.

Jakie są najciekawsze trendy e-commerce dla B2B w 2023 roku?

Masz biznes e-commerce w modelu B2B i zastanawiasz się, jakie rozwiązania warto wykorzystać, żeby zachęcić klientów do skorzystania z Twojej oferty? Wdrażanie nowoczesnych funkcjonalności jest niezbędne do utrzymania konkurencyjności i zagwarantowania Twoim klientom dobrych doświadczeń podczas interakcji ze sklepem internetowym. Przeczytaj nasz artykuł i poznaj najważniejsze trendy e-commerce dla B2B w 2023 roku.

Czym charakteryzują się biznesy e-commerce w modelu B2B?

Istnieje kilka rodzajów modeli biznesowych e-commerce. Firma prowadząca sklep internetowy z produktami lub usługami wcale nie musi ograniczać się do sprzedaży klientom indywidualnym. Może stworzyć ofertę z myślą o innych przedsiębiorstwach lub sprzedawać zarówno osobom prywatnym, jak i przedstawicielom firm.

W B2B przedsiębiorstwa sprzedają innym firmom produkty (zarówno fizyczne jak i cyfrowe) lub usługi niezbędne dla ich funkcjonowania (lub poprawiające wydajność tych organizacji). Biznesy e-commerce B2B robią to za pomocą witryny zbudowanej przy pomocy komercyjnej lub open source’owej platformy e-commerce. Najpopularniejsze zastosowanie sklepów internetowych B2B to sprzedaż hurtowa, ale można także handlować pojedynczymi dobrami, przeznaczonymi dla klientów biznesowych.

Wyzwania firm e-commerce w modelu B2B

Sieć handlu cyfrowego w B2B nie rozwija się tak dynamicznie, jak sfera B2C. Dzieje się tak przede wszystkim dlatego, że każda zmiana w schemacie sprzedaży może stanowić czasowe utrudnienie dla partnera biznesowego (klienta w B2B). Ze względu na poważniejsze skutki ewentualnych komplikacji w procesie wymiany towarów, firmy są jeszcze bardziej wymagającymi odbiorcami, niż klienci indywidualni. Znacznie uważniej dobierają swoich partnerów i zajmuje im to więcej czasu. Liczy się niezawodność i łatwość współpracy. Zbyt trudny proces zakupowy może skutkować odwróceniem się klienta od starego dostawcy usług lub produktów i nawiązanie kontaktu z innym przedsiębiorstwem.

Ze względu na konieczność zagwarantowania ciągłości dostaw, indywidualne podejście do klientów biznesowych i elastyczność są jeszcze ważniejsze, niż w przypadku klienta z sektora B2C. Na szczęście postępująca cyfryzacja i wdrażanie nowych rozwiązań w e-commerce dla B2C przeciera szlaki firmom z sektora B2B. Coraz więcej firm widzi, jak nowe trendy usprawniają działanie biznesów w świecie handlu elektronicznego i zwiększają zyski. Wobec tego kolejne przedsiębiorstwa decydują się na przetestowanie nowych technologii w rzeczywistości B2B.

Wdrożenie nowoczesnych rozwiązań ułatwi codzienną pracę Twoich klientów i sprawi, że będą lojalni w stosunku do Twojej firmy. Jednym z takich rozwiązań jest wysokiej jakości witryna wyposażona w niezbędne i dodatkowe funkcjonalności. Spójrzmy, co konkretnie pomoże Ci wyróżnić się spośród konkurencji i dotrzeć do wielu klientów biznesowych.

1. Chatbot w obsłudze klientów B2B

Już w 2018 roku 58% z firm wykorzystujących chatboty stanowiły te z sektora B2B. Zautomatyzowana obsługa klienta jest znacznie bardziej wydajna niż człowiek, ponieważ może obsługiwać wielu klientów naraz i rozwiązywać ich problemy przez całą dobę. Oszczędność czasu i szybkie rozwiązywanie trudności jest kluczowe dla firm szukających dostawców działających w modelu e-commerce B2B. Dodatkowo automatyzacja poprawia doświadczenia klientów, ponieważ nie muszą długo oczekiwać na załatwienie ich spraw.

Wdrożenie chatbota do rozwiązywania problemów klientów w internetowym sklepie B2B jest rozwiązaniem, którym interesuje się coraz więcej firm w tym sektorze. Dzieje się tak przede wszystkim dlatego, że jego stworzenie pozwala zaoszczędzić na zatrudnianiu specjalistów do obsługi klienta. Wysokiej jakości, wielofunkcyjny chatbot może zastąpić człowieka w wielu sytuacjach. Jest w stanie odpowiedzieć na proste i bardziej skomplikowane pytania, podjąć decyzję o uznaniu reklamacji, przyznać kod rabatowy, a nawet przeprowadzić klienta przez cały proces zakupowy.

Chatboty mogą pełnić różne funkcję na witrynach e-commerce typu B2B. Ten na stronie Tidio — przedsiębiorstwa oferującego oprogramowanie do obsługi klientów — jest typowym narzędziem informacyjnym. Dzięki niemu użytkownik może szybko zdobyć najważniejsze informacje o rozwiązaniu, bez zagłębiania się w treść na stronie internetowej. To prosty chatbot, który wyświetla przygotowane wcześniej treści (informacje, linki i przyciski) w odpowiedzi na wybranie jednego z przycisków z tematem, który interesuje potencjalnego klienta. Umożliwia też ocenę przydatności danej treści, co pozwala firmie podjąć decyzję o rozwijaniu lub modyfikowaniu bota.

Przykład rozmowy z chatbotem, czyli rozwiązaniem, które jest jednym z trendów ecommerce

Szczegółowe informacje o ofercie przedstawia również bot firmy Drift, który ma znacznie bardziej charakterystyczny styl komunikacji. Opowiada zabawne historie dotyczące marki i żarty. Oszczędza również czas specjalistów, ponieważ służy do umawiania spotkań biznesowych z przedstawicielami firmy (można wybrać konkretny dzień, godzinę i wskazać podstawowe informacje o swojej firmie, aby doradca mógł przygotować ofertę).

Chatbot e-commerce firmy Drift potrafi opowiadać dowcipy i śmieszne historie biznesowe

 

2. Automatyzacja transakcji

Według badań McKinsey znaczna część kupców w sektorze B2B woli samoobsługę podczas załatwiania spraw online, a 46% chce kupować samodzielnie i bezpośrednio na stronie firmy. Czas trwania zakupu i przetwarzania transakcji powinien być możliwie najkrótszy, tak aby klient B2B mógł dokonać zakupu i wrócić do ważniejszych zadań.

Nowoczesne funkcjonalności platform e-commerce pozwalają użytkownikom na samodzielne dokonanie zakupu na najbardziej odpowiadających im warunkach. Budując swoją stronę na Drupalu Commerce, możesz pozwolić swoim klientom na skorzystanie z płatności ratalnych, i wykorzystać dynamiczne kształtowanie się cen. W ten sposób możesz ograniczyć ryzyko strat, automatycznie dostosowując cenę do sytuacji na rynku, zapotrzebowania na dany towar, stanu magazynowego, a także konkretnego klienta (na podstawie jego danych). Faktury również mogą być automatycznie generowane przez system i wysyłane do klienta, wybranym przez niego kanałem komunikacji, wraz z linkiem do śledzenia przesyłki, jeżeli mowa o fizycznym zamówieniu.

3. Sprzedaż wielokanałowa

Firmy B2B, podobnie jak sklepy B2C, starają się dotrzeć do jak największej grupy klientów zainteresowanych ich ofertą. Sprzedaż wielokanałowa (omnichannel) polega na zapewnieniu klientom bezproblemowego doświadczenia zakupowego za pośrednictwem wielu kanałów - strony internetowej, aplikacji mobilnych czy marketplace’ów. Współcześnie nawet media społecznościowe są przestrzenią, w której trwają negocjacje biznesowe.

Prezentowanie ofert jest możliwe na Facebooku, Instagramie i Pintereście, a z ich narzędzi korzystają zarówno firmy B2C jak i B2B. Przedsiębiorcy mogą tam promować swoje oferty i kierować z nich do swoich stron sprzedażowych, ale także prowadzić negocjacje. Co prawda te kanały komunikacji nie mają jeszcze niezależnych rozwiązań do zautomatyzowanej sprzedaży, jednak wprowadzają kolejne funkcjonalności, umożliwiające promowanie oferty za ich pośrednictwem. Dlatego warto obserwować zmiany w świecie mediów społecznościowych i uwzględniać ich wykorzystanie w swoich kampaniach sprzedażowych.

4. Programy lojalnościowe dla klientów biznesowych

Programy lojalnościowe dla firm działających w modelu B2B pozwalają zacieśnić relacje, poprawić współpracę pomiędzy firmami oraz zwiększyć zyski obu zaangażowanych stron. Firmy zbierają punkty, bonusy lub nagrody w innej formie, kupując od konkretnego dostawcy za pośrednictwem jego witryny e-commerce i sprzedając jego produkty. Technologie, takie jak Drupal Commerce, pozwalają na wdrożenie i zarządzanie programami lojalnościowymi w sklepach internetowych, oferujących produkty i usługi dla biznesu.

Przykładem takiego programu lojalnościowego jest Lenovo Leap. Jest on skierowany do sprzedawców sprzętu elektronicznego. Lenovo nagradza firmy i sprzedawców za sprzedawanie produktów z ich oferty. Następnie punkty mogą być wymienione na środki, które pojawią się na przedpłacanej karcie Lenovo Mastercard lub karcie podarunkowej.

5. Optymalizacja sklepu internetowego pod kątem urządzeń mobilnych

Mobilność jest coraz ważniejsza dla przedsiębiorców, dlatego firmy działające w modelu B2B wychodzą naprzeciw oczekiwaniom klientów, starając się wyposażyć ich w wygodne narzędzia do dokonywania zakupów. Przedstawiciele biznesów chcą swobodnie kupować z dowolnego miejsca na świecie i urządzeń mobilnych.

Tworzenie aplikacji mobilnej to znaczna inwestycja. Alternatywnym rozwiązaniem jest zadbanie o responsywność strony e-commerce dla B2B. Poszczególne platformy do budowy sklepów internetowych posiadają różne rozwiązania, które pozwalają na dostosowanie projektu strony do urządzenia mobilnego (smartfona lub tabletu). Rozwiązań, które pomogą Ci uzyskać responsywną stronę, jest znacznie więcej. Do tych drupalowych można zaliczyć między innymi:

  • Moduł Responsive Images — używając go, twórcy stron mogą dopasować grafiki na stronie do rozdzielczości ekranów konkretnych urządzeń.
  • Moduł Responsive and off-canvas menu — oddaje do dyspozycji użytkownika kolekcję responsywnych stylów menu, co ułatwia i przyspiesza budowę strony internetowej dostosowanej do dowolnych ekranów.

Przykładem responsywnej witryny e-commerce firmy działającej w modelu B2B jest 3DXTech. Projekt tego sklepu internetowego jest w pełni responsywny i intuicyjny, dzięki czemu zapewnia dobre doświadczenia klientów z sektora B2B.

Sklep 3DXTech jest zoptymalizowany pod urządzenia mobilne i tym samym zgodnym z trendami e-commerce

 

6. Personalizacja treści na stronie e-commerce

Personalizacja oznacza dostosowanie treści do oczekiwań użytkownika, na podstawie danych na temat jego aktywności. Możesz spersonalizować content (tekst, grafiki, wideo, design) na dowolnych podstronach, a także wykorzystać rekomendacje produktowe, żeby ułatwić przedsiębiorcom realizowanie zakupów. Decydując się na zainwestowanie w systemy rekomendacyjne, możesz dołączyć do grupy wciąż niewielu marek, które oferują swoim klientom najwyżej klasy, spersonalizowane doświadczenia i zyskać konkurencyjną przewagę.

To właśnie rekomendacja treści, ofert i przykładowych znajomości do zawarcia (czyli personalizacja) stoi za sukcesem LinkedIna, który jest aktualnie jedną z najbardziej rozpoznawalnych witryn, stanowiących most pomiędzy przedsiębiorcami, firmami i pracownikami.

Trendy e-commerce w 2023 roku - podsumowanie

Śledzenie i uwzględnianie trendów e-commerce dla B2B zwiększa prawdopodobieństwo osiągnięcia lepszych zysków i sukcesu w tym sektorze. Aktualne trendy dotyczą nie tylko wdrażania nowoczesnych technologii (personalizacji, chatbotów itd.), ale też zmodyfikowania strategii (np. zaprojektowanie programu lojalnościowego). Podążanie za trendami e-commerce w modelu B2B jest możliwe dzięki dostępowi do elastycznych narzędzi, takich jak platforma do tworzenia sklepów internetowych Drupal Commerce. Korzystając z tej technologii, będziesz w stanie zintegrować chatbota ze swoją stroną e-commerce, zapewnić jej personalizację, zautomatyzować procesy w sklepie internetowym i stworzyć przydatne dla użytkownika funkcjonalności. Chętnie doradzimy Ci w zakresie stworzenia wydajnej strony internetowej e-commerce dla Twojego biznesu B2B.

.