Jaki system komentarzy warto wybrać dla swojej strony internetowej?

Jaki system komentarzy warto wybrać dla swojej strony internetowej?

Sekcje komentarzy na platformach internetowych zachęcają użytkowników do interakcji. Mogą oni dzielić się swoimi opiniami po przeczytaniu artykułu lub dołączyć do toczącej się dyskusji. Jako osoba odpowiedzialna za serwis, możesz także wziąć w niej udział, prezentując ludzkie oblicze marki i jej chęć do prowadzenia dialogu. Aby ułatwić sobie to zadanie, potrzebujesz sprawdzonego systemu komentarzy. Doradzimy ci, w jaki sposób wybrać takie narzędzie i pokażemy różne rozwiązania dostępne na rynku.

Wybieranie systemu komentarzy

Niektóre osoby, chcąc dodać sekcję komentarzy do swojej platformy, korzystają z tego, co natywnie oferuje ich CMS (system zarządzania treścią). Może to być dla nich wystarczające rozwiązanie, ale jeśli nadal wahasz się, jakie narzędzie wybrać, lepiej jest przeanalizować wszystkie możliwe opcje.

Istnieje całkiem sporo systemów komentowania. Aby ułatwić i przyspieszyć twój proces decyzyjny, zachęcamy do utworzenia listy oczekiwań względem takiego narzędzia. Możesz wówczas wziąć pod uwagę poniższe aspekty.

  • Dostępność. Zostawienie komentarza przy użyciu niektórych systemów będzie wymagało od użytkownika zalogowania się (do konta na określonej platformie). Ograniczy to możliwość komentowania jedynie do określonych grup osób. Jednocześnie jednak da ci to większą kontrolę nad tym, kto bierze udział w dyskusjach, ponieważ będziesz mógł umieścić na czarnej liście spamerów lub użytkowników naruszających twoją politykę dodawania komentarzy.
  • Łatwość użycia. Użytkownikom jest łatwiej dzielić się swoimi opiniami bez konieczności zakładania konta, a następnie zapamiętywania powiązanych z nim danych uwierzytelniających.
  • Opcje moderacji. W przypadku niektórych narzędzi możesz określić, czy komentujący muszą się rejestrować, logować, czy też nie. Będziesz także mieć możliwość moderowania komentarzy, np. blokowania takich, które zawierają linki. W ten sposób możesz zwalczać spamerskie treści, które zwykle kierują użytkowników pod inne adresy URL.
  • Doświadczenie użytkownika (UX - user experience). Sprawdź, czy dane rozwiązanie oferuje opcje dostosowywania wyglądu do indywidualnych potrzeb. Dzięki nim możesz sprawić, że sekcja komentarzy będzie wyglądała podobnie do reszty projektu witryny. Warto też przetestować, jak wybrany system działa na urządzeniach mobilnych.
  • Własność. Jeśli wybierzesz narzędzie należące do innej firmy i hostowane przez nią, nie będziesz mieć pełnej kontroli nad tworzoną i przechowywaną zawartością oraz innymi danymi. Ponadto opcje moderacji mogą być ograniczone.

SaaS i systemy komentowania należące do platform społecznościowych

Jeśli w swojej witrynie internetowej nie masz narzędzia do komentowania lub potrzebujesz pewnych funkcji, których to rozwiązanie nie oferuje, możesz przyjrzeć się systemom innych firm. W tej kategorii znajdują się narzędzia SaaS (software as a service – oprogramowanie jako usługa), które są rozwijane, utrzymywane i hostowane przez firmy zewnętrzne (takie jak Disqus) oraz systemy komentowania należące do platform takich jak Facebook. Przyjrzyjmy się bliżej tym rozwiązaniom.

Disqus

Disqus to wtyczka, którą możesz zainstalować na dowolnej witrynie internetowej. Każdy, kto chce dzielić się swoimi opiniami na stronie internetowej z tym systemem komentowania, musi albo założyć konto na platformie Disqus, albo skorzystać z profilu w mediach społecznościowych. Gdy użytkownik ma już konto, każdy może kliknąć w jego pseudonim, aby zobaczyć, w jakiej dyskusji brał udział, oraz zacząć go obserwować. Kiedy ktoś staje się obserwatorem, widzi ostatnie komentarze wybranej osoby na swojej stronie głównej i może łatwo dołączyć do danej dyskusji.

Zalety

Disqus ma sporo funkcji, które zachęcają do prowadzenia dyskusji. Po dodaniu komentarza do artykułu za pomocą tego systemu, użytkownik otrzymuje powiadomienie e-mail za każdym razem, gdy ktoś na niego odpowie lub doda nową opinię pod oryginalnym tekstem. W ten sposób użytkownicy mogą być na bieżąco z konwersacją i łatwo do niej ponownie dołączyć. Użytkownik może również dać plusa lub minusa konkretnemu komentarzowi oraz udostępnić go na swoim profilu w mediach społecznościowych. To drugie działanie pomaga zwiększyć zasięg twojego artykułu.

Disqus wysyła użytkownikom powiadomienia za każdym razem, gdy ktoś odpowie na ich komentarz

Źródło: Disqus

Informacje o działaniach użytkowników (widoczne w ich profilu) dają ci obraz ich reputacji. Możesz zobaczyć, jak inne osoby zareagowały na ich odpowiedzi, ile dodali komentarzy oraz ile z nich zawierało spam. Pomoże ci to w identyfikowaniu trolli i spamerów podczas procesu moderacji, gdy wybierzesz opcję moderacji wstępnej w panelu administracyjnym.

Wady

Disqus jest dostępny w wersji płatnej i darmowej. Ta druga – plan podstawowy – wyświetla reklamy. Może to być nie tylko irytujące dla czytelników, ale także dla niektórych administratorów, ponieważ nie mogą kontrolować sposobu przetwarzania danych swoich użytkowników. Niektórzy właściciele witryn narzekają również, że Disqus spowalnia ładowanie ich stron. Kolejną wadą, tym razem z punktu widzenia użytkowników, jest fakt, że muszą posiadać konto w Disqus lub mediach społecznościowych, aby dołączyć do konwersacji.

IntenseDebate

IntenseDebate to darmowy system komentarzy, który możesz zainstalować na swojej witrynie WordPress, Blogger lub Typepad. Możesz też zintegrować go z innymi platformami, używając zwykłego fragmentu kodu JavaScript.

Zalety

Podobnie jak Disqus, narzędzie to wyposażono w potężne funkcje społecznościowe. Oferuje komentarze w wątkach, dzięki czemu użytkownicy mogą łatwo przejść do określonego tematu. Mogą również głosować na swoje ulubione opinie i w ten sposób pomagać innym zdobywać punkty reputacji.

Chociaż do komentowania czytelnik musi posiadać konto IntenseDebate, administrator może zezwolić na dzielenie się przemyśleniami bez niego (komentowanie jako gość) albo za pomocą kont na Facebooku lub Twitterze.

Użycie systemu komentarzy IntenseDebate na blogu All Roads Lead to the Kitchen

Użycie systemu komentarzy IntenseDebate na blogu All Roads Lead to the Kitchen

Podobnie jak Disqus, system ten wysyła powiadomienia e-mail, gdy użytkownik otrzyma odpowiedź na swoje komentarze. Co więcej, może odpowiadać bezpośrednio przez e-mail. Administrator może moderować dyskusję w ten sam sposób. Jeśli chodzi o ten rodzaj kontroli, możesz na przykład wstrzymać publikację wszystkich komentarzy przed ich moderacją oraz ponownie sprawdzić zatwierdzone komentarze pod kątem spamu.

Wady

Chociaż interfejs IntenseDebate jest przejrzysty, jego wygląd jest przestarzały. Może to być spowodowane tym, że system nie jest regularnie aktualizowany. Niektóre osoby informują również, że ich użytkownicy napotykają trudności podczas próby komentowania za pomocą tego narzędzia na urządzeniach mobilnych.

Wtyczka Facebook Comments

Facebook Comments pozwala czytelnikom dzielić się opiniami na temat twoich artykułów za pomocą ich konta w tym serwisie. Możesz dodać tę wtyczkę do dowolnej witryny internetowej i bloga. Narzędzie oferuje niektóre opcje dostępne na Facebooku, takie jak możliwość polubienia komentarzy i sortowanie ich od najpopularniejszych, najnowszych lub najstarszych.

Zalety

Pisząc komentarz za pomocą tej wtyczki, użytkownik może zaznaczyć pole z opcją „Also post on Facebook” („Opublikuj również na Facebooku”). Gdy komentarz jest tam widoczny, można go udostępnić i dalej dyskutować. Wszystko to zwiększa zasięg nie tylko oryginalnego komentarza, ale także twojego artykułu.

Wtyczka Facebook Comments na blogu Hootsuite

Wtyczka Facebook Comments na blogu Hootsuite

Korzystanie z konta na Facebooku identyfikuje komentujących, dzięki czemu można zobaczyć informacje o ich lokalizacji, edukacji, stanowisku itp. (w zależności od ustawień prywatności ich profili). Pozwala to lepiej zrozumieć, kto czyta i komentuje twoje artykuły. Ponadto komentowanie za pomocą konta na Facebooku powstrzymuje niektóre osoby (oczywiście nie wszystkich) przed publikowaniem treści trollerskich lub obraźliwych.

Podobnie jak opisane wcześniej narzędzia, wtyczka Comments oferuje opcje moderacji. Korzystając z nich, możesz zatwierdzić lub ukryć określoną opinię, a także zgłosić ją jako spam. Możesz również zobaczyć komentarze zgłoszone przez innych użytkowników lub Facebooka.

Wady

Wybierając to rozwiązanie, wykluczasz z dyskusji osoby bez konta na Facebooku. Ponadto właścicielem tego systemu jest platforma społecznościowa, więc masz nad nim mniejszą kontrolę, a kiedy jej dostawca zniknie, wszystkie komentarze zostaną utracone. Nawet zmiany w API Facebooka mogą wpłynąć na działanie tej wtyczki na twojej stronie internetowej (np. gdy niektóre aktualizacje będą z nią kolidowały). Kolejną wadą jest wygląd. Jest on spójny z wyglądem Facebooka, ale może nie być zgodny z estetyką twojej witryny.

Może Cię też zainteresować: Czym kierować się przy wyborze platformy CMS?

Narzędzia do komentowania na platformach CMS

Twój CMS może już zawierać funkcjonalny system komentarzy lub oferować przydatne wtyczki umożliwiające takie funkcje. Poniżej przedstawiamy kilka przykładów takich rozwiązań.

WordPress

WordPress domyślnie oferuje system komentowania. Możesz go włączyć dla strony lub posta, aby uzyskać kilka pól tekstowych (komentarz, imię, adres e-mail i pole opcjonalne – strona internetowa), które czytelnicy muszą wypełnić, aby dodać swoje opinie. Dostępny jest również pulpit nawigacyjny, gdzie trafiają wszystkie przesłane komentarze. Są uporządkowane w zakładkach: oczekujące, zatwierdzone, spam i kosz. Możesz ustawić, czy komentarz powinien zostać opublikowany natychmiast, czy wstrzymany do zatwierdzenia.

Przykład komentarza z systemu WordPress

Przykład komentarza z systemu WordPress. Źródło: CPO Themes

Oto zalety tego rozwiązania:

  • Możesz mieć do niego dostęp natywnie, bez instalowania oprogramowania innych firm.
  • Czytelnicy nie muszą posiadać konta, aby zostawić komentarz.
  • Oferuje łatwe i intuicyjne doświadczenie związane z komentowaniem.

Jednak z powodu swojej prostoty, narzędzie WordPress nie oferuje niektórych funkcji. Mamy tu na myśli dawanie plusa lub minusa komentarzom, integrację z mediami społecznościowymi lub powiadomienia o odpowiedziach. Ponadto tylko administratorzy serwisu i autor treści są informowani o działaniach związanych z komentarzami.

Aby rozszerzyć podstawowe funkcjonalności, należy zainstalować dedykowane wtyczki. Jest ich wiele. Dzięki Jetpackowi czytelnicy mogą używać do komentowania swojego konta na WordPress.com, Facebooku lub Twitterze. Akismet chroni witryny internetowe przed spamerskimi komentarzami i formularzami kontaktowymi. Pierwsza wtyczka jest bezpłatna do użytku pozabiznesowego i prywatnego, w przypadku tej drugiej płaci się jedynie za dostęp do zaawansowanych funkcji.

Drupal vs WordPress - który CMS wybrać?

Drupal

W Drupalu możesz dodawać sekcje komentarzy za pomocą dodatkowych modułów. Drupal zawiera w swoim rdzeniu moduł Comment, więc wystarczy włączyć go w ustawieniach. Za pomocą tego narzędzia użytkownicy mogą dodawać komentarze i kontrolować sposób ich wyświetlania (od najnowszych lub najstarszych) oraz liczbę komentarzy na stronie. Domyślnie Drupal informuje o nowych komentarzach jedynie członków witryny. Po zainstalowaniu jednego z modułów do powiadamiania o komentarzach, użytkownicy będą mogli wymagać od Drupala wysyłania im wiadomości e-mail, gdy pojawią się nowe opinie.

W module Comment możesz zezwolić czytelnikom na publikowanie komentarzy bez kontroli administratora lub wymagać ich uprzedniej moderacji.

Sekcja komentarzy w Drupalu 9 z frontendowym motywem Olivero

Sekcja komentarzy w Drupalu 9 z frontendowym motywem Olivero. Źródło: Tugboat Preview

Zalety komentarzy w Drupalu:

  • Wszystkie związane z nimi moduły są darmowe.
  • Możesz dostosowywać komentarze na wiele sposobów, np. dodając pola i zmieniając układ.
  • Nie musisz martwić się o bezpieczeństwo Drupala. Potrzebujesz jedynie regularnie aktualizować witrynę i postępować zgodnie z najlepszymi praktykami Drupal Security Team. Natomiast aby zwalczać spam, możesz użyć przydatnego modułu Captcha.

Chociaż Drupal zapewnia dużą elastyczność w zakresie komentarzy, wymaga więcej konfiguracji (np. stylizowania komentarzy dla komputerów i urządzeń mobilnych, ustawiania uprawnień dla redaktorów i odwiedzających). Co więcej, aby umożliwić użytkownikom dołączenie do dyskusji przy użyciu konta w mediach społecznościowych, musisz zainstalować oddzielny moduł. Jeśli potrzebujesz pomocy w konfiguracji komentarzy lub wyborze i implementacji odpowiedniego modułu, warto pomyśleć o wsparciu dla Drupala.

Więcej możliwości marketingowych

Posiadając komentarze na swojej witrynie internetowej, możesz ich używać do personalizowania treści dla zidentyfikowanych użytkowników (którzy pozostawili swoje adresy e-mail w twojej bazie danych) za pomocą platform do automatyzacji marketingu, takich jak Mautic. Oferuje ona funkcję Dynamic Content. Na podstawie informacji zebranych na temat konkretnego użytkownika, Mautic pokazuje odwiedzającym dopasowaną pod ich kątem wiadomość, gdy ponownie wejdą na twoją witrynę.

Który system komentarzy jest najlepszy dla Twojej strony internetowej?

Tak jak w przypadku każdego narzędzia, wybór systemu komentarzy zależy od twoich wymagań. Jeśli nie masz nic przeciwko przechowywaniu opinii użytkowników na platformie innej firmy i nie potrzebujesz zaawansowanych opcji dostosowywania wyglądu, możesz skorzystać z systemów takich jak Disqus lub wtyczki Facebook Comments. Natomiast jeśli chcesz zachować komentarze na swoim serwerze oraz mieć większą kontrolę nad ich wyglądem i działaniem, rozważ użycie narzędzi wbudowanych w system CMS lub możliwość dodania ich za pomocą dedykowanych wtyczek lub modułów Drupala.

2. SEO dla strony internetowej na Drupalu