Co to jest marketplace i dlaczego Twoja firma może go potrzebować

Co to jest marketplace i dlaczego Twoja firma może go potrzebować?

Z pewnością znasz wiele popularnych marketplace’ów. Mowa nie tylko o tym stworzonym na potrzeby Facebooka, ale także o eBay’u czy polskim Allegro. Zbudowanie platformy typu marketplace jest zupełnie innym podejściem do e-commerce niż prowadzenie zwykłego sklepu internetowego. Umożliwia nie tylko sprzedawanie własnych produktów, ale także czerpanie zysków ze współpracy z innymi markami. Zastanawiasz się, czy to odpowiednie rozwiązanie dla Twojej firmy?

Czym jest marketplace?

Marketplace jest miejscem, w którym swoje oferty przedstawia wielu sprzedawców. To główna różnica między tego rodzaju platformą internetową a typowym sklepem online, prowadzonym przez jedną firmę. Oznacza to, że klient może wybrać produkty z ofert wielu przedsiębiorców. Transakcje zawierane za pośrednictwem platformy są przetwarzane przez jej operatora, jednakże w momencie złożenia i opłacenia zamówienia, informacja o sprzedaży zostaje przekierowana do konkretnego sprzedawcy, który opublikował ofertę. To on wystawia rachunek oraz jest odpowiedzialny za przesłanie klientowi produktu. Jedynym zobowiązaniem operatora jest udostępnienie przestrzeni do umieszczenia oferty i przeprocesowanie zamówienia.

Duże sklepy internetowe coraz częściej udostępniają swoją powierzchnię innym producentom i sprzedawcom, by zapewnić większą wygodę zakupów każdemu z klientów. Z punktu widzenia kupującego możliwość dodawania do koszyka produktów od wielu dostawców na tej samej stronie internetowej, zatwierdzenia transakcji i dokonanie jednej płatności za całość zamówienia jest na pewno wygodniejsza niż robienie zakupów na kilku platformach i wielokrotne robienie przelewów lub podawanie numeru karty płatniczej.

Typy marketplace’ów

Platformy typu marketplace można skategoryzować na różne sposoby. Na początku spojrzymy na klasyfikację w zależności od grupy docelowej.

Marketplace B2B

W tym rodzaju marketplace’a organizacje (np. producenci i dostawcy) sprzedają produkty hurtowo innym firmom. Platformy, które obsługują transakcje tego typu należą zwykle do zewnętrznych firm. Produkty, które są tam oferowane mogą być surowcami, półfabrykatami, gotowymi przedmiotami, usługami albo konsultacjami biznesowymi.

Do najlepszych marketplace’ów B2B należą Alibaba, eWorldTrade, Amazon i Global Sources.

Marketplace B2C

Ten marketplace gromadzi firmy, które sprzedają produkty lub usługi bezpośrednio do klientów. Na platformie tego typu można znaleźć przeróżne towary, takie jak ubrania, samochody, elektronikę, podróże czy kursy. Wśród popularnych marketplace’ów B2C są Zalando, AliExpress i Booking.com.

Marketplace C2C

Tego rodzaju platforma łączy osoby fizyczne, które chcą sprzedać (lub zamienić, a nawet oddać za darmo) jakieś przedmioty. Użytkownicy mogą oferować nowe produkty wykonane przez nich samych (jak to ma miejsce na Etsy) lub takie, których już nie potrzebują, a są w dobrym stanie (tak jak to się dzieje na OLX). Są również strony, gdzie ludzie sprzedają usługi, np. na Airbnb, gdzie można wynająć prywatne mieszkania lub na BlaBlaCar. Ta ostatnia platforma umożliwia użytkownikom umawianie się na wspólne przejazdy.

Modele biznesowe marketplace’ów

Każdy z wyżej wymienionych typów marketplace’ów może działać w ramach innego modelu biznesowego. Opisuje on sposób monetyzacji, którym może być, na przykład, subskrypcja, opłata za ofertę lub płatne promocje.

Modele biznesowe marketplace’ów B2B

Zacznijmy od modelu biznesowego opartego na prowizji. W tym przypadku operator platformy pobiera prowizję za każdą transakcję, która odbywa się na jego stronie. Na prowizję wpływają różne czynniki, takie jak kategoria, typ lub rozmiar produktów.

Model subskrypcyjny wiąże się z opłatą abonamentową, którą sprzedający muszą płacić (na przykład raz w roku), aby korzystać z platformy. Koszt może się różnić w zależności od funkcji platformy, jakich potrzebuje dany sprzedawca lub liczby produktów, które chce sprzedać. Sklepy typu marketplace, działające w ramach tego modelu biznesowego, mogą również pobierać od klientów opłatę członkowską, aby zapewnić im dodatkowe korzyści.

Jeśli nie sprzedajesz zbyt wielu produktów lub nie masz regularnej oferty, możesz rozejrzeć się za platformami, które oferują model biznesowy polegający na opłacie za ofertę. Oznacza on, że płacisz tylko wtedy, kiedy chcesz sprzedać jakiś produkt.

Modele biznesowe marketplace’ów B2C

Tak samo jak w przypadku markplace’ów B2B, tutaj również istnieje model oparty na prowizji. Kiedy klient kupuje produkt, właściciel platformy otrzymuje prowizje od sprzedawcy. Model subskrypcyjny również ma wpływ na dostawców, a nie na klientów. Pierwsi z nich muszą płacić opłatę członkowską, aby oferować swoje produkty. Tak samo jak na rynku B2B, marketplace B2C może wykorzystywać model biznesowy zakładający opłatę za ofertę (czyli za dany produkt, który mamy na sprzedaż).

Modele biznesowe marketplace’ów C2C

Tutaj nazwy lub cechy modeli biznesowych różnią się od tych występujących na rynkach B2B i B2C.

  • Jednostronna prowizja. Właściciel platformy pobiera prowizję od sprzedawców.
  • Dwustronna prowizja. Zarówno sprzedawca jak i klient muszą uiszczać opłaty.
  • Płatne promocje. Sprzedawca musi płacić za lepszą widoczność swoich produktów na listach. (Ten model może występować także w marketplace’ach B2B i B2C).
  • Model reklamowy. Strona internetowa zarabia na wyświetlaniu reklam.

Jakie są zalety sklepu internetowego typu marketplace?

W wielu przypadkach korzystanie z platformy typu marketplace może okazać się lepszym rozwiązaniem niż budowa tradycyjnego sklepu internetowego. Jakie są zalety tej pierwszej strony?

Elastyczność i duże możliwości wyboru

Zdecydowaną zaletą marketplace jest to, że można na nim znaleźć dużą ilość, zróżnicowanych produktów od wielu dostawców. Gwarantuje to dostęp do wysokiej jakości towarów w konkurencyjnych cenach, dostępność towarów i krótki czas oczekiwania na dostawę. Budując marketplace, nie musisz tworzyć wielkiej platformy takiej jak Amazon czy Allegro. Możesz zdecydować się na stworzenie wielobranżowego sklepu lub zawęzić grono sprzedawców, z którymi podejmiesz współpracę do takich, którzy reprezentują określoną branżę.

Zarabianie na tworzeniu przestrzeni dla innych sprzedawców

Marketplace jest dobrą alternatywą dla przedsiębiorców, którzy chcą założyć biznes e-commerce, ale nie planują inwestowania w tworzenie własnych produktów. Nie znaczy to jednak, że osoby oferujące własne wyroby nie powinny przemyśleć stworzenia platformy typu marketplace. Dając przestrzeń do prowadzenia biznesu innym sprzedawcom, możesz czerpać zyski nie tylko ze sprzedaży swoich produktów, ale także z tytułu udostępniania wielofunkcyjnej infrastruktury pozwalającej na prowadzenie biznesu. Marketplace daje operatorowi swobodę ustalania stawek i prowizji od sprzedaży od dostawców, którzy wystawiają swoje towary na jego stronie. Możesz ustalić konkretną kwotę od sprzedaży lub wartość procentową, a także zmieniać stawki w dowolnym momencie.

Jak znaleźć potencjalnych partnerów, którzy będą chcieli wraz z Tobą współtworzyć Twój marketplace? Najprawdopodobniej nie będziesz miał z tym większych problemów, gdyż ze względu na niewielkie koszty operacyjne i niski próg wejścia dla sprzedawców, platformy tego typu cieszą się dużym zainteresowaniem sprzedawców, którzy nie posiadają wystarczających zasobów, aby zainwestować we własną witrynę.

Sprzedaż produktów komplementarnych

Znalezienie odpowiednich partnerów może wpłynąć pozytywnie na Twoją sprzedaż. Zaangażuj sprzedawców, których oferta dopełnia Twoją. Sprzedaż krzyżowa (cross-selling) to popularna na marketplace’ach technika - kiedy ktoś kupi produkt od sprzedawcy z Twojej platformy np. biurko biurowe, otrzyma także rekomendację kupienia fotela do biurka (które znajduje się w Twojej ofercie). W ten sposób jedna transakcja napędza drugą. Sprzedawcy mają zwiększoną szansę sprzedaży, a klient może kupić wszystko w jednym miejscu.

Ułatwiona promocja platformy w wielu kanałach komunikacji

Koszt zbudowania spersonalizowanej witryny e-commerce to nie jedyny wydatek, z którym często mierzą się sprzedawcy. Każdy sklep online musi zostać wypromowany w sieci. Konkurencja jest wielka, więc płatne kampanie marketingowe w mediach społecznościowych czy Google Ads często pochłaniają sporą część budżetu firmy, zwłaszcza na początku funkcjonowania platformy sprzedażowej. Jeżeli stworzysz marketplace, najprawdopodobniej uda Ci się wypromować go znacznie szybciej, niż gdybyś zdecydował się na tradycyjny sklep internetowy. W promocję platformy włączą się bowiem także pozostali sprzedawcy, udostępniając linki do witryny na własnych stronach, profilach na Facebooku i Instagramie.

Twój marketplace może także posiadać narzędzia analityczne, które pozwolą Ci sprawnie mierzyć zyski z prowizji, zarobki sprzedawców i ruch na witrynie. Dzięki nim będziesz w stanie wygenerować przydatne raporty ze sprzedaży oraz wysokości prowizji i zarobków dowolnego sprzedawcy w każdym miesiącu.

Platformy marketplace - przykłady

Dobry marketplace powinien mieć funkcjonalności, które sprawią, że platforma przypadnie do gustu nie tylko klientom, ale także dostawcom dóbr, którzy zdecydują się sprzedawać za jej pomocą. Dowiedz się, jakie funkcjonalności e-commerce mogą sprawić, że zarówno klienci jak i partnerzy biznesowi uznają Twój marketplace za praktyczną i wygodną platformę sprzedażową. Poniżej znajdziesz kilka przykładów najpopularniejszych marketplace’ów w Polsce i na świecie.

Amazon

Amazon jest największym marketplacem w Stanach Zjednoczonych - ma aż 200 milionów użytkowników z subskrypcją Amazon Prime. Platformę tę wykorzystują średnie i duże firmy, które chcą dotrzeć do milionów klientów i posiadają znaczny budżet. Jest to związane głównie z wysokimi kosztami, jakie musi ponieść przedsiębiorca, aby sprzedawać przez Amazona. Prowizje są niezwykle wysokie, więc małym producentom nie opłaca się wystawiać produktów na tym marketplace.

Kategorie produktów w marketplace Amazon

Źródło: Amazon

Cechą wyróżniającą Amazona jest standaryzacja publikowanych ofert. Firma wymaga przestrzegania konkretnych wskazówek odnośnie opisywania produktów (konieczna jest publikacja zdjęcia przedstawiającego produkt, umieszczenie ostrzeżeń i informacji wymaganych prawnie i związanych z produktem, podanie linku do strony sprzedawcy i polityki prywatności itd.). Podanie wymaganych informacji pozwala na osiągnięcie wysokiej liczby odsłon oferty i w konsekwencji zwiększenie prawdopodobieństwa sprzedaży. Sprzedawcom korzystającym z marketplace’a, Amazon oferuje wsparcie polegające na tłumaczeniu treści aukcji na różne języki.

Allegro

Allegro jest zdecydowanie najbardziej rozpoznawalnym marketplacem w Polsce. Serwis przeszedł olbrzymią metamorfozę od momentu pierwszej sprzedaży. Początkowo było to miejsce, na którym indywidualni użytkownicy sprzedawali używane produkty. Dzisiaj klienci wciąż mogą znaleźć używane przedmioty od osób prywatnych, ale mają także możliwość skorzystania z ofert licznych przedsiębiorców sprzedających na Allegro.

Z myślą o sprzedawcach marka stworzyła programy bonusowe, które ułatwiają rozwój firmom działającym na tej platformie np. Bonus dla Kluczowych Partnerów. Allegro dokonuje analizy wyników sprzedaży przedsiębiorstwa zaproszonego do programu, bazując na wynikach z ostatnich dwóch lat prowadzenia działalności na platformie. Na tej podstawie obliczana jest dynamika sprzedaży, od której zależy wysokość przyznawanego rabatu transakcyjnego. Oznacza to, że skuteczny sprzedawca ma szansę na obniżkę opłat z tytułu prowizji.

Allegro jest przykładem polskiego marketplace'a

Źródło: Allegro

Powstała także wersja Smart konta na Allegro. Po wykupieniu abonamentu użytkownik może korzystać z nielimitowanej liczby dostaw (w tym do paczkomatów), możliwości wykonywania bezpłatnych zwrotów i specjalnych promocji.

Facebook Marketplace

Wirtualny targ na Facebooku jest ciekawą alternatywą dla licznych grup dyskusyjnych typu „Sprzedam/Kupię/Zamienię”, które pełniły funkcję tablicy ogłoszeń dotyczących sprzedaży produktów. Marketplace Facebooka zbiera wszystkie ogłoszenia w jednym miejscu i pozwala kupującemu na przeglądanie grup stworzonych w oparciu o kategorie produktów. Użytkownik może także wyszukiwać oferty na podstawie lokalizacji i sortować je według ceny. Wyszukiwarka automatycznie wyświetla oferty od sprzedawców znajdujących się w odległości 60 km od użytkownika.

Platforma jest intuicyjna i prosta w użyciu, a co ważniejsze, każdy może sprzedawać za jej pomocą. Facebook Marketplace nie pośredniczy w sprzedaży towarów i nie pobiera opłat za korzystanie ze strony i jej funkcjonalności.

Zbuduj swój marketplace w oparciu o Drupala

Jeżeli uważasz, że zbudowanie takiej platformy to dobre rozwiązanie dla Twojej firmy, możesz stworzyć ją na Drupalu w formie MVP (minimum viable product). Taki produkt ma minimalną ilość funkcji potrzebnych do wprowadzenia go na rynek. W przypadku marketplace byłyby to katalog produktów i formularz kontaktowy. Dzięki takiemu rozwiązaniu możesz szybko wystartować ze swoimi biznesem i w miarę jego rozwoju, dodawać nowe funkcjonalności do witryny, np. z wykorzystaniem modułu Commerce.

8 powodów, dla których warto wybrać Drupala jako podstawę dla swojej platformy e-commerce

Drupal Commerce pozwala na integrację różnych systemów płatności (Paypal, Braintree, PayU, Dotpay, Baselinker i innych), automatyczne przekazywanie kwoty do firmy oraz pobieranie prowizji od sprzedawcy. Możesz także wprowadzić różne sposoby rozliczania transakcji, np. przedpłaty czy płatność w ratach.

Wersja demo pokazująca wkorzystanie Drupal Commerce w Droopler

Wersja demo pokazująca wkorzystanie Drupal Commerce w Droopler

Na Drupalu możesz stworzyć stronę, która umożliwi Ci sprzedawanie dowolnych produktów - fizycznych przedmiotów, dóbr cyfrowych, pobieralnych czy udostępnianych w formie subskrypcji.

Drupal daje możliwość dodawania dodatkowych funkcjonalności do Twojej witryny. Możesz np. dodać bloga, aby czerpać korzyści z content marketingu i sprawniej promować swój serwis. Niektóre funkcjonalności mogą ułatwić codzienną pracę Tobie i sprzedawcom, którzy podejmą z Tobą współpracę - integracja z zewnętrznymi API pozwala na automatyczne pobieranie produktów z API witryn firm, które chcą publikować swoje oferty na Twoim marketplace.

Marketplace na Syliusie

Innym rozwiązaniem, które możesz wykorzystać do budowy swojego marketplace’a jest platforma e-commerce Sylius. Fakt, że jest oparta na frameworku Symfony zapewnia jej wysoką elastyczność i możliwość łatwego dostosowania każdego elementu sklepu internetowego. Stronę zbudowaną na Syliusie można dostosować także do różnych urządzeń. Można stworzyć progresywną aplikację webową albo natywną aplikację mobilną na Androida lub iOS.

Tak jak Drupal Commerce, Sylius wspiera różne systemy płatności. Domyślnie są to PayPal Commerce, PayPal Express Checkout oraz Stripe, ale przy pomocy wtyczek można dodać więcej metod płatności. W ten sam sposób można także uzyskać możliwość generowania faktur, zaraz po tym jak zostanie stworzone zamówienie.

Inną pomocną funkcjonalnością, zwłaszcza dla marketplace’a, jest łącznie produktów, dzięki któremu można pokazać klientowi produkty podobne lub uzupełniające do tego, którym jest zainteresowany w danym momencie. Funkcja wyświetlania dodatkowych przedmiotów (w tym przypadku są to akurat nowości) jest wykorzystywana w marketplace dla wielu dostawców. Chodzi o Mom O'clock - platformę, na której mamy mogą kupić produkty dla siebie i swoich dzieci. Natomiast sprzedawcy mają dostęp do zamówień, opcji dostawy i płatności.

Mom O'clock jest marketplacem skupiającym różnych producentów, zbudowanym na Syliusie

Źródło: Mom O'clock

Marketplace - podsumowanie

Skorzystanie z już istniejącego marketplace’u może przynieść Ci znaczny zysk. Dołączając do grona sprzedawców działającej od jakiegoś czasu platformy, możesz zaprezentować ofertę szerokiemu gronu potencjalnych klientów. Sprzedawanie na cudzej stronie oznacza, że możesz zacząć prowadzić biznes natychmiast i nie musisz inwestować czasu ani pieniędzy w jej budowę. Dodatkowo strona jest regularnie promowana przez wielu sprzedawców jednocześnie. Zbudowanie własnego marketplace’u da Ci za to kontrolę nad rozwojem platformy i możliwość czerpania zysku z prowizji innych sprzedawców.

Wybór właściwego rozwiązania zależy od indywidualnych potrzeb każdego biznesu. Z odpowiednią technologią, możesz zbudować konkurencyjną, funkcjonalną platformę sprzedażową, z której będą chętnie korzystać zarówno klienci jak i sprzedawcy. Dowiedz się więcej o Drupal Commerce oraz o Syliusie, aby zdecydować czy budowa własnego marketplace’u to dobry pomysł dla Ciebie.

2. SEO dla strony internetowej na Drupalu