Dziewczynka siedząca "na barana" patrzy przez "lornetkę" zrobioną ze złączonych palców

10 porad SEO, które sprawią, że Google pokocha Twój serwis na Drupalu

Masz już serwis na Drupalu. Co dalej? Oczywiście, czas na promocję Twojej strony! Co prawda Internecie nic nie ginie, ale zawsze możesz pomóc znaleźć Twoje treści zainteresowanym klientom przy pomocy SEO. Co zrobić, żeby Twoja strona wypłynęła z odmętów Google wprost na pierwszą stronę wyników? Bez poniższych 10 elementów nie obejdzie się żadna strona, która chciałaby znaleźć się wysoko w wynikach wyszukiwania.

1. Nagłówek H1 - tag tytułowy witryny internetowej

Zgodnie z nazwą, prawdziwy numer 1. Przechowuje on informację dla użytkowników (i wyszukiwarek), czego dotyczy dana podstrona. Jest widoczny dla użytkownika, np. w formie tytułu wpisu na blogu albo nazwy przedmiotu lub usługi na stronie produktu. Z tego względu musi być zrozumiały dla Twojego potencjalnego klienta. Ważne też, aby zawierał słowa kluczowe dla strony. 

Drupal standardowo wymaga od autora wpisu podania tytułu i ułatwia jego późniejszą edycję. Błędy mogą się zdarzyć np. jeśli tytuł nie został w ogóle włączony do
projektu. Zdarza się to na przykład, gdy główna strona albo strony docelowe składają się z kilku sekcji lub bloków. Jeżeli pierwszą rzeczą, którą użytkownik widzi na Twojej witrynie, jest baner tekstowy, zadbaj, aby tekst dokładnie odpowiadał H1.

2. Tag Title 

W odróżnieniu od H1, widoczny jako tekst w górnej części karty przeglądarki. W wynikach wyszukiwania pokazywany jest jako tytuł tego wyniku. To duży niebieski tekst w górnej części wyniku wyszukiwania. W większości przypadków tag H1 i tag Title są podobne.

W Drupalu moduł Metatags pozwala na ustawienie tytułów w taki sposób, aby Title był domyślnie kopiowany bezpośrednio z H1, ale aby można go  było w razie potrzeby edytować ręcznie. Na przykład, jeśli H1 jest dłuższy niż sugerowane 50-60 znaków, na potrzeby wyników wyszukiwania można go odpowiednio skrócić używając Title.

3. Tag Description

Trzeci z wielkiej trójki tagów HTML o ogromnym znaczeniu dla strony. Trudno opisać witrynę w zaledwie kilkudziesięciu znakach tytułu, dlatego wyszukiwarki pokazują szerszy opis, który pobierają właśnie z tagu Description

Automatyczne wypełnienie tego pola w wyszukiwarce na podstawie innych pól witryny nie zawsze najlepiej odzwierciedla zawartość strony. Wspomniany już wcześniej moduł Metatags pozwala na ręczną edycję również tego pola, co rozwiązuje problem.

Optymalnie dla SEO jest, gdy tag H1, tag Description i tag Title zawierają podobne słowa kluczowe. W ten sposób zarówno użytkownicy, jak i roboty wyszukiwarek nie mają wątpliwości dotyczących treści strony. 

Wyniki google dla tego artykułu. Widocznytag H1, description i przyjazny url

4. HTTPS

Witryna powinna korzystać z protokołu HTTPS, a łącza wykorzystujące HTTP powinny przekierowywać na HTTPS. Strony bez protokołu są traktowane gorzej niż te wykorzystujące szyfrowanie połączenia. Ma to na celu zmotywowanie administratorów strony do zwiększenia bezpieczeństwa danych odwiedzających użytkowników. Jeśli Twoja stronie nie będzie odstraszała informacjami o błędach bezpieczeństwa, odwiedzający ją klienci znacznie chętniej Ci zaufają. 

W Drupalu protokół HTTPS jest wspierany w pełni i używanie go nie powinno stwarzać przeszkód pod warunkiem prawidłowego skonfigurowania serwera. 

5. Plik Robots.txt

W głównym katalogu witryny powinien znajdować się wypełniony poprawnie plik Robots.txt. Informuje on roboty wyszukiwarek, w jaki sposób powinny indeksować
witrynę. 

Drupal jest domyślnie zaopatrzony w plik Robots.txt. Jest on wstępnie skonfigurowany tak, aby nie zawierał podstron administracyjnych. Ręcznie należy jedynie dodać link do mapy witryny, o którym poniżej.

6. Sitemapa

Wyszukiwarki używają map witryn, aby indeksować wszystkie strony składające się na daną witrynę. W ten sposób do wyników wyszukiwania trafiają również treści, które pojawiły się w witrynie dopiero niedawno.

W Drupalu moduł Sitemap pozwala na skuteczne zarządzanie treścią mapy witryny. System automatycznie zaktualizuje mapę, jeśli np. ustalisz zasady dla różnych  zestawów treści i wprowadzisz zmiany dla wybranych podstron.  

7.  Atrybut ALT

Każdy obraz i grafika, jakich używasz na swojej stronie internetowej, powinien nie tylko w ogóle posiadać atrybut ALT, ale też być opisany w kilku słowach. Może wydawać się to niekiedy skomplikowane, zwłaszcza z grafikami ilustrującymi bardziej złożone czy abstrakcyjne pojęcia, natomiast możesz potraktować to jako świetną okazję, żeby nasycić stronę jeszcze większą ilością słów kluczowych. W ten sposób dostarczysz wyszukiwarkom informacji na temat zawartości obrazu i, co ważniejsze,  pomożesz zrozumieć treść strony użytkownikom niewidomym i niedowidzącym. Korzystają oni z programów odczytujących treść stron internetowych. Czytnik wykrywa i odczytuje na głos opis zawarty w atrybucie ALT. 

Improper (above) and proper (below) ways of using the ALT description beneficial to SEO

Drupal umożliwia dodanie atrybutu ALT już na etapie dodawania grafiki. Najlepiej zaznaczyć, aby pole było obowiązkowe, co sprawi, że redaktor na pewno nie zapomni go uzupełnić i nie będzie trzeba wracać do tego zadania w przyszłości. 

8. Adresy URL

Zaplanuj zawczasu strukturę swojej strony i zadbaj, aby linki wiodące do produktów były jak najbardziej przyjazne użytkownikowi (a to oznacza również przyjazność SEO!)

Co oznacza, że link jest przyjazny?

  • Jest czytelny dla użytkownika.
  • Może zawierać słowo kluczowe. 
  • Słowa rozdzielone są półpauzami.
  • Słowa składowe są w tym samym języku co treść wpisu.
  • Link nie zawiera treści pochodzących np. z zapisanej sesji użytkownika.

Tylko spójrz na adres tego wpisu! W Droptica wykorzystujemy moduł Pathauto, który automatycznie tworzy przyjazne adresy dla każdej ścieżki w systemie, a w razie czego pozwala na ręczne ich edytowanie. 

9. Przekierowania

Istnieje kilka sytuacji, w których należy stosować przekierowania na stronie. Z punktu widzenia SEO najważniejszymi są:

  • Przekierowania do właściwej treści, jeśli zmieniony został prowadzący do niej adres URL.
  • Przekierowania do nowych lokalizacji powiązanych z treściami, które zostały usunięte.
  • Unikanie duplikowania treści.

Istnieje szereg funkcji w Drupalu, które są przydatne w wymienionych przypadkach. Na przykład automatycznie tworzone są przekierowania adresów URL zawierających wielkie litery na ich odpowiedniki pisane małymi literami. W poprzednim punkcie wspomnieliśmy o module pozwalającym na tworzenie przyjaznych adresów. Innym modułem, który przydaje się przy tworzeniu przekierowań jest Redirect, który pozwala np. na tworzenie przekierowań do stron bez ukośnika ("/") ze stron z ukośnikiem na końcu adresu.

10. Przyjazność urządzeniom mobilnym

Już ponad połowa ruchu w sieci generowana jest przez użytkowników przeglądających strony z urządzeń mobilnych. Nic dziwnego, że wyszukiwarki zaczęły traktować przyjazność urządzeniom mobilnym jako ważny wyznacznik tego, czy strona jest dla użytkownika istotna, czy też nie. 

Drupal, dzięki swojemu silnikowi motywów, pozwala na łatwe tworzenie elastycznych witryn. 

Podsumowanie

Przedstawiliśmy dziesięć rzeczy, które naszym zdaniem są najważniejsze, żeby strona korzystająca z Drupala mogła skutecznie konkurować o pozycję w wynikach wyszukiwarek. Jest to absolutne minimum. Jeśli chcesz, żeby Twoja strona sobie jeszcze lepiej, sięgnij po nasz E-book poświęcony SEO w Drupalu. Oprócz licznych porad i obszernych wyjaśnień znajdziesz tam także poręczną checklistę, która ułatwi Ci przeprowadzenie własnego audytu SEO.

Możesz też zdać się na nas! Przeprowadzimy profesjonalny audyt SEO Twojej strony na Drupalu i wskażemy kierunki, w jakich należy się rozwijać, żeby Twój internetowy biznes zyskał większą widoczność w wynikach wyszukiwarek.

2. SEO dla strony internetowej na Drupalu