.

Co to jest webcasting i jak z niego korzystać?

Niewiele jest osób, które nie uczestniczyłyby w choć jednym webinarze, webcastingu czy konferencji online. Takie zdalne wydarzenia zostały docenione zarówno przez przedsiębiorców jak i konsumentów. Chociaż wielu z nas preferuje spotkania twarzą w twarz, bardzo prawdopodobne, że popularność biznesowych sesji online nie spadnie w najbliższej przyszłości. Dowiedz się, czym różni się webcasting od innych form spotkań zdalnych i jak wykorzystać ten rodzaj audycji w swoim biznesie.

Czym jest webcasting?

Webcasting - podobnie jak webinar i konferencja online - jest rodzajem audycji wideo transmitowanej w internecie. Takie wydarzenie może być prowadzone na żywo lub nagrane wcześniej. To drugie podejście daje możliwość opracowania materiału przez twórcę w celu jego uatrakcyjnienia. Klienci cyfrowi mają duże oczekiwania w stosunku do poziomu komunikacji zewnętrznej firm. Dodatkowy czas na dopracowanie webcastingu pozwala organizacjom na tworzenie wideo wysokiej jakości.

Ta forma przekazu zwykle nie daje zbyt dużej możliwości interakcji z odbiorcami, jako że to jednostronna komunikacja, dzięki której mówca może dotrzeć do bardzo dużej grupy odbiorców i sprawnie przekazać swój komunikat, jest podstawą webcastingu. Dostawcom poszczególnych rozwiązań zdarza się jednak odchodzić od tej zasady, udostępniając różne narzędzia kooperacyjne czy testy sprawdzające wiedzę.

Webinar, konferencja online, webcasting - różnice

Wszystkie trzy formy audycji internetowych pozwalają Ci na przemyślane budowanie społeczności online wokół Twojej marki oraz angażowanie i aktywizowanie Twoich obecnych lub potencjalnych klientów. Możesz traktować każdą z nich, jako narzędzie do zrealizowania konkretnych celów marketingowych. Oto kilka różnic między konferencją online, webinarem i webcastingiem.

Konferencja online

Firmy zazwyczaj organizują konferencje, żeby zebrać w jednym miejscu odbiorców zainteresowanych konkretnym tematem (np. promocją w mediach społecznościowych, rozwiązaniami dla cyberbezpieczeństwa, konkretnymi technologiami itd.). Przykładem takiego wydarzenia jest DrupalCamp Poland, podczas którego spotykają się osoby chcące pogłębiać swoją wiedzę o Drupalu.

Podczas konferencji na platformie do prowadzenia spotkań online zbierają się ludzie z różnych miejsc. Najczęściej uczestniczy w niej wielu mówców - specjalistów z określonej dziedziny. Ich zadaniem jest odnieść się do przewodniego tematu konferencji poprzez przedstawienie swojej opinii lub wiedzy. Czas pojedynczego wystąpienia jest ograniczony.

Jest to jednostronny przekaz. Mówcy zwracają się do audytorium, które może jedynie się przysłuchiwać. Czasami na platformie można podczas konferencji udostępnić czat, na którym każdy uczestnik może pisać.

Webinar

Podczas webinaru również spotyka się wiele osób, lecz tylko nieliczni mówcy przemawiają, a bardzo często tylko jedna osoba przemawia do wielu słuchaczy. Inaczej niż przypadku webcastingu i konferencji online, podczas webinaru wszyscy uczestnicy (prezentujący i słuchacze) mogą wchodzić ze sobą w interakcję. Osoby zaproszone do przysłuchiwania się mogą zadawać pytania przy użyciu mikrofonu, udostępniać swój ekran i pisać na czacie. Dodatkowo platformy do organizowania webinarów pozwalają na tworzenie wirtualnych pokojów, pomiędzy którymi użytkownicy mogą się przełączać i dyskutować, czy współpracowanie na wirtualnej tablicy. Organizator może także tworzyć testy i ankiety dla słuchaczy.

Główną zaletą webinaru jest to, że słuchacze mogą natychmiast zadać pytanie i otrzymać na nie odpowiedź. Webinar warto wybrać wtedy, kiedy wydarzenie nastawione jest na stałą interakcję z odbiorcami.

Webcasting

Webcasting jest bardziej zbliżony do audycji telewizyjnej niż spotkania online. To przykład jednostronnej komunikacji, nawet bardziej niż konferencja online, na której czasami udostępnia się czat, umożliwiając uczestnikom przywitanie się i zadawanie pytań mówcom. Chociaż webcasting może być na żywo, często jest on przygotowywany wcześniej w bardzo staranny sposób przy użyciu nowoczesnych narzędzi multimedialnych. Przemyślane są nie tylko treści, ale i sposób ich przedstawiania oraz sceneria.

Podczas webcastingu zwykle jedna osoba zwraca się do wielu. Nie ma możliwości wymiany informacji między oglądającymi ani komunikacji na bieżąco między występującym a słuchaczami - niezależnie od tego, czy webcasting odbywa się na żywo, czy nie. Do dyspozycji odbiorców nie są oddane też żadne narzędzia kooperacyjne ani testy sprawdzające wiedzę.

Webcastingi są często wykorzystywane zarówno w biznesie jak i w edukacji.Czy taka forma audycji może być w jakimś przypadku lepsza niż webinar czy konferencja online?

Kiedy warto wykorzystać webcasting w biznesie?

Stworzenie webcastingu ma sens, kiedy chcesz dotrzeć do jak największej liczby odbiorców, ale nie masz potrzeby, aby audytorium brało aktywny udział w wydarzeniu, komentując lub zadając pytania. W niektórych sytuacjach wskazane jest, aby wykluczyć możliwość zadawania pytań, w szczególności, gdy na przemówienie można poświęcić ograniczony czas lub gdy planuje się redystrybucję tej treści do innych użytkowników w przyszłości.

Webcasting świetnie sprawdzi się, jeżeli chcesz poinformować szerokie audytorium o zmianach w Twojej firmie, otwartej rekrutacji, konkursie, nowym projekcie lub sukcesie firmy. W ten sposób możesz także zaprezentować nowy produkt lub usługę. Ta forma audycji nadaje się do komunikacji wewnętrznej (z pracownikami firmy) i zewnętrznej (z klientami, partnerami i pozostałymi słuchaczami).

Możesz także wykorzystać platformę do webcastingu do udostępnienia panelu lub konferencji specjalistycznej (np. fragmentu, w którym występuje Twój pracownik), którą chcesz pokazać publiczności, niemogącej uczestniczyć w niej na żywo (z powodu wysokich kosztów udziału lub ograniczonej liczby uczestników).

Webcasting nadaje się również do przeprowadzenia instruktażu lub szkolenia. Wyobraź sobie, że wprowadzasz w swojej aplikacji biznesowej nowe rozwiązanie lub sprzedajesz innowacyjny produkt. Jego obsługa nie jest wyjątkowo skomplikowana, ale wiesz, że to co nowe zawsze sprawia problem kilku użytkownikom, więc nagrywasz krótki instruktaż typu „krok po kroku”, żeby jasno wytłumaczyć, jak używać Twojego produktu. W ten sposób klienci mający wątpliwości, mogą sami pozbyć się trudności i obejrzeć Twoją audycję, zamiast kontaktować się z obsługą klienta.

Zalety korzystania z webcastingu

  1. Możliwość dotarcia do dużej liczby odbiorców. Organizując webcasting możesz przemawiać do tysięcy widzów. Transmisje internetowe nie są ograniczone do fizycznej przestrzeni wydarzeń, a forma, jaką jest webcasting nie wymusza od uczestników obecności w określonym czasie. Możesz skalować swój webcasting w zależności od zapotrzebowania na wydarzenie, o ile wybrana przez Ciebie platforma poradzi sobie z takim ruchem.
  2. Wysoka jakość komunikacji. To, że odbiorca nie może wejść w interakcję z mówcą, nie oznacza, że zaangażowanie będzie małe. Podczas i po zakończeniu webcastingu uczestnik może dotrzeć do Ciebie przez Twoją aplikację skierowaną do klientów, witrynę internetową czy strony w mediach społecznościowych. Webcasting to dobry pomysł, jeżeli zależy Ci na profesjonalnym dopracowaniu transmisji, z jakością porównywalną do telewizyjnej lub studyjnej. W ten sposób poprawiasz swój wizerunek i oferujesz materiał wysokiej jakości swoim odbiorcom.
  3. Statystyki dotyczące odbiorców. Platformy do webcastingu pozwalają zobaczyć, kto był na Twoim wydarzeniu, jak długo, jakimi treściami się interesował, dzięki czemu możesz lepiej planować wystąpienia i inne działania marketingowe w przyszłości.
  4. Dostępność. Wiele osób może nie być w stanie osobiście uczestniczyć w wydarzeniach na żywo ze względu na pracę, szkołę lub inne zobowiązania. Webcasting pozwala na udostępnienie ​​wydarzenia każdemu i o dowolnej porze.

Platformy do webcastingu - przykłady

Często dostawcy platform do organizowania wydarzeń online dostarczają użytkownikom narzędzia do prowadzenia zdalnych konferencji, webinarów i webcastingów w obrębie jednej platformy. Poniżej znajdziesz przykłady trzech platform odpowiednich do organizacji webcastingu.

ClickMeeting

ClickMeeting jest platformą webową przyjazną także dla urządzeń mobilnych, co zapewnia wygodę zarówno słuchaczom jak i mówcom. Użytkownicy biznesowi mogą ją przetestować w ciągu 30-dniowego darmowego okresu próbnego. Możliwa jest także integracja z innymi narzędziami i automatyzacja.

Widok prezentacji w ClickMeeting - narzędziu, które można wykorzystać do webcastingu

Źródło: ClickMeeting

Narzędzie pozwala na organizowanie wydarzeń online na dużą skalę. Możesz zaprosić na swój webcasting nawet 10 tysięcy widzów. Możliwe jest także podzielenie wydarzenia na mniejsze grupy. Dzięki integracji płatności możesz sprzedawać bilety na każdą sesję przez PayPal lub PayU, albo zintegrować platformę z własnym systemem.

W panelu dyskusyjnym mogą uczestniczyć maksymalnie cztery osoby. W trakcie webcastingu prowadzący może wyświetlać prezentację, dokumenty, filmy, a także rysować na wirtualnej tablicy. Jako organizator możesz także stworzyć certyfikat uczestnictwa, który otrzymają osoby biorące udział w webcastingu.

BigMarker

BigMarker jest płatną platformą do organizacji dowolnego rodzaju spotkań online. Możesz ją wykorzystać do zaplanowania i przeprowadzenia wirtualnej konferencji, webinaru i webcastingu. Narzędzie ma mnóstwo ciekawych funkcjonalności, np. możliwość spersonalizowania odtwarzacza wideo. Możesz wybrać symbole Twojej marki takie jak logo czy firmowe kolory.

Jako że platforma pozwala na tworzenie nie tylko webcastingów, możesz dodawać do swoich wydarzeń interaktywne elementy, takie jak formularze dla potencjalnych klientów czy szybkie ankiety. Uczestnicy nie muszą pobierać żadnego dodatkowego oprogramowania, żeby zobaczyć te elementy czy wejść z nimi w interakcję. BigMarker umożliwia także strumieniowe przesyłanie wideo, slajdów, filmów i udostępnień ekranu do Facebooka i YouTube Live. Do dyspozycji dostajesz specjalne narzędzia do modyfikacji swojego webcastingu (poprzez zmianę rozmiarów wykorzystanych elementów lub dodanie napisów).

Możesz zintegrować Big Markera z wieloma innymi platformami np. systemami CRM, narzędziami do automatyzacji marketingu, narzędziami analitycznymi, płatnościami itd.

WorkCast

WorkCast jest opartym na chmurze oprogramowaniem do webcastów (SaaS). Nie musisz pobierać żadnych wtyczek. Dzięki niemu możesz sprawnie transmitować swoje wydarzenia na żywo niezależnie od tego, gdzie przebywasz i jakiego urządzenia używasz. Możesz skorzystać z darmowego okresu próbnego trwającego 14 dni. Istnieje kilka modeli płatności, możesz rozliczać się także za pojedyncze wykorzystanie (zorganizowanie eventu).

W przypadku tego rozwiązania również możesz wykorzystać logo i firmowe barwy do personalizacji odtwarzacza wideo. Możliwe jest dodawanie interaktywnych elementów, dzięki czemu możesz zwiększyć zaangażowanie słuchaczy. Integracja WorkCast z narzędziami do automatyzacji marketingu znacznie ułatwi codzienną pracę Twoich marketerów i komunikację z potencjalnymi odbiorcami.

Panel użytkownika w WorkCast, narzędziu do webcastingu

Źródło: WorkCast

WorkCast pozwala Ci na prowadzenie webcastingu dla maksymalnie 50 tysięcy użytkowników. Dostajesz także dostęp do danych na temat Twoich odbiorców i ich aktywności w czasie rzeczywistym.

Podsumowanie

Wybór dobrej platformy do organizacji wydarzeń online jest niezwykle istotny. Odpowiednie narzędzie poprawi jakość Twojej komunikacji z odbiorcami, podczas gdy niewłaściwe może negatywnie wpłynąć na Twój wizerunek. Wymieniliśmy kilka ciekawych rozwiązań dla biznesu, ale na rynku znajdziesz ich znacznie więcej. Możesz także zainwestować w stworzenie spersonalizowanej platformy.

Jako doświadczona agencja drupalowa oferujemy wsparcie merytoryczne i techniczne w tworzeniu witryn internetowych i narzędzi biznesowych. Budujemy rozwiązania IT od podstaw, a także dodajemy nowe funkcjonalności do istniejących programów.

2. SEO dla strony internetowej na Drupalu