.

8 blogów e-commerce, z których warto czerpać wiedzę dla swojego biznesu

Istnieje wiele źródeł wiedzy o branży e-commerce dla początkujących przedsiębiorców i doświadczonych biznesmenów: grupy dyskusyjne w sieci, czasopisma branżowe, konferencje i wiele innych. Na blogach e-commerce znaleźć można artykuły o różnej tematyce i złożoności, dlatego jest to dobre miejsce do wyszukiwania informacji na temat sklepów internetowych, śledzenia trendów i newsów z branży.

Blogi e-commerce - dlaczego warto być na bieżąco?

Blog jest nie tylko skutecznym narzędziem promocji marki, ale także miejscem, w którym czytelnicy mogą znaleźć wskazówki przydatne dla biznesu.

Jako zalety śledzenia blogów wymienić można:

  • zdobywanie wiedzy na temat branży e-commerce, technologii, marketingu, pozycjonowania, dropshippingu, prowadzenia sklepu, zagadnień związanych z prowadzeniem biznesu w Internecie,
  • nawiązywanie kontaktu z innymi osobami z branży (autorem lub innymi czytelnikami) w komentarzach w celu wymiany poglądów lub podjęcia współpracy,
  • szybkie uzyskiwanie informacji o nowościach w branży dzięki zapisowi do newslettera lub subskrybowaniu bloga,
  • możliwość pobierania niedostępnych publicznie raportów, analiz i innych materiałów przesyłanych subskrybentom bloga.

1. Digital Commerce 360

Digital Commerce 360, znany wcześniej jako InternetRetailer, to olbrzymia platforma informacyjna z artykułami publikowanymi w dwóch sekcjach, jednej o sektorze B2B i drugiej, w której umieszczane są materiały o handlu detalicznym. Artykuły dla tej strony tworzą różni autorzy, między innymi dziennikarze branżowi i praktycy e-commerce (CEO firm, liderzy zespołów produktowych). Skupiają się na newsach z branży, technologiach, rozwiązaniach technologicznych dla biznesu i tworzeniu raportów z rynku e-commerce.

Poza lekturą publicznie dostępnych artykułów czytelnicy mogą wykupić dostęp do dużej ilości przydatnych raportów i badań ekonomicznych, związanych z e-commerce (np. do raportu na temat marketplace’ów lub badania na temat projektowania stron internetowych i doświadczeń klienta).

Digital Commerce 360 wygląda jak zwykły magazyn biznesowy, gdyż wpisy nie przypominają typowych dla blogów branżowych kompendiów wiedzy. Na blogach e-commerce wpisy często składają się z wielu definicji i „suchej” wiedzy, pozwalającej czytelnikowi zagłębić się w nowy dla niego temat. Artykuły na Digital Commerce 360 skupiają się bardziej na rzeczywistych wydarzeniach ze świata sklepów online, opiniach i wypowiedziach osób z branży e-commerce.

2. E-Commerce Nation

E-Commerce Nation to kolejny wielki portal, który publikuje artykuły związane z rynkiem e-commerce. Poza stałymi autorami specjalizującymi się w branży e-commerce, redakcja otwarta jest także na materiały tworzone przez niezależnych autorów. Wystarczy stworzyć własny profil na stronie. Ostateczne modyfikacje i decyzja o publikacji należą jednak do stałego zespołu. Jego redaktorzy dzielą publikowane treści na siedem różnych kategorii tematycznych:

  • logistyka,
  • płatności,
  • m-commerce,
  • marketing,
  • konwersja,
  • handel transgraniczny,
  • platformy e-commerce.
E-Commerce Nation jest portalem, który omawia wiele obszarów związanych z branżą handlu internetowego

Źródło: E-Commerce Nation

Ta strona stanowi olbrzymią bazę wiedzy dla początkujących i doświadczonych specjalistów z branży e-commerce. Interesujących materiałów jest tyle, że można by obdzielić nimi ekspertów z różnych działów nawet dużej firmy. Poza samym blogiem na stronie można znaleźć webinary, podcasty, ebooki, infografiki, a także osobną podstronę z wywiadami z osobami znanymi z branży e-commerce (takim, chociażby jak Frieder Egerman, który zaczynał swoją karierę w Yahoo! czy Clark Boyd specjalizujący się w digital marketingu, który współpracował z American Express i Adidas).

3. EcommerceBytes

EcommerceBytes to blog założony przez Inę Steiner, często cytowaną przez dziennikarzy e-commerce specjalistkę od sprzedawania na marketplace’ach i autorkę pozycji Turn eBay Data Into Dollars. Przeglądając publikowane nowinki z branży e-commerce, dowiesz się, co dzieje się w największych firmach e-commerce na świecie takich jak eBay czy Amazon.

Na witrynę składają się aż trzy blogi: EcommerceBytes, AuctionBytes i Letters to the Editor. Letters to the Editor to blog, współtworzony przez czytelników. Każdy może opisać pewien problem lub sytuację. Warto także wspomnieć, że na każdy list mogą odpisywać czytelnicy. Tworzy się więc dyskusja pomiędzy członkami społeczności, a czytelnicy mogą uczyć nie tylko od piszącego list, ale także od innych komentujących. The AuctionBytes jest pisany przez sprzedawców prowadzących własne sklepy internetowe i sprzedających na marketplace’ach i dotyczy bieżących problemów tych przedsiębiorców. Trzeci blog - EcommerceBytes - zawiera newsy publikowane przez założycielkę witryny. Artykuły z tego bloga skierowane są głównie do osób, które lubią wiedzieć, co w trawie piszczy, a których decyzje biznesowe mogą być zależne od posunięć dużych marek. Pomiędzy newsami można jednak także znaleźć obszerniejsze teksty dotyczące nowych trendów w e-commerce (np. dostaw za pomocą dronów, metod monitorowania zatrudnionych podczas pracy zdalnej czy możliwości wykorzystania sztucznej inteligencji).

W zakładce Tools znajdują się natomiast branżowe poradniki pisane przez czytelników, np. o międzynarodowych przesyłkach i strategiach z nimi związanych. Ciekawym pomysłem było też stworzenie sekcji Ecommerce EKG, w której czytelnicy mogą zgłaszać informacje o znalezionych przez siebie błędach lub utrudnieniach na różnych platformach e-commerce. Istnieje możliwość zapisania się do newslettera, aby być na bieżąco z nowymi wpisami.

4. eCommerceFuel

Blog eCommerceFuel powstał z inicjatywy przedsiębiorcy Andrew Youderiana, a dziś na platformie publikuje wiele ekspertów e-commerce. Poza moderatorami, edytorami i pracownikami odpowiedzialnymi za wsparcie społeczności, blog współtworzą także specjaliści z różnych dziedzin np. e-mail marketingu czy wysyłki produktów. Czytelnicy znajdą na tej platformie liczne artykuły z zakresu:

  • optymalizacji sprzedaży,
  • skalowania biznesu,
  • brandingu,
  • SEO,
  • influencer marketingu,
  • fotografii,
  • tworzenia wideo,
  • transportu.

Wśród materiałów można znaleźć treści w różnych formach. Obszerne artykuły specjalistyczne, nowinki z branży, coroczne raporty o trendach w e-commerce i szkolenia są do dyspozycji zainteresowanych czytelników. Podcasty tworzone przez założyciela witryny stanowią dużą część materiałów tworzących blog. Czasami sam, a czasami z zaproszonymi gośćmi opowiada o tworzeniu własnej marki i biznesu, nawiązując do własnej historii. Wspomina np. jaki wpływ na jego karierę miało mieszkanie w dwóch różnych miejscach na raz.

Na blogu eCommerceFuel można znaleźć coroczne raporty na temat trendów w branży e-commerce

Fragment raportu o trendach w e-commerce w 2019 roku. Źródło: eCommerceFuel

Odbiorcy materiałów publikowanych na eCommerceFuel tworzą aktywną społeczność. Członkostwo jest płatne, jednak po dołączeniu do forum będziesz mógł dyskutować z pozostałymi przedsiębiorcami i otrzymasz dostęp do materiałów dostępnych tylko dla osób należących do społeczności. Organizowane są także zamknięte spotkania networkingowe.

5. A Better Lemonade Stand

A Better Lemonade Stand jest blogiem założonym przez Richarda Lazazzera — przedsiębiorcę, doradcę i inwestora z branży e-commerce. Rozwijał platformę Shopify, zanim zdecydował się skupić na rozwijaniu bloga na poważnie. Pierwotnie jego witryna miała formę bloga, na którym przedsiębiorca dzielił się ze swoimi czytelnikami oryginalnymi doświadczeniami, zdobywanymi w trakcie tworzenia firmy e-commerce i podczas jej prowadzenia. Dziś tworzy go wielu autorów, publikowane są także niektóre gościnne teksty przesyłane przez czytelników.

Blog ten skierowany jest do szerokiego grona odbiorców – przydatną wiedzę znają na nim początkujący przedsiębiorcy i doświadczeni eksperci z dużych korporacji, będących w stanie kształtować branżę e-commerce. Możesz tam znaleźć wpisy dotyczące platform e-commerce, ciekawych narzędzi marketingowych, wykorzystywania różnych kanałów komunikacji do promocji i wiele innych materiałów.

Blog A Better Lemonade Stand zawiera treści dotyczące budowania, inaugurowania i rozwijania działalności sklepu internetowego

Źródło: A Better Lemonade Stand

Teksty na blogu można filtrować zgodnie z fazami rozwoju biznesu, których dotyczy tekst (“build, launch, grow” - buduj, wypuść, rozwijaj). Przeglądając artykuły w części o fazie budowania biznesu, znajdziemy teksty o ciekawych pomysłach na biznes, i ogólne porady na temat e-commerce. W tekstach na temat wypuszczania sklepu na rynek znajdziemy informacje na temat ciekawych technologii i marketingu. Dowiesz się z nich, jak promować własny biznes. Publikacje o fazie wzrostu zawierają oceny przydatnych narzędzi biznesowych i wskazówki, jak skalować swój biznes. Warto zapisać się do newslettera, żeby otrzymywać powiadomienia o interesujących Cię tekstach.

6. Ecommerce Platforms

Ecommerce Platforms to blog założony przez Catalina Zorzini. Autor jest twórcą agencji content marketingowej Mostash, niedawno wypuścił darmową aplikację mindfulness z naukami Zen i zbudował stronę ethical.net, która umożliwia odnajdywanie etycznych alternatyw dla produktów i usług głównego nurtu.

Ecommerce Platforms jest stroną niemal całkowicie poświęconą oprogramowaniu do budowania sklepów internetowych i powiązanym technologiom. Znajdziemy na niej porównania platform e-commerce oraz informacje o najnowszych wersjach oprogramowania. Możesz także spodziewać się wzmianek o systemach płatniczych, recenzji rozwiązań IT dla e-commerce i nowinek z branży.

Na blogu znajdziemy dwie ciekawe podstrony Resources (źródła) i Definitions (definicje). Na pierwszej z nich znajdują się linki do oprogramowań, narzędzi i artykułów polecanych przez autora. Druga zawiera uporządkowaną alfabetycznie listę pojęć z branży e-commerce. Po kliknięciu zapytania zostajemy przekierowani do definicji danego zagadnienia.

7. Blog Sylius

Sylius to oparty na Symfony system do budowania sklepów internetowych. Na oficjalnej stronie internetowej tego rozwiązania istnieje także branżowy blog zawierający wiele ciekawych wpisów dotyczących rozwiązań dla e-commerce.

Blog Syliusa skupia się nie tylko na tym narzędziu, ale także na tematach związanych z rozwijaniem strony e-commerce

Źródło: Sylius blog

Na blogu można znaleźć informacje skierowane do deweloperów na temat możliwości wykorzystania tego oprogramowania do budowania sklepu internetowego oraz tutoriale dotyczące tworzenia i rozwijania strony e-commerce. Poza tym publikowane są także artykuły o bieżących trendach w branży, strategiach biznesowych i dostępnych funkcjonalnościach Syliusa dla sklepów, takich jak możliwość integracji różnych metod płatności, dostępność narzędzi analitycznych itd.

8. Blog Droptica

Zapraszamy Cię także do śledzenia naszego bloga. Wpisy o e-commerce stanowią istotną część jego treści. Artykuły dotyczące biznesu internetowego są solidną dawką wiedzy o branży i ciekawych rozwiązaniach takich jak Drupal Commerce i Sylius, których wdrażaniem się zajmujemy.

Nasz blog z pewnością zaciekawi Cię niezależnie od tego czy już działasz, czy dopiero zaczynasz w branży e-commerce. Jeżeli zastanawiasz się, które technologie są najodpowiedniejsze do zrealizowania określonych biznesowych potrzeb, chętnie przekażemy Ci wiele ciekawostek na temat projektowania sklepów. Doradzamy między wyborem marketplace’u i zwykłego sklepu internetowego. Podpowiadamy, w jaki sposób podejść do sprzedaży produktów elektronicznych i pokazujemy, jakie ciekawe funkcjonalności dla e-commerce możesz wdrożyć w swoim sklepie.

Blogi e-commerce - podsumowanie

Warto śledzić popularne blogi z branży e-commerce i chłonąć nowinki. W ten sposób możesz sprawnie dowiadywać się o trendach i rozwiązaniach, które możesz później wykorzystać we własnym biznesie. Przeglądanie wielu stron może być czasochłonne, więc warto zasubskrybować ulubione blogi, aby otrzymywać powiadomienia. Subskrybuj bloga Droptica, żeby wiedzieć, co nowego dzieje się w branży e-commerce.

2. SEO dla strony internetowej na Drupalu