6 platform wydawniczych, które warto znać

6 platform wydawniczych, które warto znać

Współcześnie wydawcy wykorzystują wiele narzędzi do tworzenia wydań cyfrowych publikacji i udostępniania ich szerokiemu gronu odbiorców w różnych kanałach komunikacji. Platform wydawniczych, z których możesz skorzystać, jest wiele i każda oferuje inne funkcje. Chcesz spróbować swoich sił w świecie publikacji cyfrowych lub słyszałeś co nieco o platformach wydawniczych i zastanawiasz się, które aplikacje są najlepsze i jakie dają możliwości? Zapoznaj się z naszym zestawieniem.

Czym są platformy publikacji cyfrowych?

Platforma publikacji cyfrowych jest zestawem narzędzi, które ułatwiają publikowanie dłuższego tekstu (ale także wydań skupionych na grafice, np. katalogów czy albumów) w formie cyfrowej do odczytu na urządzeniach elektronicznych, np. na komputerze, tablecie lub smartfonie. Z pewnością domyślasz się więc, że aplikacje do tworzenia publikacji cyfrowych muszą umożliwiać tworzenie responsywnych projektów. To zaledwie jedna z wielu funkcji, które oferują popularne platformy wydawnicze.

Rozważasz zawojowanie rynku publikacji cyfrowych? Wydawanie interaktywnych treści w sieci ma wiele zalet:

  1. Materiały w tradycyjnej formie są droższe niż e-booki ze względu na koszt produkcji i dystrybucji. Tworząc wydania cyfrowe, dajesz potencjalnemu klientowi tańszy dostęp do wartościowych treści.
  2. Można dotrzeć do odbiorców z całego świata, a klienci nie muszą iść do księgarni po książkę lub magazyn. Mogą z łatwością uzyskać dostęp do interaktywnej, zajmującej publikacji z własnego urządzenia mobilnego lub komputera niezależnie od tego, gdzie przebywają.
  3. Coraz mniej osób czyta tradycyjne teksty. Szukają one informacji w sieci. Dzisiaj możesz dotrzeć z magazynem lub książką nawet do tych osób, które nie kupują drukowanych treści.
  4. Publikowanie online pozwala na szybkie przedstawienie swoich pomysłów i odkryć potencjalnym odbiorcom.

Platformy wydawnicze do publikowania magazynów i e-booków

Interesująca publikacja cyfrowa powinna przyciągać uwagę czytelnika. Platforma wydawnicza musi więc umożliwiać stworzenie niecodziennego designu, projektowanie zaawansowanych, interaktywnych elementów i udostępniać narzędzia, które ułatwią promowanie publikacji i Twojej marki (np. narzędzia SEO, narzędzia analityczne, formularze pop-up itd.). Komfortowa platforma łączy wiele narzędzi i pozwala nie tylko na szybkie stworzenie magazynu lub e-booka, ale także na umieszczenie dokumentu w sklepie internetowym oraz na własnej stronie internetowej, a także pobieranie opłat za pobrania lub udostępnianie treści bez konieczności odprowadzania prowizji dla platformy.

Issuu

Jedną z ciekawych propozycji portali dla wydawców zainteresowanych zmianą platformy wydawniczej jest Issuu. Pozwala na przekształcenie Twojej treści zebranej w PDF-ie w interaktywne wydanie. Tę platformę wyróżnia visual story creator - narzędzie, które pozwala na łatwe udostępnianie angażujących treści w social media (Facebook Stories, Instagram Stories, Snapchat Stories).

Jedną z ciekawych platform wydawniczych jest Issuu

Źródło: Issuu

Po zaprojektowaniu Twojego magazynu lub e-książki, możesz podzielić się nią z odbiorcami za pośrednictwem Issuu w formie subskrypcji lub sprzedaży jednorazowej. Dzięki możliwości osadzenia swojej e-publikacji na stronie, masz możliwość intensywniejszego promowania nowego projektu. Issuu daje Ci także do dyspozycji narzędzia analityczne, za pomocą których będziesz w stanie lepiej poznać odbiorców publikowanych przez Ciebie treści.

Joomag

Przekształcenie prostego pliku PDF w ciekawą publikację cyfrową umożliwia także Joomag. To narzędzie wydawnicze docenią zwłaszcza początkujący wydawcy, którzy szukają bardziej intuicyjnego rozwiązania. Wygodny edytor tekstu i dostępność różnorodnych szablonów, które możesz dostosować do potrzeb swojej publikacji, ułatwią Ci pracę.

Joomag umożliwia dodawanie muzyki, filmów oraz slajdów do Twojej publikacji. Takie nowoczesne podejście do kreowania treści cyfrowych cieszy się coraz większą popularnością. Użytkownicy w sieci przewijają i przeglądają treści, zamiast czytać je od deski do deski. Interaktywne elementy przyciągają uwagę czytelnika i ułatwiają zainteresowanie go treścią. Joomag prowadzi własny sklep internetowy z publikacjami cyfrowymi, w którym możesz umieścić i sprzedawać swój tekst.

Flipsnack

Tworzenie interaktywnych publikacji ułatwić może także platforma wydawnicza Flipsnack. Podobnie jak w przypadku pozostałych narzędzi tego typu, zaczynasz pracę od załadowania pliku PDF z tekstem, który trzeba opracować. Jako wydawca będziesz miał dostęp do dużej biblioteki szablonów. Oszczędzić czas pomoże Ci funkcjonalność, która umożliwia edytowanie kilku elementów Twojego projektu na raz i „zamykanie” tych, które uważasz już za odpowiednio przygotowane. W ten sposób zabezpieczasz je przed przypadkowym przeniesieniem lub modyfikacją. To świetne narzędzie do projektowania czasopism, ponieważ umożliwia pracę na warstwach (layers), między którymi możesz się przełączać, żeby sprawniej poruszać się na stronach z licznymi grafikami i polami tekstowymi.

Przykład magazynu opublikowanego na platformie wydawniczej Flipsnack

Przykład magazynu opublikowanego na Flipsnack

Opracowaną, interaktywną publikację możesz umieścić na platformie sprzedażowej Flipsnack Store. Pozwoli Ci to na oferowanie subskrypcji i comiesięcznej wysyłki - tą możliwość docenią z całą pewnością wydawcy magazynów. Portal pozwala Ci być na bieżąco w kwestii sprzedaży - możesz ustawić sobie automatyczne powiadomienie za każdym razem, gdy ktoś wykupi subskrypcję. Dodatkowo, korzystając ze specjalnego narzędzia, możesz zbudować virtual bookshelf (wirtualną półkę) i zintegrować ją ze swoją witryną, aby lepiej promować swój produkt.

Platformy CMS

Na rynku istnieje mnóstwo CMS-ów (Content Management System), które ułatwiają publikowanie i zarządzanie treścią. Skąd wiedzieć, jak wybrać odpowiedni CMS dla firmy? Przede wszystkim należy dokładnie przeanalizować platformy dostępne na rynku. Mają one różne zastosowania - mogą służyć do budowania strony internetowej, redagowania i publikacji treści (np. bloga), a nawet do prowadzenia sklepu internetowego. Poniżej znajdziesz kilka przykładów CMS-ów, które mogą zainteresować wydawcę poszukującego funkcjonalnego narzędzia do pracy z treścią.

Drupal

Drupal CMS jest open-source'owym systemem do zarządzania treścią, który można wykorzystać do tworzenia stron internetowych. Posiada kilka ciekawych modułów, które pozwalają na użycie go do zbudowania, dostosowanej do indywidualnych potrzeb każdego wydawcy, platformy służącej do pracy z tekstem. Jednym z nich jest moduł Content Moderation, umożliwiający zdefiniowanie przejścia między stanami publikacji (kopia robocza, do korekty, opublikowany).

Wykorzystanie modułu Content Moderation w Drupalu

Wykorzystanie modułu Content Moderation w Drupalu

Przydatny jest także moduł Paragraphs, z którego pomocą można stworzyć gotowe komponenty lub zdefiniować szablony, które ułatwią nietechnicznym redaktorom codzienną pracę przy użyciu tego CMS-a. Dzięki modułowi Commerce możesz zbudować własny sklep internetowy, ze stworzonymi przez siebie publikacjami. Natomiast Thunder jest dystrybucją Drupala, stworzoną z myślą o profesjonalnych wydawnictwach. Ułatwia ona planowanie publikacji postów w konkretnym czasie.

Jest jeszcze kilka powodów, dla których pracowanie na rozwiązaniu opartym na Drupalu zwiększy wydajność wydawnictwa. System taksonomii w tym CMS-ie pozwala kategoryzować treści według wybranych kryteriów. W połączeniu z możliwością filtrowania, tagowanie znacznie usprawni poruszanie się po tekstach. Redaktorzy z pewnością docenią także wersjonowanie, które pozwala na zapamiętywanie każdej zmiany w artykule i - w razie potrzeby - na przywrócenie poprzednich wersji.

Domyślnym edytorem tekstu w Drupalu jest CKEditor. Jest jednym z dostępnych na rynku edytorów HTML. Umożliwia szybkie i łatwe wprowadzanie tekstu na stronie internetowej z wykorzystaniem interfejsu podobnego do tego, znanego użytkownikom z OpenOffice. Możesz też urozmaicić publikowane treści poprzez zamieszczenie obrazów i wideo.

WordPress

WordPress to popularna platforma typu CMS wykorzystywana do budowania komercyjnych i niekomercyjnych stron internetowych. Może być ciekawą alternatywą dla platform wydawniczych i narzędzi do tworzenia e-booków i magazynów online. Jest to CMS typu open-source, więc zdecydowanie tańsze rozwiązanie niż platforma wydawnicza, która wymaga wykupienia subskrypcji. WordPress posiada specjalną wtyczkę PaperLit, dzięki której wydawca może zmienić treść w interaktywny magazyn. Możesz z jej wykorzystaniem stworzyć własną okładkę dla dokumentu, nad którym pracujesz. Odpowiednia wtyczka pozwala także na dystrybucję zaprojektowanego magazynu w formie aplikacji przez App Store lub Google Play.

MetroPublisher

CMS Metro Publisher został stworzony z myślą o wydawcach magazynów internetowych. Stworzono dla nich szablony, dzięki którym tworzenie kolejnych numerów magazynów jest proste i nie zabiera wiele czasu. Narzędzie pozwala na skategoryzowanie publikowanego tekstu do jednej z czterech grup:

  • artykuły,
  • recenzje,
  • listy (tzw. roundups),
  • wydarzenia.

Wydawcy, którzy chcą czerpać zyski z reklam, z pewnością docenią możliwość wyróżnienia treści sponsorowanych przez specjalne formatowanie. Przebiega ono bardzo szybko, wystarczy otagować taki fragment tekstu. Użytkownicy z kontem PRO mogą dostosować style reklam do własnych potrzeb.

Metro Publisher to platforma stworzona z myślą o wydawcach magazynów internetowych

Źródło: Metro Publisher

Na stronie marki znajdziesz także liczne tutoriale, dzięki którym szybko nauczysz się wykorzystywać potencjał tego narzędzia.

Podsumowanie

Istnieje wiele rozwiązań, z których może skorzystać wydawca poszukujący funkcjonalnej platformy wydawniczej. Wszystko zależy od Twoich indywidualnych potrzeb i budżetu, którym dysponujesz. Pamiętaj, że chociaż stworzenie rozwiązania dopasowanego do Twojej firmy może być znaczącą inwestycją, często zaoszczędza Ci wiele czasu, problemów i wydatków w przyszłości. W naszej agencji drupalowej chętnie pomożemy Ci wybrać odpowiednie dla Ciebie narzędzie.

2. SEO dla strony internetowej na Drupalu