Web content personalization. What can you personalize?

Personalizacja treści na stronach internetowych. Co możesz spersonalizować?

Zapomnij na moment o swoich codziennych obowiązkach związanych z biznesem i spróbuj przez chwilę postawić się w sytuacji klienta, który odwiedza Twoją stronę internetową. Jak myślisz, czego on oczekuje? To trudne pytanie, zwłaszcza biorąc pod uwagę fakt, że Twoją witrynę może odwiedzać wiele osób z różnymi potrzebami. A gdyby tak konkretne grupy odwiedzających mogły wejść na Twoją stronę i zobaczyć dokładnie to, czego chcą?

Personalizacja treści na stronach internetowych

Dostęp do Internetu umożliwia rozszerzenie zasięgu komunikacji - Twoja oferta może dotrzeć nie tylko do najbliższego otoczenia, ale nawet do klientów w całym kraju lub poza nim. Rozwój technologii umożliwia dziś jednak znacznie więcej - możesz także dostosować przekaz reklamowy do profilu danego klienta i jego preferencji. Właśnie na tym polega personalizacja treści na stronach internetowych.

Treść można dostosowywać pod wieloma kątami. Możesz zadbać o dobór odpowiedniego zwrotu do osoby odwiedzającej stronę (wybrać zwroty formalne lub bardziej bezpośrednie), wyróżnić konkretne usługi lub zastosować odpowiedni sposób argumentacji. Personalizacja treści pozwala na zwiększenie skuteczności reklamowania na stronie internetowej przy stosunkowo niskich nakładach finansowych.

Dane klienta są niezbędne do skutecznej personalizacji treści

Skuteczna personalizacja treści jest możliwa tylko wówczas, kiedy posiadamy (a raczej nasza strona lub aplikacja posiada) wiedzę na temat danego użytkownika. To na podstawie informacji o potrzebach, aktywnościach, zainteresowaniach, zakupach w sieci tworzymy przekaz dostosowany do oczekiwań konkretnej grupy docelowej, aby przekonać internautę do dokładniejszego zapoznania się z naszą ofertą. Aby zdobyć te dane, a następnie umożliwić stronie wyświetlanie spersonalizowanych treści, musimy skorzystać z narzędzi marketing automation. To one umożliwiają zbieranie i analizowanie informacji o aktywności potencjalnych klientów w Internecie, a także są odpowiedzialne za wyświetlanie odpowiednich treści odpowiednim odbiorcom.

Jak pozyskać dane niezbędne do personalizacji treści na Twojej witrynie? Z całą pewnością warto wykorzystać narzędzia do monitorowania aktywności użytkowników. Drugim sposobem jest stworzenie specjalnych formularzy, dzięki którym nasz użytkownik może samodzielnie przekazać naszej firmie pewne informacje o sobie, swoich zwyczajach i potrzebach, zarejestrować się lub zapisać się do newslettera.

Treść na stronie internetowej - najważniejsze elementy

Wiesz już, czym jest personalizacja treści, ale co dokładnie warto personalizować? Strony internetowe posiadają wiele podstron. Klient może zostać przeniesiony z reklamy na landing page, wejść na stronę główną lub zostać przeniesiony na bloga firmowego. Chociaż w teorii niemal każdy element strony mógłby zostać spersonalizowany, najistotniejsza jest personalizacja strony głównej, podstron opisujących ofertę firmy i tych elementów na stronie, które powinny różnić się w zależności od tego, jaki rodzaj klienta przegląda stronę.

Dynamiczne treści można zastosować w przypadku stałych elementów strony (poszczególnych sekcji witryny) i pop-upów - okien i banerów, które automatycznie pojawiają się na stronie internetowej, a które użytkownik może zamknąć po zapoznaniu się z ich treścią. Do elementów, które można personalizować możemy zaliczyć m.in.:

  • nagłówki,
  • bloki tekstu,
  • sekcję “hero”,
  • CTA,
  • opisy produktów i usług,
  • dowody społeczne,
  • rekomendacje,
  • formularze,
  • pop-upy.

Personalizacja treści czy ma wpływ na pozycjonowanie strony internetowej

W licznych artykułach i na stronach firm zajmujących się pozycjonowaniem możemy znaleźć jasny komunikat - co za dużo, to niezdrowo. Przy personalizacji treści na stronie internetowej zaleca się rozsądek, warto więc najpierw poradzić się ekspertów i poprosić ich o pomoc w zaplanowaniu wprowadzania zmian na stronie. Zastanów się, w jakich miejscach wyświetlanie treści dostosowanej do potrzeb określonej grupy docelowej rzeczywiście może wpłynąć istotnie na zwiększenie sprzedaży. Duża ilość formularzy blokująca dostęp do niektórych treści też może działać negatywnie na pozycję strony. Ostatecznie roboty Google nie będą wypełniały ankiet i wpisywały danych w formularzach, żeby dostać się do treści na naszych stronach.

Zdecydowanie konieczne jest wystrzeganie się tzw. cloakingu - praktyki polegającej na wyświetlaniu innych treści internautom i robotom Google. Dopuszczalne jest jednak prezentowanie innych treści ze względu na urządzenie, na którym użytkownik przegląda witrynę lub na podstawie geolokalizacji. Na pozycjonowanie strony personalizacja treści ma pośredni wpływ - pozycja strony w wyszukiwarce zależy w końcu także od ruchu na stronie (ilości odsłon, współczynnika odrzuceń, czasu poświęcanego na przeglądanie treści).

Rekomendacje artykułów blogowych

Zautomatyzowane rekomendowanie treści (lub w przypadku e-commerce produktów, lub usług) polega na wyświetlaniu w widocznym miejscu podstron na naszej stronie, do których chcemy przekierować naszego potencjalnego klienta. Niemal na każdej stronie można dziś znaleźć bloga lub sekcję z nowinkami. Wykorzystując odpowiednie narzędzia, możesz dopasowywać polecane treści do zainteresowań potencjalnego klienta odwiedzającego Twoją witrynę. Funkcja ta będzie przydatna zwłaszcza w przypadku firm usługowych, które mają szeroką ofertę i sklepów internetowych, które mogą dopasowywać polecane produkty na podstawie poprzednich zakupów użytkownika strony.

Sekcja hero na stronie internetowej - czym jest i czy można ją spersonalizować?

Sekcja hero na stronie internetowej składa się z dwóch elementów: rzucającego się w oczy projektu graficznego i krótkiej, ale interesującej treści. Występuje ona na szczycie strony internetowej i pozostaje widoczna podczas scrollowania, co oznacza, że nie trzeba się cofać na górę strony, aby znów ją zobaczyć. Treść tej sekcji może zawierać nie tylko przyciągający wzrok nagłówek, śródtytuł i często jedno lub kilka zdań zawierających więcej informacji na temat podstrony. Dodatkowymi elementami, które mogą się znaleźć w „hero” to przyciski nawigacyjne, dzięki którym internauta może szybko przenieść się do innej podstrony lub treści w obrębie tej samej podstrony.

Ta sekcja może pełnić różne funkcje. Możesz potraktować ją jako element powitalny, nawiązać w jej treści do konkretnej usługi, którą chcesz zareklamować konkretnej grupie docelowej, poinformować o aktualnościach (np. promocjach).

To właśnie nagłówki, hasła, zdania rozwijające, a nawet przyciski możesz spersonalizować i sprawić, że reprezentanci różnych grup docelowych zobaczą inne powitania, komunikaty i call to action na przyciskach prowadzących do różnych landing page’y.

Dowody społeczne - dlaczego warto zastosować personalizację?

Wyobraź sobie, że nigdy nie korzystałeś z jakiejś usługi, produktu czy technologii i zależy Ci na opinii. Weźmy jako przykład usługi IT. Jeżeli jesteś na stronie firmy informatycznej, ponieważ potrzebujesz nowej aplikacji mobilnej dla swojego biznesu, nie będą Cię interesować komentarze na temat skuteczności tejże firmy we wdrażaniu narzędzi analitycznych lub zalet rozwiązań w chmurze.

Wszystkie polecenia mają pewną wartość, ale zdecydowanie największą będą miały komentarze osób znanych lub reprezentujących firmy z branży, która interesuje naszego potencjalnego klienta lub takich, które skorzystały z usługi lub produktu, nad którym się zastanawia.

Call to action i komunikaty skierowane do internauty

Celem CTA i wszelkich pop-upów jest zainteresowanie osoby odwiedzającej naszą stronę i przekonanie jej do wykonania określonych czynności na naszej stronie. Nie ulega wątpliwości, że szczególnie te elementy powinny być dokładnie przemyślane i dostosowane stylem i przekazem do oczekiwań odbiorcy. Cel jest jasny - zwiększyć ilość konwersji. Te, które niektórym zdają się agresywne, inni mogą uznać za zbyt lakoniczne. W tym przypadku jak najbardziej należy postawić na personalizację.

Dedykowane treści dla osób odwiedzających stronę po raz pierwszy i dla osób powracających

Twoja strona może wyświetlać inne treści tym odbiorcom, którzy po raz pierwszy pojawili się na Twojej stronie i tym, którzy na stronę powracają. Nowy klient ucieszy się z powitalnego nagłówka. Możesz także zaproponować mu zapisanie się do newslettera lub poprosić o podanie danych, które ułatwią personalizację w przyszłości za pomocą dedykowanego pop-upa. Klient powracający nie powinien jednak po raz kolejny oglądać tych samych, wyskakujących na podstronach okienek czy powitań. Możesz za to poinformować go o tym, że zmieniła się cena produktu, który ostatnio oglądał lub że produkt jest już dostępny (przydatne zwłaszcza w e-commerce).

Zalety personalizacji treści na stronie internetowej

Dobrze zaplanowana personalizacja wykonana z wykorzystaniem odpowiednich narzędzi może przynieść Ci wiele dobrego.

  1. Znacznie zwiększysz sprzedaż swoich usług i produktów.
  2. Poprawisz UX.
  3. Strona będzie chętniej odwiedzana przez klientów zainteresowanych poprawnie dostosowaną treścią, wzrośnie też ich sympatia do marki i lojalność.
  4. Analiza danych i potrzeb klientów pomoże Ci w skuteczniejszym określeniu grup docelowych i zaplanowaniu kampanii marketingowych.
  5. Pośrednio będziesz działać na rzecz lepszego pozycjonowania witryny Twojej firmy.

Chcesz sprawdzić potęgę narzędzi do marketing automation i zabiegu personalizacji treści na stronie internetowej w praktyce? Zastanawiasz się, jak personalizować treści z wykorzystaniem usług dla Mautic? Napisz do nas - wdrożymy na Twojej stronie najnowsze rozwiązania.

2. SEO dla strony internetowej na Drupalu