narzędzia do monitoringu marki

Jakie jest 7 najlepszych narzędzi do monitoringu marki w internecie?

Wzmianki na temat Twojej marki w sieci mogą powiedzieć Ci wiele o opiniach Twoich klientów. Możesz się dowiedzieć, jak konsumenci mówią o Twoich usługach i produktach w mediach społecznościowych i na forach dyskusyjnych. Na rynku istnieje wiele ciekawych narzędzi do monitorowania wizerunku firmy w Internecie. Warto wybrać taką platformę, która będzie najlepiej odpowiadać Twoim potrzebom. Oto zestawienie siedmiu profesjonalnych narzędzi, które mogą Cię zainteresować. Informacje, które dzięki nim pozyskasz, pomogą Ci również budować i modyfikować strony korporacyjne

Dlaczego monitoring marki w internecie jest tak ważny?

Analiza ruchu na stronie to nie wszystko. Może się zdarzyć, że mimo dużego zaangażowania potencjalnych klientów i sporych nakładów finansowych na promowanie marki, wciąż nie zaobserwujesz zadowalających efektów, podczas gdy konkurencja będzie odnosić sukces mimo skromnych działań.

Monitoring marki polega na analizie obecności danej firmy w sieci. Obejmuje takie działania jak przegląd publikacji na temat przedsiębiorstwa i śledzenie wzmianek o nim - wypowiedzi Internautów w komentarzach na różnych stronach (np. blogach branżowych czy serwisach informacyjnych), na forach dyskusyjnych i w mediach społecznościowych. Przy sporej liczbie miejsc, w których mogą się pojawić opinie klientów i braku odpowiedniego narzędzia, niezwykle łatwo jest przegapić istotną opinię lub zapytanie.

Przedsiębiorcy często zapominają, że blog branżowy i konta w mediach społecznościowych nie są jedynymi kanałami komunikacji z klientami, dzięki którym można zadbać o reputację marki. Śledząc wzmianki o swojej firmie i produktach możesz bezpośrednio zaangażować się w rozwiązanie danego problemu klienta - odpowiedzieć na jego pytanie na forum, rozwiać wątpliwości, poinformować o promocji, a nawet podziękować za przydatne dla Twojej firmy sugestie. Taka osoba z pewnością doceni obecność Twojej firmy w sieci i gotowość do nawiązania bezpośredniego kontaktu.

Przeprowadzając audyt wizerunku marki, możesz dowiedzieć się, jakie błędy popełniałeś do tej pory lub dlaczego Twoja organizacja nagle przestała cieszyć się zainteresowaniem klientów, a następnie zastanowić się, jakie działania podjąć, aby wpłynąć na opinie klientów (przebudować stronę internetową, zmodyfikować dotychczasową ofertę, poprawić obsługę klienta, itd.).

Narzędzia do monitoringu marki w internecie

Jeżeli postawisz na odpowiednie narzędzie do monitorowania wzmianek o marce, będziesz w stanie skutecznie zoptymalizować swoje działania wizerunkowe i szybko wypromować markę. Poniżej znajdziesz opisy tych platform, które naszym zdaniem wyróżniają się na tle innych.

1. Google Alerts

Bezpłatne narzędzie Google Alerts służy do monitorowania wyników wyszukiwarki Google pod kątem Twojej marki. Jeżeli chcesz szukać wzmianek o swojej firmie lub jej produktach na wielu witrynach, jest to odpowiednie narzędzie dla Ciebie. Przeszukuje blogi, wiadomości, filmy wideo, dyskusje czy książki.

O znalezieniu opinii dotyczącej Twojej firmy zostaniesz poinformowany mailowo. Aby otrzymać powiadomienie, musisz wypełnić formularz, który znajdziesz na stronie Google Alerts. Podaj w nim:

  • interesujące Cię hasła (tak samo jak robisz to, kiedy szukasz czegoś w wyszukiwarce Google),
  • jakiego rodzaju platformy powinny być wzięte pod uwagę,
  • jak często chcesz otrzymywać powiadomienia.
Google Alerts jest bezpłatnym narzędziem, które pozwala śledzić wzmianki o swojej firmie


Źródło: google.com/alerts

Niestety Google Alerts nie dostarczy Ci informacji o wzmiankach pojawiających się w mediach społecznościowych, więc jeżeli potrzebujesz takich wyników, musisz wziąć pod uwagę także inne narzędzia. Ta platforma nie pozwala także na eksport danych do pliku w celu opracowania informacji samodzielnie (np. przygotowania raportu).

2. Brand24

Brand24 to płatne narzędzie, które pozwala wyłowić wzmianki o Twojej marce z morza postów, komentarzy i publikacji w mediach społecznościowych oraz innych miejsc w sieci. Dzięki niemu dowiesz się, jak często i co piszą o Tobie aktywni i potencjalni klienci poza Twoimi własnymi fanpage’ami i moderowanymi przez Ciebie grupami.

Ta platforma ma kilka funkcji, które umożliwią Ci przeglądanie raportów i zrozumienie wydźwięku danej opinii. Przeprowadza automatyczną analizę sentymentu wypowiedzi, więc możesz ocenić ogólne spojrzenie konsumentów na Twoją markę, bez zagłębiania się w komentarze. Kiedy pojawi się konieczność podjęcia dodatkowych działań wizerunkowych, możesz wrócić do wzmianek i przeglądać je wygodnie dzięki opcji filtrowania ze względu na sentyment lub inne ważne dla Ciebie kategorie.

Przykład analizy sentymentu w Brand24, narzędziu do monitoringu marki


Przykład analizy sentymentu, źródło: Blog Brand24

Brand24 daje użytkownikom możliwość wygenerowania szczegółowego raportu w formacie PDF. Narzędzie jest dostępne także w wersji na urządzenia mobilne.

3. Sprout Social

Monitoring aktywności użytkowników w mediach społecznościowych jest możliwy także dzięki platformie Sprout Social, która daje użytkownikom dostęp do wzmianek na Facebooku, Twitterze, LinkedInie, Instagramie i Pintereście. Narzędzie jest zintegrowane z darmową platformą Google Analytics, więc jednocześnie będziesz mieć na oku analizy ruchu na stronie internetowej.

Podobnie jak przy korzystaniu z Brand24, dowiemy się, jaki jest ogólny sentyment opinii - jaka część wzmianek jest pozytywna, a jaka negatywna. Sprout Social analizuje także posty i komentarze publikowane w grupach dyskusyjnych na Facebooku.

Sprout Social pozwala na monitoring social media, w tym analizę sentymentu danych wypowiedzi


Źródło: Sprout Social

Platforma ta ma wiele innych praktycznych funkcji. Do najważniejszych zalet należą zaawansowane możliwości analizy i raportowania. Narzędzie przeprowadza audyt z uwzględnieniem konkretnego celu (np. może sprawdzić wzmianki na temat konkurencji lub ocenić zaangażowanie użytkowników). Pozwala także na tworzenie wizualizacji na podstawie danych zebranych z mediów społecznościowych. Raport trendów pokaże Ci popularne w Twojej branży hashtagi i tematy, które zainteresują potencjalnych klientów Twojej firmy. Poza dostępem do informacji, ważnych dla Twojej organizacji, zyskujesz także planer do tworzenia harmonogramu publikacji postów.

4. Sotrender

Platformy takie jak YouTube, Twitter oraz Facebook możesz monitorować także przy użyciu płatnego narzędzia Sotrender. Dzięki niemu sprawdzisz, jakie dokładnie zasięgi osiągają Twoje treści i jaką cieszą się popularnością wśród użytkowników mediów społecznościowych. Dowiesz się także, jak duże jest zaangażowanie osób odwiedzających Twoje profile. Platforma szczegółowo monitoruje Twoich odbiorców. Odpowie Ci na pytanie, kto jest najbardziej aktywnym fanem profilu Twojej marki. Warto dowiedzieć się więcej o grupach Twoich odbiorców, aby następnie wykorzystać te informacje do segmentacji użytkowników i personalizacji treści na swojej stronie internetowej.

W narzędziu Sotrender można przeprowadzić analizę sentymentu, żeby lepiej poznać swoich użytkowników

Analiza sentymentu, źródło: Sotrender

Narzędzie pozwala na tagowanie i filtrowanie treści, które możesz przeglądać przy jego wykorzystaniu. Dodatkowo formułuje dla Ciebie zalecenia odnośnie poprawy komunikacji w mediach społecznościowych. Możesz odpowiadać na wiadomości i komentarze na Facebooku z poziomu Sotrendera, co znacznie usprawni Twoją pracę.

Platforma daje Ci możliwość monitorowania działań innych firm z Twojej branży w wyżej wspomnianych mediach społecznościowych. W razie potrzeby możesz także wygenerować raport widoczności Twojej marki.

5. Mention

Mention pomoże Ci w wyszukiwaniu wzmianek na temat Twojej marki na rozmaitych stronach internetowych, blogach, forach dyskusyjnych i portalach społecznościowych. Aby zacząć w nim pracę, wystarczy stworzyć nowy projekt i nadać mu nazwę. Następnie należy:

  • podać frazy, które Cię interesują,
  • określić źródła, które chcesz sprawdzić.

Dodatkowo możesz zaznaczyć adresy, które powinny zostać zignorowane przy wyszukiwaniu wzmianek w danym projekcie.

Wyniki zostaną wyświetlone w formie czytelnej listy. Znajdziesz na niej również odniesienia do grafik lub filmów, które mogą być powiązane z Twoją marką. Natomiast funkcja Anti-Noise Technology sprawi, że zduplikowane treści zostaną usunięte przed wygenerowaniem listy wzmianek. Jeżeli uznasz, że pewne alerty nie są dla Ciebie wartościowe, wystarczy, że je usuniesz, a program będzie pomijał podobne wzmianki. Powiadomienie o nowych wiadomościach związanych z Twoją marką możesz otrzymać także na maila.

Mention pozwala śledzić wzmianki na temat danej marki w mediach społecznościowych, na forach czy blogach

Źródło: Mention

Mention pozwala również na zarządzanie publikacjami w mediach społecznościowych. Platforma występuje też w formie aplikacji mobilnej. Poza płatnymi opcjami, można także przetestować próbną, ograniczoną wersję narzędzia.

6. BuzzSumo

BuzzSumo jest platformą, która ma wiele zastosowań. Użytkownik może testować ją za darmo przez 30 dni, zanim wybierze jedną z płatnych wersji. Przede wszystkim to narzędzie umożliwia Ci sprawdzanie, jak często czytelnicy udostępniają publikowane przez Ciebie treści. Im więcej udostępnień na Facebooku, LinkedInie, Twitterze i Pintereście ma Twój artykuł, tym wyżej znajdzie się w generowanym przez BuzzSumo zestawieniu.

Możesz wykorzystać to narzędzie do śledzenia trendów w Twojej branży i ustalenia, które treści cieszą się największą popularnością w mediach społecznościowych. Taka analiza może okazać się przydatna przy planowaniu strategii contentowej. Łatwiej będzie Ci określić, jakie tematy warto rozwijać na blogu firmowym lub w postach na stronie marki na portalu społecznościowym.

Z BuzzSumo możesz monitorować swoją markę poprzez śledzenie wzmianek i udostępnień Twoich treści przez użytkowników


Źródło: BuzzSumo

Jeżeli korzystasz lub jesteś zainteresowany influencer marketingiem z pewnością docenisz funkcję, która daje użytkownikowi możliwość odnalezienia kont autorów cieszących się zaufaniem odbiorców. Będziesz w stanie bardziej świadomie wybrać promotorów Twojego biznesu.

BuzzSumo pozwala Ci także na porównanie Twojej marki z konkurencją pod kątem popularności. Możesz skorzystać z powiadomień, dzięki którym będziesz na bieżąco w kwestii nowych tematów poruszanych przez konkurencję i marki osiągające sukcesy w Twojej branży.

7. Mentionlytics

Mentionlytics to narzędzie do monitorowania sieci i mediów społecznościowych, którego można używać do śledzenia wzmianek o marce w internecie. Platforma ta automatycznie mierzy zasięg wzmianek i zaangażowanie. Przeprowadza też analizę sentymentu, dzięki czemu można sprawdzić, czy użytkownicy wypowiadają się o marce pozytywnie czy negatywnie. Funkcje te są ważne dla oceny świadomości i reputacji marki.

Dodatkowo dzięki konfigurowalnym alertom, możesz być na bieżąco z nowymi wzmiankami o Twojej marce i zapobiegać kryzysom. Możesz określić, kiedy chcesz otrzymywać powiadomienia. Następnie wystarczy spojrzeć na nowe wzmianki i odpowiedzieć na wszelkie negatywne komentarze lub skargi klientów, zanim sytuacja ulegnie eskalacji.

Narzędzie SIA, AI Social Intelligence Advisor firmy Mentionlytics, pomaga poprawić obecność marki w internecie. Dostarcza spersonalizowanych, praktycznych wskazówek na temat tego, co robić lepiej (np. sugestie dotyczące hashtagów i najlepsze czasy na publikowanie postów w celu uzyskania maksymalnych wyników).

Narzędzie SIA firmy Mentionlytics udziela wskazówek dotyczących poprawy obecności w internecie.


Źródło: mentionlytics.com

Ponadto dzięki temu narzędziu możesz zobaczyć swój Share of Voice, czyli przydatny wskaźnik SOV do porównania z konkurencją i znalezienia influencerów, którzy pasują do Twojej marki, aby nawiązać silną współpracę. Możesz przetestować to narzędzie przez 14 dni za darmo. 

Monitoring marki - podsumowanie

Zaawansowane narzędzia do monitorowania marki w internecie pomogą Ci określić oczekiwania Twoich klientów i zoptymalizować swoje działania wizerunkowe. Dzięki analizowaniu opinii i oczekiwań klientów na bieżąco, szybciej dowiesz się, w jaki sposób warto rozwijać wizerunek Twojej firmy.

2. SEO dla strony internetowej na Drupalu