.

5 najlepszych pomysłów na startupy e-commerce wraz z przykładami

Interesujesz się biznesem online i szukasz inspiracji na startup e-commerce? E-biznes to nie tylko sklepy internetowe, chociaż są one wielką częścią tego rynku. Z naszego artykułu dowiesz się, jakie typy startupów mają duży potencjał w dzisiejszym świecie cyfrowego biznesu.

E-commerce - nie tylko sklepy internetowe

Najbardziej powszechną formą sprzedaży w sieci są sklepy internetowe. Obecnie niezwykle modne są sklepy online z używaną odzieżą, takie jak np. Vinted. Pojawia się także coraz więcej sklepów z produktami wykonanymi ręcznie (z biżuterią, dekoracjami do domu itp.). Dobrym przykładem jest chociażby Etsy. Sprzedaż fizycznych produktów to jednak nie wszystko. Handel elektroniczny może przyjmować także inne formy.

Obecnie dynamicznie rozwija się rynek usług wirtualnych. Startup może skupiać się na pośredniczeniu między usługodawcami i ich indywidualnymi lub biznesowymi klientami. Można sprzedawać kompleksową obsługę marketingową lub informatyczną, porady (prawne, dietetyczne, psychologiczne czy konsultacje medyczne). Zastanawiasz się nad otworzeniem własnego startupu e-commerce? Zapoznaj się z pomysłami na tego typu biznes.

1. Dropshipping i marketplace

Marketplace i dropshipping to dwa współczesne rodzaje biznesów e-commerce, które nie wymagają od Ciebie sprowadzania i składowania towarów we własnym magazynie aż do momentu zakupienia ich przez klienta ani zajmowania się wysyłką tych przedmiotów. Nie ponosisz więc kosztów utrzymania magazynu czy transportu dóbr. Stworzenie marketplace’u jest znaczącą inwestycją, jednak po wypromowaniu takiej witryny wśród sprzedawców i klientów, można osiągnąć duże zyski. Zaletą zarówno takiego biznesu online jak i dropshippingu jest również to, że nie zamrażasz budżetu, aby kupić wcześniej towar.

Jak działa dropshipping?

W przypadku dropshippingu klient otrzymuje zamówiony produkt od producenta, jednak w całym procesie sprzedażowym uczestniczy pośrednik. To on przetwarza transakcję i to właśnie jego logo oraz dane kontaktowe są umieszczone w paczce z zamówieniem. Z punktu widzenia kupującego, zakupiony towar przychodzi bezpośrednio od sprzedawcy (pośrednika). Zysk firmy pośredniczącej to różnica pomiędzy ceną hurtową a detaliczną produktu.

Na czym polega prowadzenie marketplace’u?

Witrynę typu marketplace można nazwać wirtualnym targowiskiem. Każdy sprzedawca, który zaakceptuje warunki właściciela platformy, może wystawić na niej swoje produkty. W takim sklepie można znaleźć duży wybór produktów, pochodzących od różnych producentów i sprzedawców, dzięki czemu każdy klient może znaleźć coś dla siebie. Zrzeszanie dużej liczby sprzedawców pozwala stworzyć szeroką ofertę cenową i zapewnić zróżnicowaną dostępność towarów oraz czas i sposób dostawy dopasowany do potrzeb klienta. Sprzedawcy współpracujący z właścicielem marketplace’u używają gotowej infrastruktury sklepu, co pozwala im na uzyskanie dostępu do szerokiego grona klientów. Dla przedsiębiorcy, który zdecyduje się na założenie takiego startupu e-commerce, główną korzyścią jest prowizja od sprzedaży, bez zaangażowania w sam proces.

Przykłady platform dropshippingowych i marketplace’ów

Dropshipping może być metodą realizacji zamówień dla sprzedawców na marketplace’ach. Wszystko czego potrzebuje taki przedsiębiorca to dobra integracja z dostawcami i prawidłowe wdrożenie systemu dropshippingowego, który zagwarantuje płynny przepływ towarów i szybką obsługę klientów. Przykładem firmy dropshippingowej jest AliExpress. Przedsiębiorstwo to nie oferuje bezpośredniej dostawy produktów, lecz funkcjonuje jako pośrednik. Po zapakowaniu zamówionych przez klientów produktów, sprzedawcy dostarczają je do centrum wysyłkowego AliExpress, które przejmuje je i przekazuje dalej.

Platforma Mom O’Clock jest ciekawym przykładem startupu dropshippingowego, który został przekształcony przez nasz zespół w pełni funkcjonalny, oparty na Syliusie, marketplace, który pozwala różnym dostawcom samodzielnie zarządzać swoimi zamówieniami. Po dokładnej analizie oryginalnych rozwiązań, zbudowaliśmy stabilny system sprzedażowy. Stworzyliśmy niezawodny sklep online, umożliwiający sprawną obsługę zamówień. Każdy sprzedawca ma dostęp i kontrolę nad swoimi zamówieniami, metodami płatności i dostawy.

Platforma marketplace Mom O'clock oferuje produkty dla dzieci w różnym wieku

Źródło: Mom O’clock

2. Systemy rezerwacji i zamówień online

E-commerce to olbrzymi sektor handlu, do którego zaliczają się wszelkiego rodzaju transakcje biznesowe dokonywane przy użyciu internetu. Dlatego startup e-commerce może się również zajmować, na przykład, obsługą systemu do obsługi zapytań o rezerwację miejsc i usług. Takie strony internetowe cieszą się współcześnie dużą popularnością. Pomagają one zautomatyzować składanie rezerwacji w miejscach, które tego wymagają - hotelach, pensjonatach, restauracjach czy w salonach fryzjerskich.

Tworząc własny system rezerwacji, z którego internauci mogą korzystać za pomocą aplikacji lub strony internetowej, możesz stać się pośrednikiem pomiędzy klientem rezerwującym usługę a przedsiębiorcą ją oferującym. Klient będzie mógł zapłacić za zarezerwowanie usługi przez bramkę płatności, za pomocą karty kredytowej, przez platformę PayPal itp. Natomiast pośrednik dokona rezerwacji dzięki integracji systemu rezerwacyjnego z wewnętrznymi systemami końcowego wykonawcy usługi.

Jaki w tym zysk dla przedsiębiorcy wchodzącego we współpracę z właścicielem strony do zamówień online? Dodatkowa promocja i dostęp do większej liczby klientów. Właściciel aplikacji do rezerwacji zarabia głównie na prowizji ze sprzedaży, ale może także pobierać opłaty za publikowanie reklam na swojej stronie.

Przykłady platform do rezerwacji usług

Jednym z najbardziej rozpoznawalnych na świecie systemów rezerwacyjnych jest Boooking.com. Osoby poszukujące hotelu lub apartamentu podczas podróży służbowych i prywatnych, mogą przeglądać obiekty setek różnych firm, oferujących noclegi w danym miejscu i okolicy. Zaawansowane możliwości filtrowania ofert pomagają w wyszukiwaniu propozycji odpowiadających oczekiwaniom klienta.

Booking.com jest przykładem platformy, która może być inspiracją do założenia startupu e-commerce zajmującego się robieniem rezerwacji w hotelach

Źródło: Booking.com

Podobne systemy umożliwiają zamawianie jedzenia online. W ostatnich latach powstało wiele startupów e-commerce tego typu. Prawie w każdym państwie istnieją lokalne firmy pośredniczące między klientami a restauracjami. Natomiast przykładem przedsiębiorstwa działającego niemal na całym świecie jest UberEats. Aplikacja pozwala na zamawianie jedzenia z dowozem z różnych restauracji.

3. Sprzedaż kursów online

Coraz więcej osób szkoli się przez internet. Nawet tradycyjne uniwersytety otwierają kierunki, na których zajęcia odbywają się całkowicie online. Ludzie są gotowi zapłacić naprawdę wiele za szkolenie przeprowadzone przez uznanego specjalistę, nawet jeżeli kurs odbędzie się zdalnie. Dzięki stronie internetowej o odpowiednich funkcjonalnościach e-commerce i takich umożliwiających tworzenie kursów online, można sprzedawać gotowe, wieloetapowe szkolenia. Możesz także otworzyć sklep online, w ofercie którego znajdą się wcześniej przygotowane materiały edukacyjne (e-booki, wideo), a także nauczać przez internet „na żywo” podczas wideokonferencji.

Na specjalistycznej platformie e-learningowej można tworzyć zaawansowane kursy edukacyjne z elementami quizu, wideo czy nagrań dźwiękowych. Możesz ją wykorzystać do projektowania i sprzedaży własnych kursów lub udostępnić innym specjalistom. Dzięki dostępowi do wyposażonego w przydatne narzędzia panelu nauczyciela, będą mogli przygotowywać ciekawe szkolenia z wielu dziedzin, a Ty zarobisz, pobierając prowizję z ich sprzedaży.

Przykłady startupów z branży e-learningowej

Istnieje wiele platform e-learningowych, które możesz wykorzystać do tworzenia i dystrybucji swoich kursów. Witryna Udemy jest jedną z najbardziej znanych. Klienci mogą korzystać ze szkoleń z różnych dziedzin po uiszczeniu opłaty. Twórcy materiałów edukacyjnych współpracujący z Udemy mają do dyspozycji narzędzia umożliwiające tworzenie dokumentów PDF, prezentacji Power Point i materiałów w innych formatach. Właściciel platformy edukacyjnej może zarobić całkiem sporo. Udemy pobiera aż 50% od sprzedaży kursów.

Na platformie e-learningowej Udemy można tworzyć i publikować swoje kursy

Źródło: Udemy

Na uwagę zasługuje także strona e-learningowa edX ufundowana przez Harvard i Instytut Technologii w Massachusetts. Podobnie, jak w przypadku Udemy, można znaleźć na niej mnóstwo kursów z różnych dziedzin (od zagadnień mocno technicznych po kursy językowe i artystyczne). Szkolenia są tworzone przez wykładowców zatrudnionych na uczelniach. Indywidualni użytkownicy mogą uzyskać dostęp do wielu z kursów całkowicie za darmo, ale jednak za wydanie oficjalnego certyfikatu ukończenia szkolenia trzeba zapłacić około 49$ (za każdy kurs, za który chcemy otrzymać dokument).

4. Sprzedaż produktów cyfrowych

W sklepach internetowych można z powodzeniem sprzedawać wiele produktów cyfrowych. Co kryje się pod tym terminem? Wszelkie towary, które nie mają fizycznej postaci, czyli wcześniej wspomniane kursy, książki w postaci elektronicznej, pliki audio, aplikacje, szablony do tworzenia stron internetowych, plany treningowe, gry itp. Mogą to być produkty przygotowane i przeznaczone do wydruku przez klienta lub takie do wygodnego przeglądania online.

Istnieje wiele zalet sprzedaży produktów cyfrowych. Przede wszystkim tworzysz ebook, szkolenie lub nagranie tylko w jednej kopii. Nie musisz przejmować się projektowaniem i produkcją wielu sztuk, aby zapewnić podaż. Produkt cyfrowy w przeciwieństwie do fizycznego można udostępniać nieskończoną ilość razy. W przypadku książki wydanej na papierze lub muzyki wprowadzonej na rynek w postaci płyty CD konieczne jest wyprodukowanie wiele kopii, a koszt produkcji zmniejsza zarobki producenta.

Podobnie jak w przypadku dropshippingu, mając startup e-commerce zajmujący się sprzedażą produktów cyfrowych, nie musisz inwestować w magazyn i poświęcać czasu na przygotowywanie produktów do wysyłki. Handel produktami elektronicznymi może być całkowicie zautomatyzowany (produkt może być wysyłany przez system na e-mail bezpośrednio po otrzymaniu potwierdzenia dokonania płatności). Nie potrzebujesz ogromnego zaplecza finansowego na przygotowywanie produktów cyfrowych. Nie musisz również mieć żadnych materiałów do produkcji. Opłacasz jedynie dostęp do narzędzi, np. poprzez wykupienie licencji programu graficznego lub edytorskiego.

Przykład startupu e-commerce sprzedającego produkty cyfrowe

Dobrym przykładem jest Relaxing White Noises. Wszystko zaczęło się od kanału z relaksującą muzyką na YouTube. Następnie marka zaczęła sprzedawać pliki audio z dźwiękami pomagającymi w zaśnięciu lub zwiększeniu koncentracji, np. z odgłosami padającego deszczu.

Relaxing White Noise jest startupem ecommerce, który sprzedaje pliki audio z relaksującymi dźwiękami

Źródło: Relaxing White Noise

5. Internetowy market specjalistów

Istnieje dużo portali, na których przedsiębiorcy mogą poszukiwać odpowiednich specjalistów do swoich firm, ale bezpośrednie zatrudnienie osoby nie jest jedynym sposobem na zrealizowanie pewnych zadań w firmie. Współcześnie wielkim zainteresowaniem cieszy się outsourcing, gdyż w wielu przypadkach okazuje się tańszy i wygodniejszy od zatrudniania pracowników. Na rynku jest dużo portali, na których przedsiębiorcy mogą poszukiwać odpowiednich ekspertów do wykonania konkretnych zadań. Platforma pośrednicząca pomiędzy specjalistami a przedsiębiorcami poszukującymi np. grafików internetowych, informatyków, copywriterów etc. może przynieść całkiem spory zysk.

Strona internetowa takiego startupu e-commerce może działać na dwa sposoby. Przedsiębiorcy mogą publikować zgłoszenia, a potem wybierać wykonawcę wśród tych, którzy nadesłali portfolio lub samodzielnie przeglądać konta i przykładowe realizacje konkretnych ekspertów, a następnie zapraszać ich do współpracy przy swoich projektach.

Przykłady startupów pośredniczących między firmami i freelancerami

Contra jest przykładem społeczności freelancerów. Profesjonaliści o różnych przydatnych talentach mogą umieścić portfolio i opisać swoje doświadczenie na tej platformie, a następnie sprzedawać swoje usługi. Contra oddaje do dyspozycji freelancerów narzędzia do budowy portfolio i obsługi otrzymywanych zleceń. Użytkownicy mogą skorzystać także z funkcjonalności umożliwiających monitorowanie swojej sprzedaży.

Contra jest platformą, która gromadzi specjalistów szukających zleceń

Źródło: Contra

Inną dobrze znaną witryną tego typu jest Useme. Zarówno przedsiębiorcy jak i wykonawcy mogą założyć na tej stronie konto, aby przeglądać ciekawe oferty zleceń lub portfolio wykonawców. Platforma daje możliwość wystawienia faktury bez posiadania zarejestrowanej działalności gospodarczej, co otwiera przed freelancerami więcej możliwości współpracy. Wykonawcy usług podpisują umowę o dzieło z firmą Useme, a ta wystawia fakturę klientowi biznesowemu, zarabiając na ustalonej wcześniej prowizji.

Startupy e-commerce - podsumowanie

Tych, którzy chcą otworzyć własny startup e-commerce ogranicza jedynie własna wyobraźnia. Jak widzisz, jest mnóstwo sposobów na zarabianie na biznesie e-commerce, a startup internetowy może odnieść sukces w wielu branżach. Ciągle rozwijająca się technologia przynosi coraz to nowsze funkcjonalności, które pomagają przedsiębiorcom zrobić wrażenie na swoich klientach. Możemy pomóc Ci w tworzeniu rozwiązań e-commerce opartych na Syliusie i Drupal Commerce. Skontaktuj się z nami, jeżeli masz pomysł na swój startup i chcesz dowiedzieć się więcej o zbudowaniu wysokiej jakości strony internetowej i narzędzi dla Twojego biznesu.

2. SEO dla strony internetowej na Drupalu