Czym jest techniczne SEO i jak je zastosować na Twojej stronie internetowej?
Optymalizacja stron pod wyszukiwarki internetowe to złożony proces składający się z wielu mniejszych i większych działań. Wszystkie mają na celu zoptymalizowanie twojej witryny w taki sposób, aby była lepiej widoczna dla wyszukiwarek internetowych, a tym samym częściej odwiedzana przez twoich potencjalnych klientów. Kluczowe praktyki, które należy w tym celu zastosować, to te związane z technicznym SEO. Wyjaśnimy ci ten proces oraz jego elementy. Pokażemy też łatwiejszy sposób na optymalizację witryny na Drupalu za pomocą narzędzia Droopler.
Techniczne SEO i jego zalety
Techniczne SEO jest zestawem działań optymalizacyjnych, skoncentrowanych na infrastrukturze witryny internetowej. Uczynienie jej lepiej zorganizowaną i łatwiejszą do zrozumienia pomaga robotom indeksującym wyszukiwarki bezproblemowo zinterpretować i zaindeksować konkretną stronę. Jeśli posiadasz świetne treści, ale nie zwracasz uwagi na techniczne SEO, roboty nie będą w stanie znaleźć twojej witryny, nie mówiąc już o pokazaniu jej szerszej publiczności.
Roboty indeksujące wyszukiwarki biorą pod uwagę wiele różnych czynników, takich jak szybkość ładowania strony internetowej, jej strukturę i design dostosowany do urządzeń mobilnych. Opanowanie tych elementów:
- pomoże ci poprawić pozycję twojej strony internetowej w SERP (Search Engine Results Pages – strony z wynikami wyszukiwania),
- pozwoli ci utrzymać twoją witrynę w dobrej formie,
- sprawi, że strona będzie przejrzysta i łatwa w użyciu dla twoich odwiedzających.
10 czynników SEO, na których należy się skupić
Jak już wspomnieliśmy, w przypadku technicznego SEO znaczenie ma mnóstwo czynników. Przeanalizujemy dla ciebie te najważniejsze, abyś nie poczuł się przytłoczony tym złożonym tematem i wiedział, od czego zacząć. Ale zanim zaczniemy wyjaśniać te elementy, pokażemy ci niezbędne narzędzie, które identyfikuje błędy na twojej stronie, mogące mieć wpływ na twoje SEO.
Google Search Console
Dzięki temu narzędziu możesz dowiedzieć się, jak Google Search widzi twoje strony. Wykrywa również problemy na nich i wysyła alerty, dzięki czemu możesz szybko przystąpić do naprawy. Aby rozpocząć korzystanie z Google Search Console, postępuj zgodnie z tymi przydatnymi wskazówkami dotyczącymi konfiguracji. Po ukończeniu wszystkich kroków będziesz gotowy do skorzystania z ogromu opcji oferowanych przez to rozwiązanie. Przyjrzymy się teraz dwóm z nich.
Raport Index Coverage
Za pomocą tego raportu możesz zobaczyć, które z Twoich stron zostały poprawnie zaindeksowane przez roboty Google, a które nie, ponieważ napotkały jakieś problemy. W takiej sytuacji uzyskasz status Error i będziesz miał możliwość przewinięcia w dół do sekcji Details, aby zobaczyć problemy pogrupowane w kilka kategorii, takich jak:
- Server error (5xx) - co oznacza, że twój serwer zwrócił błąd 500,
- Redirect error - informujący, że łańcuch przekierowań jest za długi, wystąpiła pętla przekierowań, pusty lub nieprawidłowy adres URL w łańcuchu przekierowań lub adres URL przekierowania przekroczył maksymalną długość przewidzianą dla niego,
- Submitted URL not found (404) - zgłosiłeś do indeksowania adres URL, który nie istnieje.
Źródło: WordStream
Po kliknięciu wybranego błędu otrzymasz listę adresów URL stron, których dotyczy. W ten sposób poznasz zarówno szczegóły problemu, jak i jego lokalizację.
Narzędzie URL Inspection
U góry Google Search Console znajdziesz pasek wyszukiwania. Wpisz adres strony, którą chcesz zbadać. Otrzymasz informację o zaindeksowanej przez Google wersji tej strony. Dzięki temu dowiesz się, czy:
- adres URL został pomyślnie zaindeksowany i może (Google używa tego czasownika, ponieważ nie uwzględnia tymczasowo zablokowanych adresów URL ani problemów z bezpieczeństwem) pojawiać się w SERP,
- adres URL znajduje się w Google, ale występują pewne problemy,
- adres URL nie znajduje się w Google z powodu błędów indeksowania.
We wszystkich tych przypadkach możesz zapoznać się ze szczegółowymi informacjami.
Teraz, gdy już znasz narzędzie, które może wesprzeć twoje wysiłki optymalizacyjne, przejdźmy do listy kontrolnej technicznego SEO.
1. Certyfikat SSL
Protokół witryny HTTPS (Hypertext Transfer Protocol Secure) stanowi sygnał rankingowy, ponieważ Google chce w ten sposób zwiększyć bezpieczeństwo w sieci. Protokół ten zapewnia, że dane przesyłane pomiędzy witryną a przeglądarką są bezpieczne, ponieważ zachowują prywatność tej komunikacji. Aby korzystać z HTTPS, musisz uzyskać certyfikat SSL (Secure Sockets Layer). Być może zrobiłeś to jeszcze przed uruchomieniem strony internetowej. Jednak istotne jest, aby stale dbać o jego ważność. Utrata certyfikatu, choćby chwilowa, może wpłynąć na widoczność witryny.
Możesz wyświetlić informacje o certyfikacie SSL z każdego miejsca w witrynie. Tutaj widać go na naszym landing page’u poświęconemu usługom drupalowym.
2. Plik Robots.txt
Robots.txt jest prostym plikiem tekstowym – instrukcją dla robotów internetowych, jak indeksować strony w twojej witrynie i które z nich pominąć. Aby sprawdzić, jak wygląda twój plik Robots.txt, wpisz:
http://yourdomainname.com/robots.txt
Można również przetestować ten plik pod kątem błędów, napisać lub edytować w nim coś za pomocą testera pliku robots.txt od Search Console.
Meta tag robots
To fragment kodu, który możesz umieścić w sekcji "head" wybranej strony. Za jego pomocą możesz instruować roboty, aby np. indeksowały stronę, ale nie pokazywały jej w wynikach wyszukiwania lub nie korzystały z linków na tej stronie. W Google Search Central znajdziesz szczegółowe wskazówki na temat tego, co umieścić w meta tagu robots dla osiągnięcia danego celu.
3. Struktura strony
Struktura witryny jest ważna zarówno dla użytkowników, jak i robotów wyszukiwarek. Ci pierwsi pozostaną dłużej na twojej stronie internetowej, jeśli miejsca, do których chcą dotrzeć, nie będą znajdowały się w odległości kilku kliknięć od strony głównej. Jeśli chodzi o te drugie, potrzebujesz przejrzystej konstrukcji strony, aby roboty mogły łatwo przeszukiwać i indeksować wszystkie strony twojej witryny.
Struktura strony odnosi się do tego, jak jej zawartość jest zorganizowana (grupowana i linkowana) i prezentowana użytkownikowi. Konstrukcja strony internetowej powinna być hierarchiczna: na samym szczycie powinna znajdować się strona główna, a następnie 2 lub 3 poziomy innych stron.
Oto kilka dodatkowych elementów, o których należy pamiętać:
- Kategorie – upewnij się, że mają podobne rozmiary, aby można było łatwo przeglądać każdą z nich.
- Linki wewnętrzne – umieszczaj je na każdej stronie, aby tworzyć połączenia między różnymi częściami twojej witryny.
- Unikanie „osieroconych stron” – uważaj, aby nie tworzyć stron bez prowadzących do nich linków wewnętrznych.
Mapa witryny
Aby ułatwić robotom nawigację w ramach struktury twojej witryny, pamiętaj o stworzeniu i regularnym aktualizowaniu (przy dodawaniu nowych stron) mapy witryny XML. Jest to plik z informacjami o stronach, filmach i innych danych w twojej witrynie, a także o relacjach między nimi. Mapa witryny informuje roboty, jak zorganizowana jest twoja strona internetowa, i pomaga im ją efektywniej indeksować.
Dzięki Search Console możesz testować i dodawać mapę witryny XML. W tym celu kliknij Sitemaps w sekcji Index w panelu bocznym. Możesz tam również zobaczyć już przesłane mapy witryny.
4. Struktura adresów URL
Wszystkie adresy URL powinny posiadać logiczną i spójną strukturę, aby odwiedzający mogli wiedzieć, gdzie dokładnie znajdują się w twojej witrynie. Ze względu na to, że Google dba o doświadczenie użytkownika, zaleca również tworzenie przyjaznych adresów URL w swoim przewodnik optymalizacji pod kątem wyszukiwarek dla początkujących. Prawidłowy adres URL powinien być możliwie krótki, zawierać małe litery, wyrazy oddzielone myślnikami i słowa kluczowe.
Czytelny adres URL naszego landing page’a wsparcie Drupala.
5. Meta tagi
Te elementy są fragmentami kodu HTML, które pomagają wyszukiwarkom, dostarczając ważnych informacji o twojej witrynie. Opisaliśmy już meta tag robots, który wyjaśnia robotom, jak indeksować wybraną stronę. Ale są też inne ważne meta tagi, które należy odpowiednio zoptymalizować.
Meta title
Jest to tytuł strony, który wyszukiwarki wyświetlają na swoich stronach wyników. Według Google powinien jak najlepiej reprezentować i opisywać każdy wynik oraz wyraźnie wskazywać na odniesienie do zapytania użytkownika.
Poniżej znajdziesz kilka wskazówek dotyczących dobrego meta tytułu.
- Utwórz unikalny tag tytułu dla każdej strony.
- Postaraj się, aby był zwięzły, ale opisowy.
- Upewnij się, że tytuł jest powiązany z tagiem H1 konkretnej witryny.
- Zawrzyj swoje docelowe słowo kluczowe.
- Użyj od 55 do 65 znaków.
Meta description
Tekst zawarty w tym tagu znajduje się pod meta tytułem na stronie wyników wyszukiwania. Powinien on krótko i rzeczowo podsumowywać, o czym jest wybrana strona. Podobnie jak w przypadku meta tytułu, jego treść musi być unikatowa dla każdej strony i zawierać docelowe słowo kluczowe. Odpowiednia długość meta opisu wynosi od 120 do 160 znaków.
6. Dane strukturalne
Dane strukturalne to informacje zapisane w kodzie, widoczne dla robotów wyszukiwarek, które możesz dodać do swojej witryny. Większość danych strukturalnych korzysta ze słownika Schema.org. Dzięki tym danym roboty mogą łatwiej zrozumieć kontekst poszczególnych podstron witryny. Może to skutkować lepszą prezentacją twoich pozycji w wynikach wyszukiwania, np. w formie polecanych fragmentów (specjalne pola, w których element opisowy jest na pierwszym miejscu, a adres URL i tytuł na drugim).
7.Szybkość witryny
Jest to jeden z najważniejszych czynników, wpływających na pozycję twojej witryny w rankingu. Jak już wspomnieliśmy, Google dba o doświadczenie użytkownika. Gdy witryna internetowa ładuje się szybciej, odwiedzający prawdopodobnie na niej pozostaną, co jest cenną informacją dla wyszukiwarki. Za pomocą narzędzia PageSpeed Insights można sprawdzić szybkość ładowania witryny.
Aby zwiększyć szybkość witryny internetowej możesz:
- testować i poprawiać czas reakcji serwera,
- zaktualizować swój CMS i wszystkie jego wtyczki lub moduły do najnowszej wersji,
- zoptymalizować rozmiar obrazów, plików CSS i JS,
- zminimalizować liczbę przekierowań i wyeliminować pętlę przekierowań.
8. Uszkodzone linki i przekierowania
Napotykając uszkodzone linki wewnętrzne, robot Google może mieć problemy ze znalezieniem i zaindeksowaniem stron twojej witryny. Możesz sprawdzić uszkodzone linki za pomocą narzędzi SEO, takich jak Ahrefs, Screaming Frog lub Semrush.
Mając uszkodzone linki, możesz użyć przekierowań, aby umożliwić użytkownikom dostęp do wyszukiwanej treści, ale pod nowym linkiem. Przekierowania są pomocne, ale pamiętaj, że posiadanie zbyt wielu może spowolnić ładowanie twojej witryny.
9. Kanoniczne adresy URL
Kanoniczny adres URL informuje Google, że jest to wersja strony, którą należy brać pod uwagę podczas indeksowania twojej witryny. Pomaga również odróżnić tę stronę od tych, które duplikują jej treść. Aby skorzystać z tego rozwiązania należy dodać tag, tak jak tutaj:
<link rel="canonical" href="https://example.com/dresses/green-dresses" />
na wszystkich stronach i postach na blogu w twojej witrynie.
10. Responsywność
Jest to ważny czynnik dla rankingu twojej strony, ponieważ Google wprowadziło kilka lat temu indeksowanie stawiające wersję mobilną na pierwszym miejscu. Teraz ocenia witryny mobilne na podstawie ich treści mobilnych. Dlatego klasyczna wersja twojej witryny powinna być odpowiednio dostępna na urządzeniach mobilnych.
Jeśli chodzi o doświadczenie użytkownika, twoja strona powinna wyświetlać się we właściwy sposób na tabletach. Istnieją różne narzędzia do testowania responsywności witryny internetowej. Możesz również sprawdzić raport Page Experience w Search Console, aby dowiedzieć się więcej o użyteczności twojej strony na urządzeniach mobilnych.
Optymalizacja strony internetowej pod wyszukiwarki w Drooplerze
Decydując się na stworzenie swojej witryny w Drupalu, dzięki licznym modułom będziesz miał dostęp do wielu narzędzi do technicznego SEO. Rozwiązaniem posiadającym wszystkie przydatne moduły od razu po uruchomieniu jest Droopler – darmowy kreator stron internetowych typu open source, oparty na Drupal CMS. Przyjrzyjmy się bliżej rozwiązaniom, które oferuje.
Optymalizacja strony
Droopler zawiera moduł Advanced CSS/JS Aggregation (AdvAgg), który poprawia frontendową wydajność witryn internetowych. Redukuje style i skrypty oraz dba o to, aby strona ładowała się tak szybko, jak to możliwe – zarówno z perspektywy użytkowników, jak i Googlebotów. Poniżej możesz zobaczyć wynik testu szybkości z PageSpeed Insights dla strony utworzonej w Drooplerze.
Leniwe ładowanie obrazów i iframe'ów
Lazy-load to kolejny moduł, który pomaga witrynom zbudowanym w Drooplerze osiągać wysokie wyniki w Google PageSpeed Insights. Dzięki temu obrazy na stronie nie są ładowane, dopóki użytkownicy nie przewiną do nich strony. W ten sposób nie wszystkie grafiki są przesyłane jednocześnie.
Linki wewnętrzne, przyjazne adresy URL i przekierowania
Droopler posiada trzy moduły związane z linkami i adresami stron. Pierwszy z nich, moduł Linkit, umożliwia wygodne linkowanie treści – zarówno wewnętrznych, jak i zewnętrznych. Wystarczy wpisać kilka słów zawartych w tytule, a narzędzie zasugeruje stronę docelową.
Drugi moduł, Pathauto, automatycznie generuje adresy URL na podstawie zdefiniowanego przez ciebie wzorca. Ostatnim modułem, o którym chcielibyśmy tutaj wspomnieć, jest Redirect. Służy do ustawiania przekierowań z jednej strony do drugiej. Ma również przydatną opcję – Enforce clean and canonical URLs – która narzuca stosowanie jednego głównego adresu dla witryny. Dzięki temu Google widzi go tylko raz, bez duplikatów.
Szybki sposób na dodawanie meta tagów
Moduł Metatag umożliwia łatwe ustawianie meta tytułów i meta opisów dla wyszukiwarek, oraz meta tagów Open Graphs dla Facebooka, LinkedIna lub Twittera. Ten drugi tag pozwala ci kontrolować sposób wyświetlania treści po ich udostępnieniu w mediach społecznościowych. Za pomocą tego modułu możesz osobno zdefiniować meta tagi dla każdego rodzaju treści.
W sekcji Meta Tags dostępne są również zaawansowane opcje, które umożliwiają ci dodanie meta tagu Robots i kanonicznego adresu URL.
Droopler posiada również moduł Schema.org Metatag, który rozszerza wspomniany wyżej projekt Drupala i umożliwia wyświetlanie danych strukturalnych w nagłówku stron.
Kolejnym modułem wspierającym twoje działania w ramach SEO jest Simple XML sitemap służący do tworzenia map witryn. Dodatkowo, gdy witryna zawiera wiele podstron, narzędzie dzieli mapę na kilka części, aby Google mogło ją poprawnie przetworzyć.
Funkcje CMS ułatwiające optymalizację
Dzięki solidnemu technicznemu SEO roboty wyszukiwarek z łatwością zrozumieją twoją witrynę i wszystkie jej strony. Spowoduje to ich zaindeksowanie i zapewnienie twojej witrynie wysokiej pozycji w rankingu. Zanim to nastąpi, potrzebujesz skupić się na optymalizacji różnych elementów, takich jak meta tagi, struktura adresu URL i szybkość strony. Na szczęście niektóre CMSy, takie jak Drupal wraz ze swoją dystrybucją Droopler, oferują sporo narzędzi, które upraszczają ten proces.