjonalność i nawigację, nadszedł zatem czas, aby pomyśleć o głównym elemencie, dzięki któremu witryna może stać się naprawdę twoja. Mówimy oczywiście o estetyce. Wiesz już, że wygląd strony musi być spójny. Pozostaje jedno pytanie: jak zrobić stronę, która będzie atrakcyjna dla użytkowników?

Zrób wszystko, żeby zachwycić gości, którzy odwiedzają twoją stronę po raz pierwszy. Warto zacząć ten proces od lepszego poznania swoich odbiorców, aby łatwiej było ci podejmować decyzje na temat wyglądu i projektu strony. Projektowanie strony internetowej z myślą o potrzebach i wartościach klientów pomoże ci stworzyć stronę, która spełni ich oczekiwania i sprawi, że będą się czuli dobrze podczas jej przeglądania. Pierwsze wrażenia są niezwykle ważne, dlatego warto skupić się na tym, by pierwsze wrażenie twoich odwiedzających było naprawdę dobre i zapadało (pozytywnie!) w pamięci na długo. Jeśli estetyka twojej strony nie będzie zgodna z oczekiwaniami rynku docelowego, wówczas współczynnik konwersji może być bliski zeru.

Jednym z najważniejszych elementów projektu strony internetowej jest temat kolorystyczny. Kolory powinny odzwierciedlać branżę, w której działasz, a zarazem powinny być dopasowane do oferowanych przez ciebie produktów i usług. Postaw się w sytuacji potencjalnego klienta i zastanów się, czego może oczekiwać osoba odwiedzająca twoją stronę. Jak wspominaliśmy wcześniej, minimalizm jest w cenie – warto trzymać się zasady kilku kolorów. Zdecydowanie odradzamy robienie na stronie tęczy – chyba że sprzedajesz jednorożce.

To samo dotyczy czcionek, których chcesz użyć na swojej stronie. Wybierz kroje pisma, dzięki którym twoja strona będzie lepiej czytelna. Pamiętaj też o tym, że powinny współgrać z ogólnym projektem strony i paletą kolorów. Istnieje wiele serwisów oferujących kolekcje lekkich i nowoczesnych fontów do projektów stron.

Każdy zna powiedzenie, że jedno zdjęcie jest warte więcej niż tysiąc słów. Nawet jeśli myślisz, że to zwykły banał, nie warto ignorować tej zasady. Dobór odpowiednich zdjęć może znacząco poprawić lub zniszczyć wygląd całej strony. Oryginalny wygląd i atmosfera strony internetowej powinny opierać się na czymś więcej niż tylko na fotografiach z serwisów zajmujących się sprzedażą zdjęć. Nie sugeruję tutaj, że stockowe zdjęcia są złe – niektóre z nich są naprawdę świetne i charakteryzują się doskonałą jakością, ale warto w tym miejscu mieć jedną rzecz na uwadze. Co zrobisz, jeśli konkurencja wybierze te same zdjęcia? Warto zastanowić się nad zrobieniem własnych, profesjonalnych ujęć, aby mieć 100% pewności, że wyróżnisz się na tle konkurencji. Być może zdecydujesz się na rysunki i obrazy opracowane specjalnie dla twojej firmy? Wybierz sposób, który pomoże ci osiągnąć wszystkie cele projektowe, aby stworzyć jedyną w swoim rodzaju stronę internetową, która przyciągnie odwiedzających.

Lekcja na dziś: Nigdy nie myśl o jakimkolwiek elemencie projektu strony internetowej w oderwaniu od całości. To spójność i konsekwencja sprawiają, że wszystkie elementy doskonale ze sobą współgrają i to właśnie te dwie rzeczy tworzą poczucie profesjonalnego designu. Wystarczy pomyśleć, jak wyglądałaby strona z różnymi kolorami, różnymi zestawami ikon, kilkoma czcionkami i przyciskami. Naszym zdaniem – niezbyt dobrze. Dlatego zawsze warto skupiać się na szczegółach i jednocześnie trzymać się sprawdzonych rozwiązań, nawet w przypadku kreatywnych stron, gdzie chcesz pokazać swoją wyobraźnię.


W ten sposób stworzysz stronę internetową, która przyciągnie odwiedzających

W naszej agencji drupalowej wiemy, że opracowanie ładnie wyglądającej strony internetowej nie musi być straszne. Co prawda w samym procesie istnieje kilka pułapek, w które mogą wpaść początkujący projektanci, dlatego warto wiedzieć o nich wcześniej i uniknąć błędów. Najważniejsza, jak już wspominaliśmy, jest spójność wszystkich elementów strony internetowej. Przed rozpoczęciem procesu projektowania warto zatem pomyśleć o strukturze strony, stylu układu, nawigacji i wszystkich elementów, które znajdą się na stronie. Należy pamiętać, że nie chodzi tylko o elementy, które użytkownicy zauważą na pierwszy rzut oka, ale także o to, co sprawia, że korzystanie ze strony jest samą przyjemnością.

Musisz nauczyć się zauważać wszystkie drobnostki, które sprawią, że aż chce się przeglądać stronę. Ćwiczenie czyni mistrza, a jeśli wprowadzisz niewielkie zmiany, które mają olbrzymie znaczenie dla ogółu, twoja strona szybciej odniesie sukces. Powodzenia!

2. SEO dla strony internetowej na Drupalu