-

Najlepsze platformy sprzedażowe. 7 przykładów marketplace’ów

Najlepsze platformy sprzedażowe umożliwiają firmom i indywidualnym sprzedawcom prezentację, promocję i sprzedaż swoich produktów lub usług. Charakteryzują się łatwym dostępem, szerokim zasięgiem i różnorodnymi narzędziami wspomagającymi handel. W tym artukule podajemy subiektywne zestawienie przykładów internetowych serwisów typu marketplace z podziałem na modele biznesowe B2C, C2C oraz B2B, które mogą stanowić inspirację dla budowy własnej platformy.

Jak działają platformy marketplace?

Marketplace to miejsce, gdzie swoje oferty przedstawia wielu sprzedawców. Stanowi to główną różnicę między tego rodzaju platformą online a typowym sklepem internetowym, prowadzonym przez jedną firmę. 

Internetowe platformy sprzedażowe działają na zasadzie pośrednictwa, łącząc dostawców i klientów. Wspólnym elementem dla wszystkich tego rodzaju serwisów jest stworzenie wirtualnego rynku, na którym różni użytkownicy mogą nawiązywać transakcje.

Tego rodzaju platformy powinny zapewniać prosty proces zakładania sklepu online, umożliwiając sprzedawcom szybkie wystawianie produktów, zarządzanie zamówieniami i płatnościami. Ponadto, dobrze, aby gwarantowały narzędzia do analizy danych, by móc monitorować wydajność sklepu.

Serwisy sprzedażowe wyróżnia wiele funkcjonalności, m.in. checkout z bramką płatności, opinie klientów, wyszukiwarka produktów oraz atrakcyjny design. Każdy z marketplace’ów kładzie jednak nacisk na inny element. Przyjrzyjmy się różnym przykładom tego rodzaju platform.

Chairish – design, który przyciąga wzrok

Chairish to marketplace w modelu biznesowym B2C, dedykowany wyposażeniu wnętrz. Argumentem dla sprzedawców, przemawiającym na jego korzyść, jest możliwość darmowego i szybkiego wystawienia przedmiotu. W kolejnym kroku zespół kuratorski analizuje ofertę pod kątem spełnienia standardów rynkowych, a także edytuje zdjęcia produktu. Kiedy dojdzie już do sprzedaży, dział logistyki Chairish zajmuje się wysyłką.

Platforma sprzedażowa Chairish to doskonały przykład:

  • świetnego designu strony,
  • wyszukiwarki z możliwością zapisania danego wyszukiwania w celu otrzymywania powiadomień,
  • bogatego menu strony
  • oraz pomocnych tagów kierujących do kolekcji z kategorii.
Chairish to platforma marketplace B2C, na której można znaleźć elementy wyposażenia wnętrz.


Źródło: chairish.com

Kolejnym atrakcyjnym elementem jest sekcja Read, gdzie oprócz blog postów pełnych inspiracji, można poczytać równie ciekawe wywiady z twórcami rękodzieł. Obok atrakcyjnego designu oraz łatwości w odnajdywaniu interesujących treści, uwagę zwraca pojawiająca się ikona Pinterest po najechaniu kursorem na baner z artykułem, dzięki czemu można obraz dodać do swojej kolekcji w tym serwisie z inspiracjami.

Walmart – spersonalizowana oferta

Walmart to jeden z bardziej znanych marketplace’ów w sektorze B2C i zarazem niezbędne źródło inspiracji dla każdego, kto marketplace B2C chce zbudować. Ten serwis posiada wszystkie niezbędne rozwiązania potrzebne dla tego rodzaju strony, ale chcielibyśmy skupić się na elementach, które w pomysłowy sposób wychodzą naprzeciw klientowi.

Jednym z nich są przepisy jako doskonały przykład personalizowania oferty. Poniżej na ekranie widać, jaką przyjemność może sprawić planowanie przygotowania dania z uwzględnieniem typu kuchni, składników, okazji (np. Bożego Narodzenia), czy liczby osób, którym potrawa ma zostać zeserwowana.

Walmart to jeden z najpopularniejszych marketplace’ów B2C, szczególnie w Stanach Zjednoczonych.


Źródło: walmart.com

Powyższy pomysł zwiększa prawdopodobieństwo konwersji. Odwiedzający stronę internetową, który w taki sposób przygotowuje zakupy, raczej już nie będzie chciał się z nich wycofać (lub mniej prawdopodobne jest, że porzuci koszyk), ponieważ poświecił na tę czynność sporo czasu.

Drugi element warty uwagi w serwisie to Gift Finder. Podobnie jak w powyższym mechanizmie, sekcja opiera się na filtracji. Jest wartościowym rozwiązaniem, jeśli klient szuka prezentu dla kogoś, ale nie ma konkretnego pomysłu, czym ten upominek mógłby być.

Na platformie Walmart można znaleźć cały szereg inspiracji i pomysłów na prezent do kupienia online.


Swappa – intuicyjna platforma sprzedażowa

Swappa to przykład platformy C2C oferującej przede wszystkim akcesoria elektroniczne. I ten fakt od razu wymaga od twórcy strony, aby witryna posiadała dobrą wyszukiwarkę czy możliwości porównywania produktów. Swappa doskonale radzi sobie z tym zadaniem. Może być inspiracją dla startupów C2C, które chcą zobaczyć, jak w łatwy i czytelny sposób funkcjonalności e-commerce powinny być zaprezentowane konsumentom.

Platforma sprzedażowa Swappa jest niezwykle intuicyjna i wiele elementów znajduje się w zasięgu wzroku. Kiedy przeglądamy jakiś produkt, to oprócz opcji kupna, widzimy również opcję sprzedaży, a także nabycia produktu w rozliczeniu. Widzimy także dodatkowe przyciski przenoszące nas do szerszej specyfikacji, oferowanych cen oraz ustawienia alertu dla analogicznego listingu.

Najważniejsze cechy towaru są czytelnie wyszczególnione, ale - co ciekawe - po kliknięciu w daną cechę, przechodzimy od razu dalej do listingu produktów w odniesieniu właśnie do tej właściwości.

Swappa to platforma sprzedażowa C2C, która oferuje przede wszystkim akcesoria elektroniczne.


Źródło: swappa.com

Jeśli chcielibyśmy z kolei coś sprzedać, a nie wiemy, z jaką ceną wystawić przedmiot, możemy posłużyć się opcją Price Trends, aby zobaczyć, jaka oferta jest najniższa, a jaka – średnia. Możemy też stworzyć wątek na forum dotyczący danego przedmiotu.

W serwisie internetowym mamy też możliwość sprawdzenia, jaki model przedmiotu jest najchętniej kupowany i/lub co w nim jest największym argumentem sprzedażowym. Pomocnych funkcji jest tak wiele, że platformie Swappa możnaby poświęcić odrębny artykuł. Zachęcamy do samodzielnego sprawdzenia możliwości marketplace’u i niektóre funkcjonalności wdrożyć na własnej platformie.

Warto też podkreślić, że Swappa stawia na jakość – nie bez powodu hasłem platformy jest No Junk, No Jerks. Wyjaśniają, że klient nie znajdzie tu sprzętu zesputego, a każdy dodawany produkt weryfikują ludzie. To budzi zaufanie i wyróżnia platformę na tle podobnych.

Etsy – przemyślany układ platformy sprzedażowej

Istniejąca od 2005 roku Etsy to jedna z najbardziej znanych platform C2C. I mimo iż jest bogata w treść i grafiki, pozostaje niezwykle przejrzysta. Na uwagę zasługuje pomysł umieszczenia na głównej stronie filmów, które uruchamiają się po najechaniu kursorem. Po wejściu w aukcję, materiałów multimedialnych jest więcej, a ład w układzie strony nadal jest zachowany.

Na tej platformie sprzedażowej wszystkie niezbędne informacje na temat oferowanego przedmiotu znajdują się “pod ręką”. Wystarczy przescrollować stronę, aby dowiedzieć, czy rękodzielniczy przedmiot można spersonalizować, a także przeczytać opinie na temat sprzedawcy i przejść na jego profil.

Etsy jest przykładem (a nawet swego rodzaju wzorem) tego, od czego warto wyjść podczas planowania układu platformy C2C w taki sposób, aby zachęcała użytkownika do eksploracji serwisu i konwersji.

Etsy to jedna z popularniejszych platform sprzedażowych C2C z rękodziełem i produktami vintage.


Źródło: etsy.com

Platforma sprzedażowa to miejsce chętnie odwiedzane przez osoby poszukujące towarów ręcznie robionych, przedmiotów vintage lub wyjątkowych prezentów. Etsy jest popularne również wśród kupujących, ponieważ oferuje szeroką gamę produktów i prosty proces realizacji transakcji. Serwis jest łatwy w użyciu i zapewnia wbudowaną grupę odbiorców, składającą się z milionów potencjalnych klientów.

TradeWheel.com – oszczędność czasu

TradeWheel.com to założony w 2003 roku amerykański marketplace B2B obsługujący ponad 39 branż i oferujący producentom oraz kupującym platformę do prowadzenia operacji handlowych. Serwis wyróżnia rozwiązanie ISM (ang. Independent Sales Manager), w ramach którego klienci połączeni są z dedykowanym Account Managerem, który wspiera zarówno kupujących, jak i producentów.

Po wejściu w listę kategorii naszym oczom ukazuje się bardzo szeroka oferta. Po wybraniu jednej z nich, widzimy dostawców i wyszczególnione produkty. W opisie towaru, oprócz oczywistej specyfikacji, jest także opcja zamówienia ofert towaru od innych (od wielu) dostawców, co faktycznie może być bardzo pomocne dla kogoś, kto szuka najlepszej oferty, a nie chce spędzić za dużo czasu na samodzielnym wyszukiwaniu.

Na platformie sprzedażowej możemy ponadto prowadzić korespondencję z kontrahentami. To także warta uwagi funkcjonalność – wszystko jest w jednym miejscu, a nie na osobnej skrzynce mailowej, gdzie wiadomości mogłyby się zgubić albo można o nich zapomnieć.

TradeWheel.com to założona w 2003 roku platforma marketplace, która łączy dostawców z klientami.


Źródło: tradewheel.com

SeeBiz – prezentacja sprzedawców

Nieco bardziej uproszczony układ strony prezentuje platforma sprzedażowa SeeBiz. Również jest to marketplace w modelu B2B, który umożliwia producentom, dystrybutorom, hurtownikom i detalistom wymianę towarów.

Przyjrzyjmy się sekcji Sprzedawcy (Vendors). Możemy wybrać ich z interesującej nas kategorii (producenci, dystrybutorzy, itd). Następnie mamy możliwość zawężenia wyników o konkretny produkt, by wyświetlić sprzedawców, zobaczyć ich wizytówki, wybrać danego sprzedającego i przejść do jego sklepu w SeeBiz. Każdy z właścicieli ofert ma możliwość prezentacji swoich przedmiotów. Niektórzy wykorzystują w tym celu także opcję zamieszczenia materiału wideo.

Platforma SeeBiz umożliwia wymianę towarów producentom, dystrybutorom, hurtownikom i detalistom.


Źródło: seebiz.com

SeeBiz daje inspirację, w jaki sposób można prezentować biznesowych użytkowników platformy marketplace.

Medline – przykład, jak wykorzystać Magento 2

Medline zajmuje się dystrybucją i produkcją materiałów medycznych. Jest jednym z większych graczy na rynku w swojej branży. Strona internetowa zbudowana jest na PHP oraz wykorzystuje Magento 2.

Platforma e-commerce działa w modelu B2B, dlatego nie powinien dziwić fakt, że w tym przypadku nie ma zwyczajowego koszyka. Zamiast tego, dany produkt dodaje się do listy życzeń, a jeśli chce się go zakupić, należy skontaktować się bezpośrednio ze sprzedawcą.

Ze względu na specyfikę działalności, produkty w opisach posiadają dane techniczne, broszury informacyjne PDF oraz informacje na temat zamówienia. Wszystkie zdjęcia są natomiast na białym tle, aby dobrze eksponowały detale produktów.

Warto zwrócić uwagę, że w związku z tym, iż Medline to firma międzynarodowa, w menu tego serwisu opartego na Magento znajduje się aż 14 lokalizacji. Po wybraniu przez nas interesującej destynacji, przechodzimy na odpowiednią wersję językową.

Medline.eu to platforma sprzedażowa do dystrybucji materiałów medycznych, obsługująca 14 lokalizacji


Źródło: medline.eu

Najlepsze platformy sprzedażowe – podsumowanie

Mamy nadzieję, że przywołane przykłady najlepszych platform sprzedażowych online okażą się inspiracją do stworzenia własnego marketplace’u. Jeśli masz już pomysł na tego rodzaju stronę internetową, nasi doświadczeni programiści pomogą Ci zbudować serwis z użyciem Drupal Commerce. Najważniejsze, aby dobrze zaplanować swój projekt i wiedzieć, w jakim kierunku chce się podążać.

.