Czym kierować się przy wyborze platformy CMS

Czym kierować się przy wyborze platformy CMS

Możliwość swobodnego publikowania treści w różnych kanałach komunikacji może zaważyć na sukcesie wizerunkowym marki. Szybkie i proste postowanie dzięki intuicyjnemu CMS-owi - systemowi służącemu do zarządzania stronami internetowymi lub aplikacjami - pozwoli Twoim redaktorom publikować ciekawe i angażujące klientów treści w zaledwie chwilę. Przeczytaj nasz artykuł, żeby zrozumieć, w jaki sposób powinieneś wybrać swój system CMS.

Zarządzanie treścią na stronie internetowej lub w aplikacji firmowej

CMS (Content Management System) to rodzaj oprogramowania, który pozwala zarządzać stroną internetową bez znajomości języków programowania lub posiadania specjalistycznej wiedzy na temat budowania witryn. Korzystając z niego, użytkownik może łatwo i szybko dodawać nowe teksty, grafiki i podstrony, a także modyfikować już istniejące.

Dzięki temu narzędziu możesz samodzielnie zbudować stronę internetową – wymaga to jednak pewnych zdolności i wiedzy na temat obsługiwania danego CMS, a nawet jeżeli uda się stworzyć witrynę, warto pamiętać, że taka strona może nie funkcjonować prawidłowo lub po prostu źle się prezentować, dlatego doradzamy skorzystać z usług profesjonalnych designerów i deweloperów. Dobre narzędzie do zarządzania treścią przyda Wam się potem, kiedy już strona będzie gotowa i będziecie chcieli samodzielnie nią zarządzać, dodawać newsy i wpisy na firmowego bloga.

Ale jaki CMS wybrać? Wybór jest naprawdę wielki, a dostępne oprogramowania różnią się od siebie. Nie będziecie, rzecz jasna, wypróbowywać wszystkich istniejących. Pozwólcie, że opowiemy Wam o najpopularniejszych i wskażemy na najważniejsze cechy, które powinny być dla Was istotne przy wyborze systemu do zarządzania treścią na Waszej.

CMS – jakie są najpopularniejsze?

Dostępnych systemów jest wiele, my jednak wskażemy Wam te najczęściej wykorzystywane i takie, które osobiście polecamy.

  • Wordpress – kto nie słyszał o Wordpressie, ręka do góry! Ten CMS wybrało więcej niż 50% użytkowników poszukujących systemu do zarządzania treścią. Używają go nie tylko zawodowi blogerzy i osoby prowadzące małe biznesy, ale też większe firmy. Pozycja Wordpressa utrzymuje się. Trzeba jednak zauważyć, że powstaje coraz więcej tego typu systemów, skierowanych do freelancerów i małych firm, które zaskakują swoją prostotą i intuicyjnością interface’u. Ten popularny CMS może być idealnym wyborem dla Ciebie, jeżeli chcesz szybko uruchomić standardowy serwis internetowy małym kosztem. Jeżeli jednak potrzebujesz wyjątkowej strony internetowej, lepiej będzie zastanowić się nad innym rozwiązaniem (np. wyborem Drupala, który można niemal dowolnie dostosowywać do potrzeb indywidualnego użytkownika).
  • Joomla – ten CMS wykorzystywany jest przez znacznie mniejszą ilość użytkowników. Mimo to Joomla pozostaje na drugim miejscu, zaraz po Wordpressie, jeżeli chodzi o liczbę osób zarządzających swoją witryną za jego pomocą. Przez wiele lat zainteresowanie Joomlą i Wordpressem było podobne, aż do 2010 roku, kiedy popularność Wordpressa zaczęła wzrastać, a nowych użytkowników Joomli było coraz mniej. Dlaczego tak się stało? Najprawdopodobniej przeważyła prostota Wordpressa. Joomla jest przeznaczona dla bardziej zaawansowanych użytkowników - daje szersze możliwości, ale używanie tego CMS wymaga więcej umiejętności.
  • Wix – a jeżeli mowa o prostocie, to warto wspomnieć o kolejnym narzędziu skierowanym do mniej zaawansowanych użytkowników. Wix bardzo szybko zyskuje popularność, ponieważ jest niezwykle łatwy w obsłudze, chociaż… niektórzy zastanawiają się, czy można go w ogóle nazywać CMS-em. Jest on z pewnością ciekawostką i może sprawdzić się w przypadku tworzenia strony dla małej firmy, która potrzebuje strony internetowej, „wizytówki”, jednak daje małe możliwości tym, którzy chcieliby posiadać witrynę z prawdziwego zdarzenia.
  • Drupal - znajdujący się w trójce najczęściej wykorzystywanych CMS-ów, zdecydowanie nie może zostać pominięty. Drupal jest niezwykle elastycznym CMS-em. Może zostać z łatwością dostosowany do potrzeb Twojego biznesu i pozwoli Ci nie tylko z łatwością zarządzać treścią, ale także skutecznie wspierać bieżące procesy biznesowe. Podobnie jak Wordpress jest systemem open source i można go wykorzystać za darmo. Nie ulega wątpliwości, że to właśnie Drupal jest najbardziej elastycznym spośród powyżej wymienionych systemów CMS. Wykorzystują go firmy, które potrzebują spersonalizowanych rozwiązań, które pozwalają im wyróżnić się na tle konkurencyjnych przedsiębiorstw. Wybierają go także duże organizacje jak np. Here.com.

Każda firma na swoje indywidualne potrzeby i oczekiwania wobec CMS-a. Bywa też tak, że jednemu redaktorowi zwyczajnie przyjemnie pracuje się z konkretnym narzędziem. Drupal należy do grupy najczęściej polecanych przez nas CMS-ów, ponieważ posiada liczne cechy, które poprawiają wydajność pracy z treścią.

Czym kierować się przy wyborze platformy CMS

Nie każde oprogramowanie do zarządzania treścią na stronie internetowej sprawdzi się w przypadku Waszego biznesu. Zanim podejmiecie decyzję o wyborze CMS-a, dokładnie zastanówcie się, czego potrzebujecie i jakie są Wasze oczekiwania. Drupal konsultanci naszej firmy z przyjemnością doradzą Wam i zasugerują odpowiednie rozwiązanie.

Zastanawiając się nad CMS-em dla Waszej firmy, powinniście wziąć pod uwagę:

  • Skalowalność - prowadząc własny biznes, z pewnością planujesz jego rozwinięcie w przyszłości. Będziesz więc potrzebował rozwiązania, które będzie można szybko i w łatwy sposób rozwijać. Drupal jest jednym z najbardziej skalowalnych CMS-ów.
  • Bezpieczeństwo i wsparcie techniczne - Drupal zapewnia stałe, darmowe wsparcie dla wszystkich swoich użytkowników i regularnie publikuje aktualizacje systemu. Wsparcie Drupala dla użytkowników CMS-a jest jedną z najważniejszych kwestii, zwłaszcza jeżeli nie posiadasz swojego działu IT.
  • Cena - dla małych i średnich firm jednym z najważniejszych kryterium wyboru jest cena. Na szczęście na rynku CMS-ów istnieje wiele darmowych rozwiązań, których implementacja nie jest równoznaczna z ruiną finansową. Jeżeli zależy Ci na uruchomieniu strony internetowej w niższej cenie, możesz rozważyć wykorzystanie Drooplera - ten system zbudowany na bazie Drupala pozwala na znaczne obniżenie kosztów, ponadto jest stosunkowo łatwy w obsłudze i, dzięki swojej wszechstronności, odpowiedni zarówno dla małych, jak i dużych firm. Pozwól, że doradzimy Ci i pomożemy wybrać najlepsze rozwiązanie dla Twojego biznesu.
  • Łatwość obsługi - Twój redaktor musi swobodnie i bez trudu poruszać się po witrynie dzięki intuicyjnemu interfejsowi. Wybierając CMS, pamiętaj o tych, którzy będą z nim pracować na co dzień i weź pod uwagę ich potrzeby. Twój wybór może zaważyć na wydajności codziennych procesów i na jakości Twojej komunikacji z klientami.
  • Duża społeczność programistów wykorzystująca CMS - im więcej programistów pracuje z wykorzystaniem danego systemu CMS, tym większe prawdopodobieństwo, że technologia będzie dynamicznie rozwijać. Deweloperzy sami chętnie tworzą dodatkowe rozszerzenia i rozwijają systemy, z którymi lubią pracować. Korzystając z CMS-a z szerokim gronem użytkowników, możesz też liczyć na to, że zawsze otrzymasz wsparcie techniczne.
  • Strategia rozwoju - jako klient biznesowy, masz prawo oczekiwać, że Twoi usługodawcy będą starali się rozwijać swoje produkty, aby zapewnić Ci jeszcze większy komfort pracy i rozwój Twojej marki. To niezwykle ważne, aby dany CMS miał przygotowaną “mapę drogową” na nadchodzące lata. To z niej dowiesz się, w jakim kierunku będzie rozwijany CMS, na który się decydujesz.

Jak upewnić się, że wybieramy właściwy CMS, który spełni nasze wymagania?

Zanim samodzielnie wybierzesz rozwiązanie dla Twojego biznesu, doradzamy Ci zapoznać się dobrze z różnymi CMS-ami. Jeżeli branżowe artykuły porównujące zalety i wady dostępnych na rynku systemów nic Ci nie mówią lub nie masz czasu się z nimi zapoznać, proponujemy Ci rozmowę z konsultantem naszej agencji drupalowej, który przeanalizuje Twoje potrzeby i zaproponuje Ci kilka najciekawszych rozwiązań dostosowanych do budżetu i profilu Twojej firmy.

Jak przygotować się do takiej rozmowy? Zastanów się nad odpowiedziami na następujące pytania:

Jakich narzędzi potrzebuję?

Na rynku dostępnych jest wiele systemów CMS. Niektóre potrafią zrobić wszystko - brakuje tylko tego, żeby same, bez Twojego udziału potrafiły budować strony. W niektórych przypadkach posiadanie niemal nieograniczonej swobody jest świetne, np. kiedy Twoi pracownicy mają doświadczenie w rozbudowywaniu witryn internetowych i chcą sami je rozwijać. W rzeczywistości jednak wiele firm, zwłaszcza małych, wykorzystuje stronę do reklamy, publikowania wpisów na bloga, itd. Zastanów się, jakie funkcjonalności powinien posiadać Twój CMS, żeby ułatwić Ci pracę.

Jakim dysponuję budżetem?

Złożoność rozwiązań IT dla Twojej firmy nie zawsze może odpowiadać jej rozmiarowi. Istnieją startupy, które wymagają konkretnych rozwiązań i wielkie firmy, które czasami radzą sobie z wykorzystaniem prostych narzędzi. Koszt technologii często zależy od tego, jak skomplikowanych systemów potrzebujesz, niemal zawsze istnieje jednak kilka możliwości, a do CMS-ów można dodawać nowe funkcjonalności.

Podsumowanie

Dokonanie właściwego wyboru odpowiedniego CMS-a będzie mieć bezpośredni wpływ na zarządzanie treścią Twojej witryny, jak również na pracę departamentu marketingu. CMS powinien być przyjazny w obsłudze w taki sposób, aby Twoi pracownicy chcieli z niego korzystać, ale także, aby poświęcali mu tyle czasu, ile potrzeba. Nie powinni tego czasu marnować na zastanawianie się za każdym razem, w jaki sposób uzyskać w CMS-ie dany efekt. CMS powinien ponadto być elastyczny względem potrzeb Twojego biznesu i zmieniającego się biznesowego otoczenia. Określ swoje cele i skontaktuj się z naszym konsultantem, a z pewnością uda nam się znaleźć odpowiednie rozwiązanie dla Twojej firmy.

W ramach wsparcia dla Drupala utrzymujemy istniejące strony internetowe i rozbudowujemy je o nowe funkcjonalności