.

Co to jest analityka internetowa i jakie są jej narzędzia?

Witryna firmowa może stać się skutecznym narzędziem reklamy i sprzedaży. W celu optymalnego wykorzystania jej potencjału warto wykorzystać analitykę internetową. Pomoże Ci lepiej zrozumieć Twoich odbiorców, ale także zidentyfikować słabe strony Twojej strony i prowadzonych kampanii reklamowych. Dowiedz się, co to jest analityka internetowa i jakie narzędzia możesz wykorzystać do zbierania wartościowych danych.

Co to jest analityka internetowa i dlaczego jest ważna?

Analityka internetowa jest procesem polegającym na zbieraniu i raportowaniu danych ze stron internetowych. Służą do tego specjalne narzędzia. Wygenerowane raporty dotyczące tego, co dzieje się na danej stronie internetowej, w wyniku organicznego zainteresowania marką i w związku z prowadzonymi kampaniami reklamowymi, są następnie analizowane przez specjalistów danej firmy, w celu oceny efektywności witryny.

W świecie, w którym coraz więcej firm opiera swoje decyzje biznesowe na danych, tworzenie strategii działania w sieci w oparciu jedynie o własną intuicję, może okazać się niewystarczające. Strony internetowe pełnią różne funkcje. Niezależnie od tego, czy traktujesz witrynę, jako swoje narzędzie sprzedażowe, marketingowe czy jedynie wizytówkę firmy w sieci, warto zastanowić się, jak ją zoptymalizować. Odpowiednie narzędzia analityczne mogą pomóc Ci ocenić, czy Twoja witryna rzeczywiście realizuje założone cele i dostarczyć informacje niezbędne do jej ulepszenia. Co więcej, pomogą Ci też dopracować Twoją strategię. Analityka internetowa pozwala bowiem lepiej zrozumieć potencjalnych i aktualnych klientów Twojej firmy. Warto wybrać odpowiednie narzędzie, zanim opublikujesz swoją stronę internetową, żeby od samego początku mierzyć jej skuteczność.

Co można mierzyć za pomocą narzędzi do analityki internetowej?

Każde narzędzie analityczne do monitorowania ruchu na stronie internetowej jest inne. Istnieje jednak kilka standardowych mierników efektywności Twojej witryny, które powinny pojawić się w każdej z tych aplikacji, nawet jeżeli będą one nosiły inne nazwy.

Dane, których mogą Ci dostarczać narzędzia analityczne, są dosyć zróżnicowane i uzupełniają się nawzajem. Można je podzielić na ilościowe i jakościowe.

Dane ilościowe to liczby i wartości procentowe. Dobrym przykładem informacji ilościowej jest liczba odbiorców, skuteczność działań marketingowych (konwersje) oraz działania na stronie obrazujące zachowanie użytkowników w jej obrębie (np. wyrażone w procentach). Takie informacje pozwalają na uświadomienie sobie istnienia jakiegoś problemu, np. zbyt niska liczba konwersji, za duży wskaźnik odrzuceń, zbyt częste opuszczanie koszyka. Trudno jednak na ich podstawie dokładnie zidentyfikować ten problem.

Dane jakościowe umożliwią Ci doprecyzowanie problemu, ponieważ odpowiadają na pytanie, czym jest spowodowane dane zachowanie. Tego typu dane pozyskuje się, między innymi, przeprowadzając ankiety, w których można zadać szczegółowe pytania klientom (np. dlaczego porzucają koszyk, czy znaleźli na stronie to, czego szukali itd.).

Narzędzia do analityki internetowej prezentują między innymi:

  • Wyświetlenia strony — jaka liczba użytkowników pojawiła się na Twojej stronie w danym przedziale czasowymi. To bardzo istotna informacja, ponieważ pozwala Ci ocenić widoczność Twojej witryny, skuteczność kampanii reklamowych i zainteresowanie Twoimi treściami i marką.
  • Ilość nowych sesji — sesja, w odróżnieniu od wyświetlenia, nie jest pojedynczym zdarzeniem, ale ciągiem interakcji użytkownika z Twoją stroną (wiele odsłon, wykonanych transakcji itd.) w określonym przedziale czasowym. Dzięki temu miernikowi wiesz, jaka część odsłon Twojej witryny dokonywana jest przez nowych klientów, a jaka przed powracających.
  • Szczegóły dotyczące sesji — np. wysoki wskaźnik odrzuceń lub średni czas trwania sesji. Krótki czas przebywania na stronie i wysoki wskaźnik odrzuceń może sugerować, że mimo skutecznego reklamowania, treści na Twojej stronie nie odpowiadają klientom. Możesz też zyskać informacje na temat najczęściej odwiedzanych podstron (czyli dowiadujesz się, które treści cieszą się największą popularnością).
  • Źródła ruchu — z jakich źródeł odbiorcy trafiają na Twoją witrynę (z mediów społecznościowych, w wyniku wyszukiwania, z innych portali, z reklam itd.).
  • Urządzenia — poszczególne narzędzia są w stanie wskazać, z jakich urządzeń korzystają odbiorcy do wyświetlania naszej strony. Warto zwrócić uwagę na tę informację, zwłaszcza jeżeli zastanawiasz się nad stworzeniem mobilnej wersji strony lub nad poprawą responsywności.
  • Konwersje — wskaźnik konwersji mówi Ci, jaki procent użytkowników odwiedzających Twoją witrynę wykonuje czynności, na których Ci zależy. Dzięki temu możesz oszacować, jakie są Twoje aktualne koszty pozyskania klienta i czy Twoje kampanie są skuteczne.

Na podstawie dodatkowych wskaźników (np. danych demograficznych, takich jak wiek i płeć czy preferencji lub zainteresowań) można filtrować podstawowe dane, takie jak wyświetlenia strony.

Zalety analizowania ruchu i aktywności na stronie internetowej

Zainwestowanie w odpowiednią aplikację może znacznie usprawnić funkcjonowanie Twojej firmy. Stosowanie sprawdzonego narzędzia do analityki internetowej pozwoli Ci na:

  • Zaoszczędzenie czasu. Wysokiej jakości narzędzia analizują wiele różnych danych. Są wyposażone w wygodne dla użytkownika panele do wizualizacji danych w formie grafów, wykresów i diagramów, dzięki czemu możesz szybko interpretować zgromadzone informacje. Wystarczy jedno kliknięcie, aby wygenerować szczegółowe raporty w jednym z wybranych formatów, zamiast tracić czas na ich ręczne tworzenie np. w Excelu.
  • Redukcję kosztów — szczegółowe analizy dostarczają specjalistom do spraw marketingu dane przydatne do zaplanowania skuteczniejszych kampanii reklamowych, dzięki czemu mogą oni zwiększyć efektywność swoich działań, jednocześnie redukując wydatki na reklamę.
  • Poprawianie doświadczeń klientów — dostęp do konkretnych danych na temat ścieżki Twoich klientów na stronie internetowej pomaga Ci szybciej zidentyfikować problemy, które napotkali na swojej drodze (np. trudności w dokończeniu transakcji czy częste lądowanie na stronie błędu 404). Możesz wówczas podjąć dodatkowe czynności (np. ułatwić proces zakupowy lub dopracować nawigację na stronie), aby zmienić doświadczenia klientów na lepsze.
  • Dostrzeżenie różnych problemów funkcjonalnych — pewne informacje (np. o małym ruchu na stronie), które może Ci dostarczyć dobre narzędzie analityczne, mogą wskazać na niską widoczność Twojej strony w wyszukiwarce (warto wówczas przyjrzeć się także kwestii technicznego SEO), a krótki czas trwania sesji może sugerować niezbyt skuteczną nawigację na stronie.

Narzędzia analityczne umożliwiają Ci tworzenie raportów z danych historycznych. Dzięki nim możesz porównać ruch na Twojej stronie na przestrzeni miesięcy i lat, a także sprawdzić, jak zmieniało się Twoje grono odbiorców czy skuteczność prowadzonych kampanii. Pozwala Ci to na lepsze zrozumienie zmian na rynku i w Twojej firmie.

Narzędzia do analizowania stron internetowych

Wiele narzędzi do monitorowania marki, automatyzacji marketingu czy określania potencjału SEO witryny po części analizuje te same dane, co aplikacje do analizowania ruchu na stronach internetowych. W naszym zestawieniu skupiamy się jednak na tych stworzonych w celu zbierania i procesowania danych związanych z aktywnością użytkowników na witrynach.

1. Crazy Egg

Crazy Egg jest płatnym narzędziem z 30-dniowym okresem próbnym, które umożliwia zaobserwowanie, w jaki sposób klienci poruszają się po konkretnych stronach internetowych i gdzie klikają. Te Informacje pozwalają zrozumieć, w jaki sposób odwiedzający wchodzą w interakcję z treścią. Analiza źródeł ruchu pokazuje Ci, jakie są Twoje najbardziej skuteczne kampanie i z jakich źródeł użytkownicy najczęściej przechodzą na Twoją witrynę.

Narzędzie do analityki internetowej Crazy Egg dostarcza cenne dane dotyczące ruchu na stronie

 

Korzystając z tego narzędzia, dowiesz się, dlaczego użytkownicy opuszczają Twoją witrynę (gdzie mogli napotkać problem). Crazy Egg pokazuje, jakich błędów doświadczyli odwiedzający i kiedy, a także prezentuje ścieżkę tych klientów do momentu natknięcia się na błąd. Narzędzie śledzi odwiedzających, tworzy mapy popularności podstron i monitoruje sesje użytkowników. Pozwala także na przeprowadzanie testów A/B w celu skuteczniejszej optymalizacji witryny.

Raporty w Crazy Egg są łatwe w odbiorze dla każdego użytkownika, ponieważ wykorzystują wizualizacje. Narzędzie można zintegrować z popularnymi platformami takimi jak Shopify czy WordPress. Dodatkowo nie ma ograniczeń co do liczby użytkowników, których możesz dodać do zespołu.

2. SimilarWeb

SimilarWeb to marka oferująca płatne narzędzie Research Intelligence do wszechstronnej analizy konkurencyjności Twojej strony z bezpłatnym okresem próbnym Służy ono do analizy ruchu na stronie i dostarcza użytkownikowi informacji o liczbie odwiedzin na danej witrynie i liczbie podstron przeglądanych w trakcie jednej wizyty.

Używając tej aplikacji, dowiesz się, jakie są źródła wejść na Twoją stronę i dokąd udają się użytkownicy po opuszczeniu strony. Narzędzie pozwala lepiej poznać internautów odwiedzających Twoją witrynę. Dowiesz się między innymi tego, na jakich urządzeniach wyświetlana jest Twoja strona i zdobędziesz dane na temat wieku, lokalizacji i zainteresowań internautów.

Z SimilarWeb możesz sprawdzić lojalność użytkowników względem innych marek, aby dowiedzieć się, w jakiej grupie warto pozyskiwać nowych klientów dla Twojej firmy. Rozwiązanie posiada także dodatkowe narzędzia do analizy konkurencji i porównania z nią Twojej strony.

Narzędzie Research Intelligence od Similarweb pokazuje dane analityczne witryn konkurencji

 

3. Matomo

Matomo to narzędzie dostępne za darmo, jeżeli zdecydujesz się hostować je na własnych serwerach lub w wersji płatnej, dostępnej w chmurze. Jego dużą zaletą jest fakt, że powiązanie strony internetowej z narzędziem nie wymaga umiejętności programowania ani zaawansowanej wiedzy w zakresie tworzenia stron internetowych. Można to zrobić z łatwością za pomocą popularnych CMSów.

Rozwiązanie to posiada mnóstwo przydatnych dla biznesu funkcjonalności, takich jak możliwość przeprowadzenia analizy SEO witryny czy narzędzie do oceny formularzy umieszczanych na stronie. Pozwala także na wykonanie testów A/B, a także analizy skuteczności elementów wideo lub audio umieszczonych na Twojej witrynie. Możesz przejść na korzystanie z Matomo bez obaw, nawet jeżeli wcześniej Twoja firma korzystała z Google Analytics, jako że aplikacja pozwala na łatwe zaimportowanie historycznych danych.

Open source'owe narzędzie Matomo dostarcza użytkownikowi bogaty zestaw danych analitycznych

 

Matomo dostarcza szczegółowych informacji na temat Twoich użytkowników, źródeł, z których przechodzą na Twoją stronę, ich zachowań na witrynie (w tym zachowań zakupowych) i konwersji. Do dyspozycji użytkownika są mapy ciepła — wizualizacje pokazujące, gdzie klikał odwiedzający i jak poruszał się po witrynie. Sesje są nagrywane, dzięki czemu, podczas analizowania raportów, możesz odtworzyć podróż potencjalnego klienta po stronie.

Raporty mogą być dostosowane do indywidualnych potrzeb danej firmy. Do wyboru użytkownika jest ponad 200 wartości i mierników, które może włączyć lub wyłączyć ze swoich wizualizacji. Podobnie jest z interfejsem użytkownika. Możesz go kształtować wedle własnych preferencji.

4. Kissmetrics

Kissmetrics jest płatnym narzędziem do analizy ruchu w aplikacjach i na stronach internetowych. Oferuje wersję demo dla użytkowników, którzy chcą przetestować rozwiązanie. Umożliwia prześledzenie ścieżki użytkownika na Twojej stronie internetowej od początku (źródła, z którego został przekierowany na stronę) do końca. Dowiesz się, ilu użytkowników zalogowało się na stronie, skorzystało z konkretnych funkcjonalności, weszło w interakcję z treścią czy dokonało zakupu.

Dzięki Kissmetric możesz wyłonić najchętniej stosowane przez klientów funkcjonalności Twojej aplikacji i najczęściej wyświetlane podstrony na witrynie. Dokładna analiza ścieżki użytkownika pozwoli Ci zrozumieć, z jakich powodów nie jest on w stanie zrealizować pewnych czynności (np. dokonać zakupu). Narzędzie pozwala na lepsze poznanie klienta — nie tylko jego aktywności na danej witrynie, ale także jego zainteresowań, tego czy jest nowym użytkownikiem, czy powracającym. Najważniejszą cechą Kissmetrics jest to, że wiąże konkretne aktywności z konkretnym użytkownikiem, dzięki czemu dostarcza naprawdę szczegółowe informacje o wybranych odbiorcach, a nie tylko o grupach odbiorców.

Narzędzie do analityki internetowej Kissmetric pokazuje dane dotyczące poszczególnych odwiedzających

Firma korzystająca z płatnej wersji tego rozwiązania ma dostęp do wsparcia dedykowanego doradcy, w formie live chatu lub e-maila. Kissmetric może być zintegrowane z szeregiem narzędzi i platform biznesowych.

5. Adobe Analytics

Adobe Analytics to płatne narzędzie wykorzystujące nowoczesne technologie, takie jak uczenie maszynowe (machine learning) czy sztuczną inteligencję (AI). Możesz przetestować jego funkcjonalności, korzystając z wersji demo. Dostarcza wysokiej jakości, wiarygodnych raportów na temat ruchu na Twojej stronie.

Decydując się na to narzędzie, uzyskasz dostęp do szczegółowych danych na temat Twoich odbiorców — nie tylko ich ścieżki, zachowań zakupowych, zainteresowań i preferencji. Użytkownik może wybierać spośród wielu typów danych i mierników, które chciałby zobaczyć. Ponadto Adobe Analytcis umożliwia tworzenie segmentów na podstawie informacji o grupach użytkowników dla łatwiejszego porównywania danych.

Adobe Analytics wykorzystuje wizualizację, aby użytkownicy mogli lepiej zrozumieć dane ich witryny

Źródło: Analytics Mayhem

Narzędzie pozwala na monitorowanie danych w czasie rzeczywistym, co ułatwia efektywne wdrażanie zmian w kampaniach czy dokonywanie poprawek na stronach. Sztuczna inteligencja i uczenie maszynowe pozwalają na szybkie wykrywanie nietypowych zdarzeń (odchyleń od normy) na stronie, dzięki czemu możesz szybko podjąć odpowiednie działanie. Raporty mogą być dostosowane do potrzeb danej firmy, a personalizacja interfejsu widocznie wpływa na szybkość prezentacji danych.

6. Statcounter

Statcounter jest rozwiązaniem analitycznym dostępnym w wersji płatnej i darmowej. Istnieje także możliwość przetestowania demo narzędzia. Podobnie jak pozostałe narzędzia tego typu pozwala Ci zauważyć negatywne i pozytywne zmiany w zakresie ruchu na Twojej stronie, dzięki czemu możesz podjąć odpowiednie działania (np. zmodyfikować swoje reklamy). Wskazuje także szczegóły dotyczące ruchu płatnego i organicznego. Jest nawet w stanie wykryć oszustwa, które wyczerpują Twój budżet, nie przynosząc korzyści firmie (tzw. click fraud).

To narzędzie do analizowania stron internetowych dostarcza informacje o ruch, jego źródle, popularnych podstronach w Twojej witrynie, a także dane demograficzne użytkowników. Wskazuje również, jakie linki klikają użytkownicy opuszczający Twoją stronę. Możesz dodawać etykiety dla konkretnych użytkowników, imiona, notatki, tworząc w ten sposób spersonalizowaną bazę danych, żeby lepiej zarządzać swoimi kontaktami biznesowymi. Przydatną funkcjonalnością może okazać się także możliwość ustawiania powiadomień — możesz otrzymać informację mailową lub notyfikację od aplikacji mobilnej Statcounter, kiedy konkretny użytkownik ponownie odwiedzi Twoją stronę internetową.

Narzędzie do analityki internetowej Statcounter ma przejrzysty i łatwy w użyciu interfejs

Źródło: Capterra

Raporty mogą być dostosowane do Twoich potrzeb, automatycznie generowane i cyklicznie wysyłane na Twój adres mailowy. Otrzymasz również dostęp do wygodnej aplikacji mobilnej, dzięki której można w każdym momencie szybko zobaczyć dane dotyczące Twojej strony.

7. Google Analytics

Google Analytics to jedno z najbardziej znanych i najczęściej wykorzystywanych narzędzi do analizy ruchu na stronie internetowej. Jest tak z pewnością po części dlatego, że jest dostępne za darmo. Trzeba oczywiście pamiętać, że ta wersja ograniczenia w porównaniu do wersji płatnej, chociaż często spokojnie wystarcza wielu mniejszym i średnim firmom na całym świecie.

Google Analytics służy m.in. do mierzenia ruchu na stronie. Korzystając z niego, dowiesz się, jaka liczba użytkowników odwiedziła Twoją witrynę w danym okresie, a także, jakie były współczynniki odrzuceń, konwersja i długość sesji. Rozwiązanie dostarczy Ci też więcej informacji o samych użytkownikach: ich wieku, lokalizacji, urządzeniach, na których wyświetlają Twoją stronę itd. Możesz też tworzyć segmenty użytkowników podzielone np. ze względu na ich zachowanie w serwisie. Wszystkie te dane można filtrować, w celu stworzenia bardziej spersonalizowanych raportów. Do danej analizy możesz wybrać dane zbierane w czasie rzeczywistym lub dane historyczne, skupić się na danych behawioralnych, pozyskaniu użytkowników lub konwersji.

Google Analytics to najpopularniejsze narzędzie, które dostarcza kompleksowe dane o ruchu na stronie

Źródło: Google Marketing Platform

Darmowa wersja zwykle zapewnia wystarczająco dużo danych małym i średnim firmom. Wymagania korporacji mogą być jednak większe. Duże firmy mogą rozważyć skorzystanie z płatnej odsłony tego rozwiązania — Google Analytics 360 — która oferuje dodatkowe funkcjonalności. Wersja premium gwarantuje najwyższą dokładność i aktualność danych — wyświetlane w interfejsie dane pochodzą co najmniej sprzed czterech godzin. Użytkownicy otrzymują także dostęp do tzw. modelowania atrybucyjnego. Model atrybucyjny uczy się na podstawie danych i pokazuje Ci powiązania pomiędzy źródłem ruchu a wzrostem konwersji.

Zastanawiając się nad wykorzystaniem Google Analyticsa, warto pamiętać o jego podstawowej zalecie — łatwej integracja z innymi produktami Google. Możesz zacząć od darmowej wersji i przejść na płatną, jeżeli dojdziesz do wniosku, że potrzebujesz dostępu do dodatkowych danych i funkcjonalności.

Połączenie potencjału Drupala i Google Analytics

Google Analytics może być także łatwo zintegrowany z Drupalem za pomocą modułu o tej samej nazwie, co oryginalne narzędzie. To znacznie ułatwia i zwiększa komfort analizowania witryny zbudowanej z użyciem Drupala. Nie trzeba korzystać ze specjalnego modułu do integracji, ponieważ, aby podłączyć Analyticsa, wystarczy dodać do kodu strony niewielki skrypt Google. W praktyce jednak zastosowanie modułu Google Analytics pozwoli lepiej dopasować analizę odwiedzin do Twoich indywidualnych potrzeb i umożliwi wyeliminowanie ze statystyk elementów, które nie są dla Ciebie istotne. Możesz zmienić kilka rzeczy, np. wykluczyć administratora ze śledzenia, aby Twoja aktywność na stronie nie była wliczania do statystyk, lub wyłączyć śledzenie wybranych lokalizacji. Warto też zadbać o prywatność i dobre doświadczenia klientów, pozwalając użytkownikom zadecydować o tym, czy chcą być śledzeni.

Co to jest analityka internetowa - podsumowanie

Istnieje wiele ciekawych narzędzi do analityki internetowej, które umożliwiają lepsze poznanie użytkowników, ich aktywności oraz problemów podczas interakcji ze stroną. Wiele z tych rozwiązań do analizowania stron można zintegrować z Drupalem, jeżeli zdecydujesz się na stworzenie strony internetowej w tej technologii. Mamy tutaj na myśli Google Analytics, Kissmetric i Statcounter, ale także te narzędzia, których nie wymieniliśmy w naszym artykule, jak np. Tableau czy Web Trends.

Tworząc strony internetowe, wyposażamy firmy w niezbędne narzędzia do wydajnej analizy danych. Zobacz, co konkretnie robimy, podczas budowania firmowych stron internetowych w Drupalu.

2. SEO dla strony internetowej na Drupalu