Zdjęcie główne wpisu na bloga - ręka z długopisem pisząca w notatniku

Jak przygotować brief do agencji deweloperskiej?

Planujesz zbudować swoją stronę internetową od podstaw albo przebudować obecną? Wybrałeś już agencję deweloperską, ale nie wiesz, w jaki sposób przedstawić pomysł? To częsty kłopot kiedy nie wiadomo, co wpisać w formularzu kontaktowym, aby najlepiej wyrazić własną wizję. Z pomocą w takich sytuacjach przychodzi brief, czyli konspekt, w którym możesz zawrzeć najważniejsze elementy. Im lepiej skonstruujesz dokument, tym większa szansa, że eksperci zrozumieją, jak powinna wyglądać i jakie funkcjonalności posiadać twoja witryna.

Twój biznes

Napisz w kilku zdaniach, czym charakteryzuje się twój biznes. W jakim sektorze działasz, od jak dawna, do kogo kierujesz ofertę. Jeśli twoja strona ma za zadanie konwertować, zdefiniuj persony jako docelowych odbiorców twoich produktów i/lub usług. Warto w tym miejscu nadmienić o celach, do których dążysz w perspektywie czasu. Zaznacz, jeśli chcesz mieć software’owy produkt e-commerce, czy stronę wizerunkową. To miejsce na generalny zarys tego, gdzie jesteś i dokąd zmierzasz.

Analiza obecnej strony

Jeśli posiadasz stronę, którą chcesz przebudować, na wstępie wyjaśnij, dlaczego zależy ci na tym, aby ją zmienić. Napisz, z jakimi problemami się borykasz, co sprawia, że stajesz przed koniecznością zredefiniowania witryny. Możesz tutaj bardziej szczegółowo (w punktach) wymienić i/lub załączyć np. wykresy ruchu z Google Analytics wskazując słabe elementy. Wykorzystaj dane ze wszystkich narzędzi, z których korzystasz. Hotjar? Albacross? Każda informacja może okazać się niezwykle cenna.

Cel

Pytanie o cel jest pytaniem podstawowym. Ta sekcja stanowi rozszerzenie sekcji “Twój biznes”. Przede wszystkim na myśli mam cele marketingowe. To one bowiem mają wpływ na sprzedaż, czy zwiększenie świadomości marki twojego biznesu. Metodologia SMART ułatwi ci to zadanie. Dzięki niej możesz określić cel:

  • skonkretyzowany – jednoznaczne sformułowanie, które nie pozostawia miejsca na luźną interpretację
  • mierzalny – liczbowe wyrażenie stopnia realizacji tegoż celu
  • osiągalny – nie może być zbyt ambitny lub abstrakcyjny
  • istotny – stanowi określoną wartość dla tego, kto będzie go realizował
  • określony w czasie – powinien mieć dokładnie określony horyzont czasowy, w jakim zamierzasz go osiągnąć.

Jeśli dotychczas nie korzystałeś z tej metody, zachęcam do poświęcenia kilku minut na poczytanie o SMART. Możesz także posłużyć się jego wersjami alternatywnymi. Niezależnie jednak od sposobu, najważniejsze, żebyś zdefiniował ten cel jako wartość, do której dążysz. 

Migracja treści

Mając już za sobą opisany generalny zarys należy przejść do szczegółów. Jednym z pierwszych jest kwestia treści i migracji na nową stronę. Zawartością strony nie tylko są treści bloga, grafiki, materiały wideo. Należą do nich także elementy takie jak: tytuły stron, meta description, nagłówki, znaczniki, opisy alternatywne grafik, komentarze, opinie, recenzje. 

Musisz zatem zastanowić się (w oparciu o wcześniejszą analizę), które z nich powinny się znaleźć na nowej witrynie, jak również, które według ciebie będą zmienione (nowa wersja logotypu?). Musisz ponadto rozważyć, czy zawartość danej podstrony podzielisz na kilka mniejszych, czy tę zawartość rozbudujesz.

Dlaczego migracja jest istotna? Odpowiedź brzmi: SEO. Nie bez powodu wspomniałem przed momentem o analizie. Treści bowiem wpływają na ilość odwiedzin z wyszukiwarek. Opracowując brief, istotne jest, aby pomyśleć o migracji właśnie w tym kontekście. Jeśli jednak nie potrafisz ocenić, co jest kluczowe, podziel się swoimi wątpliwościami. Eksperci na pewno będą w stanie doradzić ci w tym temacie.

Funkcjonalności

To istotna część briefu, w której trzeba określić wymagania dla twojej strony internetowej. W zależności od charakteru witryny, należy szczegółowo wymienić funkcjonalności, które powinna posiadać. 

Zależy ci na zintegrowaniu witryny z zewnętrznymi kanałami i cyfrowymi narzędziami? Opisz to, czego obecnie używasz. Wymień elementy, które chcesz zaimplementować na nowej stronie. Yoast? Mailchimp? HubSpot? To jedynie kilka z wielu, które mogą współpracować z twoim serwisem.

Prowadzisz biznes e-commerce? Przedstaw kategorie produktów, metody płatności. Pokaż, jak wygląda i jak powinna wyglądać wyszukiwarka produktów. Kwestia procesowania wysyłek również stanowi ważny punkt w opisie. Czy w twoim sklepie klienci będą zakładać konta? Prawdopodobnie tak - wspomnij także o tym. A może zwiększeniem szansy sprzedaży, będzie możliwość porównywania produktów? Jeśli tak, ile sztuk klient będzie mógł będzie mógł porównywać w jednej sesji?

Projekt graficzny

Dla wielu właścicieli stron projekt graficzny to kwestia również niezwykle istotna. I nic w tym dziwnego: atrakcyjny wygląd przyciągający oko działa jak magnes. Oprócz koniecznego wymienienia w tej sekcji elementów, które chciałbyś posiadać, ważna pozostaje ponadto forma prezentacji. 

Opracuj strukturę strony. Wystarczy prosty dokument np. w Google Docs gdzie z użyciem elementów graficznych (kwadraty, prostokąty) pokażesz założenia projektu. Opisz główne menu z jego elementami, pokaż bloki z informacją jaką zawartość mają prezentować i do jakich podstron linkować, wyszczególnij miejsca np. na banery, itd. Dodam, że jeśli jednak preferujesz, żeby strukturę opracowała agencja, jak najbardziej możesz to zgłosić, a taki dokument zostanie przygotowany.

Istotne jest w tym miejscu wspomnieć o mockupie. Na podstawie wytycznych specjaliści w agencji opracują demo prezentujące graficzny koncept strony. Zobaczysz, jak mogłaby ona wyglądać w odniesieniu do twoich grafik, układu strony. Co więcej, jeśli zależy ci, aby witryna była responsywna, mockup także umożliwi, aby ujrzeć wersję demo na smartfony i tablety. 

Możesz również podać przykłady innych stron korporacyjnych, które zwróciły twoją uwagę i którymi chcesz się inspirować. Wystarczy, że wymienisz je w punktach, wskazując elementy godne twojej uwagi z linkami do tychże elementów (jeśli to możliwe).

Budżet

Jeśli określisz zakres budżetu, a przede wszystkim maksymalną kwotę jaką gotowy jesteś przeznaczyć na projekt, to w nawiązaniu do przedstawionych informacji w briefie, agencja będzie w stanie już w początkowej fazie odpowiedzieć, czy planowane prace zmieszczą się w budżecie, czy część z nich wymagałaby dodatkowych nakładów. Pamiętaj, że to wstęp do dalszej rozmowy, a tym samym szansa na poszukiwanie indywidualnych rozwiązań.

Oczekiwania

Napisz, czego oczekujesz od agencji. Określ czas, jaki dajesz na udzielenie odpowiedzi na brief. Zapytaj lub zasugeruj model zarządzania projektem, metody komunikacji, częstotliwość prezentowania postępów prac. Jest to miejsce, abyś spersonalizował swoje oczekiwania odnośnie do specyfiki twojego biznesu.

Podsumowanie

Podaj ramy czasowe dla projektu z rozróżnieniem na etapy. Pomoże to agencji zrozumieć, czego oczekujesz i co stanowi dla ciebie priorytet. 

Zakończ brief swoimi danymi potrzebnymi do złożenia oferty: imię nazwisko osoby kontaktowej, adres e-mail, telefon.

2. SEO dla strony internetowej na Drupalu