9 przydatnych narzędzi dla wydawców i redaktorów
Praca redaktora lub wydawcy nie jest łatwa — to ciągła pogoń za materiałami, które uzyskają popularność wśród czytelników, praca ze słowem pisanym… i ludźmi zatrudnionymi w redakcji lub wydawnictwie. Stworzyliśmy listę praktycznych narzędzi, które wspomogą w codziennym wykonywaniu obowiązków osoby zajmującej się redagowaniem i publikacją treści.
Narzędzia dla wydawców i autora na każdym etapie tworzenia tekstu
Tworzenie artykułu, wywiadu, notki prasowej czy powieści to wieloetapowy proces, który może wyglądać różnie w zależności od typu publikacji, nad którą pracuje autor. Istnieje wiele ciekawych narzędzi dla redaktorów zajmujących się publikacjami cyfrowymi i tradycyjnymi, które mogą zaoszczędzić czas Twoich pracowników.
1. Evernote
Evernote to aplikacja, która pomaga autorom notować przydatne rzeczy, zapisywać inspiracje i porządkować materiały. Możesz skorzystać z wersji darmowej lub wybrać jeden z płatnych planów. Im droższe rozwiązanie wybierzesz, tym więcej funkcjonalności otrzymasz.
Najbardziej podstawowy — darmowy — dostęp pozwala Ci uporządkować swoje zadania i notatki z pomocą szablonów i list zadań. Narzędzie nożyczek sieciowych umożliwia wycinanie i zapisywanie całych stron i fragmentów tekstów, a także załączanie istotnych plików PDF do notatek. Evernote jest także w stanie skanować pismo odręczne w poszukiwaniu informacji.
Źródło: Evernote
Płatne wersje narzędzia znacznie ułatwiają codzienną pracę. Wbudowany kalendarz poprawia organizację pracy i pozwala na efektywniejsze opracowywanie zebranych materiałów. W porządkowaniu treści pomagają także szablony porządkowania treści i zadań — możesz stworzyć własne wzory dla swojej organizacji. Dodatkowo możesz zintegrować Evernote z usługami Slack, Salesforce, Microsoft Teams, a także łatwiej współpracować ze swoim zespołem.
2. Otter
Otter przyda się nie tylko dziennikarzom i redaktorom podczas przeprowadzania wywiadów, ale także tym, którzy wymyślają wiele swoich pomysłów „w locie”, podczas wykonywania innych zadań i zwyczajnie nie mają czasu na stworzenie szczegółowej notatki. Rozwiązanie pozwala na nagrywanie rozmów za pomocą aplikacji mobilnej lub narzędzia działającego w przeglądarce. Otter rozwija się, wykorzystując sztuczną inteligencję. Może nauczyć się specjalistycznej terminologii czy rozpoznawania różnych głosów.
Podstawowa wersja Ottera jest darmowa i pozwala na skorzystanie z funkcjonalności takich jak transkrypcja i nagrywanie. Kolejne wersje — pro, business, enterprise — są płatne i mają coraz więcej dodatkowych opcji. Warto sprawdzić jedną z rozszerzonych wersji, ponieważ funkcje takie jak automatyczne tworzenie notatki z rozmowy na Zoomie z pewnością ułatwią codzienną pracę.
Do ciekawych możliwości, jakie dają płatne wersje Ottera, należy chociażby transkrypcja dźwięku w czasie rzeczywistym. Sporządzoną, tekstową wersję notatki lub wywiadu można szybko przesłać innym użytkownikom do opracowania, jako że aplikacja pozwala na współpracę, tworzenie grup, a także dzielenie się nagraniami i notatkami.
Firmy i freelancerzy z pewnością docenią to, że narzędzie może być zintegrowane z Zoomem, dzięki czemu podsumowanie spotkania firmowego lub biznesowego zajmie zaledwie kilka chwil.
3. Ulysses
Aplikacje dla wydawców i redaktorów to zwykle wielofunkcyjne narzędzia, których wygląd można w pewnym stopniu personalizować w celu podniesienia komfortu pracy. Posiadają różne style do wykorzystania przy formatowaniu tekstów i możliwość zdefiniowania nowych. Szerokie możliwości formatowania i tworzenia styli posiada Ulysses — aplikacja dla użytkowników urządzeń Apple’a, dla której style można tworzyć lub pobierać z Ulysses Style Exchange. Ulysses ma ułatwiać autorowi lub redaktorowi codzienną pracę z tekstem i to przy użyciu samej klawiatury (nawigacja nie wymaga posiadania myszki).
Źródło: Ulysses
Ulysses pozwala na wygodną pracę przy minimalistycznym wyposażeniu, co czyni go wymarzoną aplikacją do edycji tekstu zwłaszcza dla wydawców i redaktorów, którzy pracują zdalnie z różnych miejsc.
Samo spisanie myśli autora to jeszcze nie koniec pracy nad tekstem. Dalszym krokiem jest edycja polegająca na wyróżnieniu nagłówków, podkreśleniu istotnych fragmentów i nie tylko. Istnieje wiele narzędzi stworzonych specjalnie w tym celu.
4. Manuskript
Niektóre aplikacje pozwalają na grupowanie narzędzi niezbędnych do konkretnego typu projektów np. do pracy nad dokumentami lub fikcją literacką. Manuskript umożliwia użytkownikowi zdefiniowanie i wykorzystanie różnych trybów pracy. To oprogramowanie z pewnością zainteresuje wydawców pracujących nad wieloma typami publikacji, artykułami popularnonaukowymi czy literaturą piękną. Jest wygodny podczas pracy z obszernymi tekstami, gdyż pozwala na szybkie organizowanie części tekstu w rozdziały i dodawanie notatek. Twórcy Manuskript starają się także zminimalizować prawdopodobieństwo rozproszenia uwagi autora przez udostępnianie możliwości pisania w trybie pełnoekranowym.
Źródło: Manuskript
Narzędzia do pisania i edycji tekstu umożliwiają zwykle eksport plików w różnych formatach, zarządzanie pracą nad tekstem i projektami poprzez grupowanie ich w foldery, dodawanie etykiet czy opisywanie frazami kluczowymi lub innymi przydatnymi informacjami na temat danego projektu. Wiele z nich (podobnie jak wspomniana aplikacja od Apple) pozwala użytkownikom tworzyć w programie listę celów na dany dzień i zapisywać terminy zakończenia danego projektu. Standardem są także automatyczne zapisy zmian i backupy.
5. Grammarly
Grammarly jest jednym z najbardziej rozpoznawalnych na rynku narzędzi do korekty tekstu pod kątem gramatyki, interpunkcji i ortografii. Występuje w formie płatnego oprogramowania i darmowego rozszerzenia do Chrome’a.
Aktualnie Grammarly służy jedynie do edycji tekstów w języku angielskim, warto jednak zauważyć, że zostało przystosowane do pracy z różnymi odmianami tego języka (amerykańską, brytyjską, kanadyjską i australijską). Włączenie narzędzia podczas pracy np. w Google Docs w innym języku, może sprawić, że Google przestanie automatycznie wskazywać nam błędy. Dlatego przy innych językach warto poszukać odpowiednika tego narzędzia na lokalnym rynku lub takiego, które obsługuje wiele języków, np. LanguageTool.
W czym dokładnie może pomóc redaktorowi Grammarly? Wykrywa błędy stylistyczne, ortograficzne, interpunkcyjne i gramatyczne oraz sugeruje poprawki. Propozycje zmian w tekście pojawiają się nie tylko w dokumentach, ale także wybranych przez Ciebie aplikacjach np. aplikacji mailowej lub czacie. Płatna wersja poza sprawdzaniem poprawności językowej, może podsuwać przydatne synonimy lub pilnować przestrzegania zdefiniowanego wcześniej brandowego stylu. Ułatwia autorowi utrzymywanie spójności w komunikacji marki poprzez wykrywanie poziomu formalności tekstu oraz doradzanie wymiany kolokwializmów i skrótów. Aplikacja pozwala także na przypisywanie ról użytkownikom, aby tylko określone osoby mogły definiować styl. Posiada także narzędzia do tworzenia raportów z użytkowania programu.
6. Surfer
Redaktorzy i autorzy przygotowujący teksty do publikacji w internecie muszą mieć także na uwadze optymalizację treści pod kątem SEO. Istnieje wiele narzędzi umożliwiających ocenę i poprawę widoczności artykułu w sieci. Należy do nich Surfer - aplikacja, która pomaga użytkownikowi w optymalizacji każdego elementu na stronie firmowej, w tym postów blogowych.
Narzędzie to nie tylko podpowiada, jakie frazy kluczowe i w jakiej ilości należy wprowadzić do tekstu, ale też ocenia linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne. Wbudowany Content Editor pozwala na tworzenie tekstu w Surferze, dzięki czemu już w trakcie pisania artykułu autor otrzymuje przydatne wskazówki.
Źródło: Surfer SEO
Widoczność opublikowanej treści w przeglądarce to jedna sprawa, ale nie można także zapominać o wizualnej atrakcyjności artykułu. Teksty w sieci najczęściej pojawiają się w towarzystwie grafiki, która przyciąga uwagę czytelnika i motywuje go do zapoznania się z treścią. Warto wybrać łatwe w użyciu, lecz funkcjonalne narzędzie.
7. Canva
Canva jest prostym w obsłudze, a jednocześnie dającym wiele możliwości narzędziem do tworzenia grafik na potrzeby Internetu i druku, działającym w przeglądarce. Korzystają z niego agencje reklamowe i freelancerzy, profesjonaliści i amatorzy. Jest dostępne w wersji płatnej i darmowej.
Już wersja darmowa Canvy daje dostęp do dużej ilości ciekawych szablonów i elementów graficznych do wykorzystania. Ponadto użytkownik może dodawać własne zdjęcia i grafiki, z których chce skomponować projekt. Narzędzie to nadaje się dla redaktorów tworzących treści na potrzeby mediów społecznościowych i blogów, ale także dla wydawców oraz pracowników działu marketingu i reklamy. Można w nim szybko zaprojektować plakaty, ulotki, a nawet gazetki promocyjne. Służy do sprawnego tworzenia grafik na podstawie szablonów, z użyciem dostępnych ilustracji i fotografii lub od zera z własnych materiałów. W Canvie da się także tworzyć wielostronicowe dokumenty z dużą ilością tekstu, magazyny i infografiki.
Źródło: Canva
To narzędzie do projektowania grafik ma przydatne funkcjonalności. Pozwala na udostępnianie treści w mediach społecznościowych, a także eksport projektu w wielu formatach. Możliwe jest również udostępnianie projektów innym użytkownikom i współpraca z nimi.
Opracowywanie publikacji to złożony i długotrwały proces. Aplikacje wykorzystywane do tego celu często obsługuje się z poziomu przeglądarki. W internecie czyha na redaktorów i wydawców wiele rozpraszaczy. Czy istnieją aplikacje, które pomagają zwiększyć wydajność tych specjalistów?
8. RescueTime
RescueTime podniesie wydajność nie tylko redaktorów i wydawców, ale także każdego innego specjalisty. Szczególnie przypadnie do gustu z pewnością tym, którzy pracują nad podniesieniem efektywności pracy (freelancerzy, osoby pracujące zdalnie). Aplikacja ta służy bowiem do monitorowania czasu pracy. Jest dostępna w wersji Lite (darmowej) i Premium.
Aplikacja mierzy, ile czasu spędzasz przy komputerze i na określonych witrynach. Wskaże, jak długo robisz wartościowy research lub pracujesz na służbowych platformach, a ile zajmuje Ci przeglądanie Facebooka. Dzięki temu dowiesz się, ile czasu rzeczywiście pracujesz, a ile…marnujesz czas.
Źródło: RescueTime
Zanim zaczniesz korzystać z tego narzędzia, musisz wypełnić ankietę dotyczącą Twojego stylu pracy (lub nauki) i celów zawodowych. Aplikacja będzie nie tylko mierzyć czas określonych aktywności, ale także przypomni Ci o spotkaniach, poinformuje Cię, na jakim etapie realizacji dziennego celu, związanego ze skupieniem na pracy, jesteś i będzie motywować Cię do realizacji dziennej normy.
Może Cię także zainteresować: 6 sposobów na poprawę produktywności redaktorów publikujących treści w systemach CMS
9. HubSpot
AI Paragraph Rewriter firmy HubSpot został zaprojektowany w celu zwiększenia kreatywności i produktywności twórców treści. Pomaga redaktorom i wydawcom internetowym w łatwym odświeżeniu istniejących treści. Dzięki temu narzędziu publikowane materiały pozostają aktualne, angażujące i zoptymalizowane pod kątem wyszukiwarek.
Źródło: HubSpot
Narzędzie Rewriter oferuje prosty sposób na aktualizację artykułów, wpisów na blogach i tekstów marketingowych. Jego zdolność do inteligentnego przeformułowywania i ulepszania tekstu może zmniejszyć redundancję treści, sprawić, że wiadomości będą bardziej czytelne i aktualne. Zmiany te mają na celu nie tylko utrzymanie zaangażowania obecnych odbiorców, ale także pomagają przyciągnąć nowych czytelników. Dodatkowo, możliwości narzędzia w zakresie optymalizacji SEO mogą pomóc zaktualizowanym treściom uzyskać lepszą pozycję w wynikach wyszukiwania, co może prowadzić do zwiększenia ruchu organicznego w witrynie.
Narzędzie to nie tylko poprawia jakość treści i SEO, ale także wspiera wydawców w konsekwentnym tworzeniu wysokiej jakości materiałów. Usprawnia proces aktualizacji treści, pozwalając redaktorom i autorom poświęcić więcej czasu na tworzenie nowych treści i poszerzanie zakresu tematycznego. Dla wydawców internetowych, którzy chcą poruszać się w konkurencyjnym środowisku cyfrowym, AI Paragraph Rewriter jest praktycznym, ale skutecznym rozwiązaniem. Odpowiada na ciągłe wyzwania związane z utrzymywaniem aktualnych i interesujących treści w sposób, który mniej przypomina ofertę sprzedaży, a bardziej pomocną dłoń w zarządzaniu treścią.
CMS dostosowany do potrzeb redaktora
Duże firmy często decydują się na profesjonalne platformy wydawnicze, które pozwalają nie tylko na tworzenie pięknych publikacji, ale także ich sprzedaż online, prowadzenie promocji itd. Zamiast wybierać zaawansowane aplikacje lub posługiwać się wieloma dostępnymi w sieci narzędziami na raz, możesz zdecydować się na wielofunkcyjny CMS dla wydawców, który dostosujesz do Twoich indywidualnych potrzeb.
Najlepsze doświadczenia edytorskie gwarantują narzędzia dla wydawców stworzone z myślą o indywidualnych wymaganiach danej redakcji. Korzystając z usług agencji drupalowej możesz wybrać przydatne dla Ciebie moduły Drupala oraz narzędzia do zintegrowania, aby zbudować CMS, który będzie odpowiadał problemom, z jakimi na co dzień mierzą się Twoi redaktorzy i Ty - wydawca. Wszystkie funkcjonalności opisanych wyżej aplikacji możesz zebrać w jednym CMS-ie, aby pracować mądrzej i sprawniej.
Pierwsza publikacja artykułu: 29.10.2021