Website prototype

Prototyp strony internetowej

Przeniesienie interaktywnego pomysłu strony internetowej od fazy konceptu do realizacji jest zadaniem, które wymaga dobrego przygotowania i efektywnego przeprowadzenia tego procesu. Kluczowe jest określenie celów witryny. Jeśli na przykład jednym z twoich biznesowych założeń stanowi interakcja z użytkownikiem, to na podstawie analiz możesz sprawdzać, czy użytkownicy wchodzą w interakcje z twoim produktem/usługą. Prototypowanie to więc niezwykle istotny element w budowaniu stron korporacyjnych. W poniższym tekście opisuję czym jest, dlaczego warto i jakich narzedzi użyć w prototypowaniu.

Co to jest prototyp strony internetowej? 

To dynamiczny interfejs, który ilustruje, jak będzie wyglądać i działać strona internetowa. Prototyp jest więcej projektem, na podstawie którego witryna zostanie zbudowana. Należy jednak podkreślić, że ten projekt to interaktywna makieta, dzięki której na wstępnym etapie zobaczysz to, co użytkownik twojej strony może zobaczyć w jej finalnej wersji. 

Dlaczego tworzyć prototyp? 

Prototypowanie pozwala zaoszczędzić dużo czasu już we wczesnej fazie prac nad witryną. Identyfikowanie obszarów wymagających poprawy na etapie projektowania jest bowiem o wiele łatwiejsze, niż dokonywanie zmian po odpaleniu strony. Jeśli zaś mowa o czasie, to trzeba powiedzieć o oszczędności pieniędzy. Prototypowanie to ekonomiczny sposób, aby przeanalizować założenia i przeprowadzić poprawki w odpowiednim momencie.

Jest kilka istotnych argumentów, żeby opracować prototyp:

  1. Wizualizowanie pomysłu: nic bardziej pomocnego, aby zrozumieć zarys i kierunek w jakim chcesz podążać ze swoją stroną.
  2. Możliwość podzielenia się koncepcją z partnerami biznesowymi: jeśli tworzona witryna będzie służyć nie tylko tobie, powinieneś konsultować wszelkie prace. Wspieranie się zaś prototypem gwarantuje najlepsze przedstawienie wszystkim zaangażowanym tego, do czego dążysz.
  3. Efektywny sposób przedstawienia wizji grafikom i zespołowi programistów: nie tylko partnerzy biznesowi, ale z pewnością profesjonaliści skorzystając z prototypu przystępując do dalszych prac.
  4. Identyfikowanie słabych elementów projektu: unikniesz zbędnego nakładu pracy na ewentualne poprawki błędów, które pojawiłyby się po starcie witryny.
  5. Przeprowadzenie pierwszych testów z potencjalnymi użytkownikami i zebranie informacji zwrotnej: jest to wiedza absolutnie bezcenna, dzięki której będziesz korygować dlasze działania.  

W jaki sposób przygotować się do procesu prototypowania?

Należy odpowiedzieć sobie na kilka podstawowych pytań. Pozwoli to opracować sprawny proces, aby możliwie najpełniej wykorzystać zalety prototypowania.

  1. Jak bardzo zaawansowany powinien być mój prototyp? Dzięki odpowiedzi na to pytanie określisz ramy. Będziesz wiedzieć, co jest twoim celem: jakie niezbędne elementy muszą znaleźć w fazie prototypowania, aby zdobyć dane do analizy odnośnie do finalnej wersji strony internetowej. Odwiedzając strony internetowe, które zwróciły twoją uwagę, zrób notatkę na temat tego, co na tych witrynach ci się podoba, ale także to, czego na pewno nie chcesz robić.
  2. Jakim budżetem dysponuję? Jest to kluczowa kwestia, aby wiedzieć jakie funkcjonalności zechcesz przetestować.
  3. Kto weźmie udział w procesie prototypowania? Niezwykle ważny element w kontekście opracowania poszczególnych etapów zlecenia prac dla uczestników prototypowania.
  4. Jak będzie wyglądać komunikacja? Znając odpowiedź na poprzednie pytania, będzie można zilustrować przepływ komunikacji, a także wybrać narzędzia, aby nią zarządzać.
  5. W jaki sposób będę zbierać feedback od użytkowników? To chyba najistotniejszy punkt, bowiem jest to powód, dla którego proces prototypowania przeprowadzasz. Dzięki informacji zwrotnej podejmiesz decyzję odnośnie do dalszej budowy strony. W zależności więc od celów twojej witryny, przygotuj pytania, na które testerzy powinni udzielić odpowiedzi.

Jakich użyć narzędzi w procesie prototypowania? 

Istnieje wiele narzędzi, które mogą cię wesprzeć w tym procesie. Wybór oczywiście należeć będzie do ciebie. Ważne, aby dostosować je stricte do własnych potrzeb.

Planujesz założyć sklep internetowy? Co więc musi się znaleźć na takiej stronie? Oprócz podstawowych zakładek w menu (o nas, kontakt, itd.) zapewne jeszcze “koszyk”, “galeria produktów”, “wyszukiwarka”, itp. Jestem przekonany, że już wiesz, co mam na myśli...

Jeśli będziesz mieć jakiekolwiek wątpliwości, warto skorzystać z praktycznej wiedzy i skonsultować się z profesjonalną agencją deweloperską.

Na pewno jednak twoim pierwszym krokiem powinno być zrobienie szkicu. Powerpoint albo zwykła kartka papieru sprawdzą się idealnie, żeby zobrazować samemu sobie ogólny zarys, który możesz następnie rozwijać z użyciem takich m.in. narzędźmi jak:

  • Invision
  • Origami
  • Webflow
  • Marvel
  • Vectr
  • Sketch
  • Balsamiq
  • Axure  

Czy są słabe strony prototypowania? 

Truizmem jest stwierdzenie, że każdy proces posiada dwie strony medalu. Truizmem jest również stwierdzenie, że odpowiedzialność za to bierze niemal zawsze człowiek. Dlaczego? Dlatego, że najtrudniejsze jest decydowanie na temat tego, jak strona powinna wyglądać i jakie posiadać funkcjonalności. Pokusa stworzenia pięknego produktu jest najbardziej zrozumiała,ale tutaj właśnie tkwi największe ryzyko. Należy pozostawać krytycznym względem samego siebie już na wstępnym etapie prototypowania - jeśli bowiem w tym miejscu popełni się błąd, wówczas cały proces, a tym samym ostateczne dane od użytkowników, mogą okazać się fałszywe.  

Podsumowanie 

Wykorzystując zalety prototypowania zaoszczędzisz czas i pieniądze. Im lepiej przygotujesz proces, tym bardziej wiarygodne zdobędziesz dane. Posiadając zaś tę wiedzę, możesz przystąpić do kolejnych prac, którymi byłoby na przykład opracowanie minimum viable product dla twojej strony internetowej. Postępuj zgodnie z zasadą: “od ogółu do szczegółu”.