.

10 wskazówek dla tworzenia udanych projektów internetowych

Tworzenie udanych serwisów internetowych jest dość trudne. Sieć jest obszarem o wysokiej konkurencji i przebicie się wymaga stworzenia czegoś naprawdę dobrej jakości. Technologia jest złożona, a dostarczanie wartości nie jest łatwe. Ponadto, istotne są też koszty programowania – szczególnie jeśli chcesz pracować nad projektem z doświadczonymi profesjonalistami.

Dzisiaj podzielę się 10 wskazówkami, które poznałem podczas kierowania agencją drupalową, a które mogą pomóc w pomyślnym dostarczeniu projektu.

1. Planuj na dużą skalę, a działaj na mniejszą

W momencie przystępowania do projektu programistycznego, prawdopodobnie masz wielkie plany. Niesamowite funkcje, duży ruch. Ta witryna internetowa będzie najlepszym projektem pod słońcem. To właściwe podejście. Na pewno nie osiągniesz wysokiego poziomu, jeśli będziesz mierzył nisko. 

Z drugiej strony, skok na głęboką wodę z pominięciem pewnych kroków to idealna recepta na niepowodzenie. Stworzenie planu dla dużej witryny z ogromną liczbą funkcji nie jest takie proste. 

Po pierwsze, im większy poziom złożoności, tym większy wymagany budżet. Ponadto, jest też większa szansa, że zostanie on przekroczony. 

Lepszym rozwiązaniem jest planować na dużą skalę, ale zacząć na mniejszą – z zamiarem szybkiego dodawania kolejnych funkcji. O wiele łatwiej jest dostarczyć mniejszy projekt, a potem kolejny, niż po prostu jeden duży. Często po wypuszczeniu początkowego mniejszego projektu priorytety ulegną zmianie. Niektóre elementy, które obecnie uważasz za istotne, mogą nawet stać się zbędne. Pojawić się mogą nowe pomysły. Często dzieje się tak na skutek obserwowania i zbierania opinii od użytkowników. 

Oczywiście, upewnij się, że istnieje plan, który pozwoli ci osiągnąć twoje wielkie cele. Nie wybieraj teraz technologii, która będzie stanowiła przeszkodę za 3 miesiące. Podejdź rozsądnie do równoważenia prostoty i elastyczności.

Opublikowaliśmy już obszerny artykuł o MVP (Minimum Viable Product – produkt minimalnie gotowy do wprowadzenia na rynek) pod kątem serwisów internetowych i o tym, jak podejść do tego tematu. Napisałem również artykuł o utrzymywaniu kontroli nad kosztami dotyczącymi witryn internetowych. Oba dostarczają dodatkowych wskazówek, jak zacząć na mniejszą skalę.

2. Dodawaj funkcje stopniowo

Dodawaj nowe funkcje jedną po drugiej. Może nawet i dwie naraz, ale nie dziesięć. Trochę się powtarzam, ale to chyba najważniejsza porada, jakiej mogę udzielić. Wdrażanie kolejnych funkcji i obserwowanie ich działania jest najlepszym sposobem na zapewnienie, że to, co budujesz, faktycznie działa i jest przydatne.

Stopniowe podejście ma tę zaletę, że umożliwia szybkie testowanie nowych elementów na użytkownikach. Co więcej, pozwala także na szybszy zwrot z inwestycji.

Zespół pracujący nad jedną funkcją dostarczy ją szybciej, niż gdy musi pracować w tym samym czasie nad dziesięcioma.

Ponadto, zespół pracujący nad jedną funkcją będzie na niej bardziej skoncentrowany, co przełoży się na wyższą jakość.

3. Zawsze działaj z myślą o użytkowniku

Możesz mieć najlepsze pomysły na funkcjonalności, ale czy spodobają się one twoim użytkownikom?

Tworząc serwis internetowy, musisz stale pamiętać o jego docelowych odbiorcach.

  • Co twoja witryna ma im do zaoferowania?
  • Jak za jej pomocą uzyskają to, czego potrzebują? 

Byłoby świetnie, gdybyś mógł omówić swoje pomysły z grupą docelową. Za pomocą klikalnego szkicu projektu możesz zilustrować swoje pomysły i zweryfikować je pod kątem użytkowników, do których kierujesz swój projekt.

Należy szczególnie uważać na:

  • Nadmierne skomplikowanie – budowanie czegoś, czego nie będą mogli używać twoi użytkownicy posiadający mniejszą wiedzę na dany temat.
  • Specyficzny język – każda firma ma swój własny żargon. Upewnij się, że komunikujesz się z użytkownikami za pomocą słów, których oni sami by użyli, a nie słów używanych w twojej firmie.

Jednakże przede wszystkim pamiętaj, że witryna internetowa zazwyczaj nie powinna być skierowana do ciebie czy twojego dyrektora generalnego, więc twoje prywatne opinie na temat znaczenia słowa „świetny” mogą nie być tak istotne.

4. Bądź gotów zmienić swoje zdanie

Podczas budowania serwisu okaże się, że początkowe założenia nie były prawidłowe. To zupełnie normalne. 

Dostarczanie kolejnych funkcji i sprawdzanie efektów pod kątem użytkowników końcowych daje ci możliwość zmiany planów. Nie bój się przyznać, że się myliłeś. Raczej ciesz się, że dowiedziałeś się o tym prędzej niż później. Dostosowuj swoje plany do uzyskiwanych informacji. 

Pamiętaj:

Tylko ci, którzy nic nie robią, nie popełniają błędów.

 

Thomas Edison popełniał wiele pomyłek na drodze do odkryć.

5. Weź pod uwagę zapewnienie jakości i automatyzację

Zapewnienie jakości, czyli przeprowadzanie testów, jest kluczowym elementem projektów związanych z tworzeniem witryn internetowych. Każdy projekt internetowy zawiera błędy i musi zostać przetestowany. Jeśli nie przeprowadzisz testów i nie wyszukasz błędów, zrobią to twoi użytkownicy. Jedyny problem polega na tym, że zamiast cię o nich poinformować, mogą po prostu porzucić twoją aplikację i nigdy do niej nie powrócić. 

Włącz testowanie do procesu możliwie wcześnie. Pozwoli ci to zaoszczędzić ogromną ilość czasu i pieniędzy. Uchroni cię również od sytuacji, w której programiści zbudują coś, co nie jest dokładnie takie, jak się spodziewałeś.

Istnieją różne rodzaje metod testowania, ale większość z nich dotyczy konkretnych problemów:

  1. Czy nowa funkcjonalność robi to, co powinna?
  2. Czy działa prawidłowo?
  3. Czy po dodaniu nowego kodu nic nie popsuło się w już istniejącej funkcjonalności?

Numery 1 i 2 zwykle muszą zostać sprawdzone przez użytkowników (testerów) lub użytkowników końcowych, którzy finalnie będą korzystali z oprogramowania. Te testy są zwykle wykonywane jednokrotnie. 

Rodzaje testów z punktu 3 należy wykonywać za każdym razem, gdy dodajesz nowe elementy do projektu lub zmieniasz pewne rzeczy. Należy przetestować wszystkie już istniejące funkcje. Jeśli testy przeprowadza się ręcznie, jest to niezwykle żmudne i kosztowne, toteż firmy, które próbują zastosować takie ręczne podejście, zwykle po pewnym czasie rezygnują z niego i nie przeprowadzają testów. Testy te często można jednak zautomatyzować. Możesz je utworzyć jednorazowo, a następnie uruchamiać za każdym razem, gdy chcesz sprawdzić, czy aplikacja nadal działa poprawnie.

Zapoznaj się z naszym artykułem na temat automatyzacji tworzenia oprogramowania, który bardziej szczegółowo wyjaśnia zalety automatycznego procesu zapewniania jakości.

6. Użyj projektu bazującego na komponentach 

Jeśli przyjrzysz się typowej witrynie internetowej, zauważysz, że jest ona zwykle zbudowana z bloków ułożonych jeden pod drugim. Baner, następnie obraz z tekstem z boku, następnie 4 kolumny z ikonami i tekstem itp.

Nazywa się je komponentami. Jeśli zaprojektujesz kilka komponentów i zbudujesz swój serwis internetowy w taki sposób, aby te projekty nadawały się do wielokrotnego użytku, będziesz mógł z nich szybko układać przykuwające uwagę strony docelowe oraz strony z treścią złożone z komponentów rozmieszczonych w dowolnej kolejności, z różnymi tekstami i grafiką, ale wykazujące cechy tych samych ogólnych projektów. Dzięki temu każda strona będzie wyglądała niepowtarzalnie, ale nadal będzie pasowała do wszystkich pozostałych stron. 

Tak na przykład zbudowaliśmy Drooplera – instalację do szybkiego tworzenia pięknych witryn internetowych. Droopler wyposażony jest w wiele gotowych komponentów, które mogą być wielokrotnie wykorzystywane i uporządkowywane, tworząc wspaniałe strony. 

7. Wybierz odpowiednie narzędzia

Narzędzia, których użyjesz, mają istotne znaczenie. Powinny być dopasowane do rodzaju projektu, który chcesz zbudować. Jeśli twoja aplikacja jest bogata w treści, Drupal będzie dobrym wyborem. Jeżeli jednak najważniejszymi elementami są szybkość, dane w czasie rzeczywistym i elastyczność, skorzystanie z Symfony może okazać się lepsze. 

W przypadku projektów wymagających dobrych frontendowych doświadczeń należy również wziąć pod uwagę JavaScript. Frameworki takie jak React, Vue lub Angular są doskonałe do tworzenia efektownych i szybkich doświadczeń użytkownika.

8. Wybierz odpowiedniego partnera

Jeśli nie zamierzasz budować witryny internetowej samodzielnie, ale raczej skorzystać z pomocy agencji, wybierz ją mądrze. Na rynku dostępnych jest wiele agencji, bardzo różniących się pod względem jakości i ceny. Wybierz taką, która posiada doświadczenie w projektach podobnych do tego, który chcesz zbudować.

Pamiętaj, że żadna agencja nie ma eksperckiej wiedzy w każdej dziedzinie. Jeśli Twój projekt obejmuje wiele technologii lub tematów, być może będziesz musiał współpracować z więcej niż jednym partnerem jednocześnie.

Napisałem wcześniej artykuł dotyczący wyboru najlepszej agencji drupalowej. Rzuć na niego okiem. Wiele z punktów w nim opisanych może mieć zastosowanie dla procesu selekcji dowolnego rodzaju agencji.

9. Gotowe jest znacznie lepsze niż idealne

Chęć polerowania każdego osobnego elementu dopóki nie będzie naprawdę błyszczał może być bardzo silna – szczególnie przed pierwszym uruchomieniem. Nie wstrzymuj się z nim jednak zbyt długo. Upewnij się także, że rzeczywiście naprawiasz błędy, a nie wycofujesz się rakiem i odkładasz w czasie wypuszczenie produktu. 

Po usunięciu wszystkich krytycznych błędów natychmiast wchodź na rynek. Zaprezentuj tam swój projekt. Zacznij zbierać opinie. Możesz poprawić funkcjonalność i naprawić błędy, gdy projekt już działa. 

Uruchomiony już projekt da ci dodatkowy zastrzyk energii i pewności siebie. Jeśli twoja aplikacja internetowa ma zarabiać pieniądze, możesz również realizować pierwsze transakcje, co pozwoli zwiększyć budżet na nowe funkcje i poprawki błędów.

10. Plan utrzymania

Dostarczenie projektu to zazwyczaj dopiero początek. Im większe sukcesy będzie osiągał, tym większego nadzoru będzie wymagał. Pamiętaj, aby zaplanować sposób utrzymania projektu już na samym początku. Aktualizacje zabezpieczeń i regularne tworzenie kopii zapasowych są ważnymi elementami, a jeśli przetwarzasz dane użytkownika lub transakcje (np. w przypadku sklepu internetowego), stają się niezwykle istotne. 

Możesz sam nadzorować projekt lub zatrudnić zewnętrzną agencję, która zrobi to za ciebie. My oferujemy na przykład drupalowe wsparcie dla stron internetowych, które nie zostały przez nas zbudowane, ale wymagają, aby ktoś o nie zadbał.

Podsumowanie

Powyższe punkty powinny dać ci trochę do myślenia przy planowaniu i rozpoczynaniu projektu. Jeśli weźmiesz je sobie do serca, mogą także zaoszczędzić ci sporo pieniędzy i kłopotów. Pamiętaj, że jeśli chcesz dokładniej skonsultować swój projekt internetowy lub potrzebujesz porady, zawsze możesz się z nami skontaktować.

2. SEO dla strony internetowej na Drupalu